Μητρόπολη Πάφου: Στον Σαραντισμό και τις Ευχές στα νεογνά αναφέρεται η Ιερά Μητρόπολη Πάφου σε κείμενο που δημοσιεύεται από το Γραφείο Γάμου και Οικογένειας.
Αναλυτικά αναφέρει:
Σε κάθε σημαντική στιγμή της ζωής μας, όλα ευλογούνται μέσα από τα Άγια μυστήρια και τις ευχές της Εκκλησίας μας. Η Εκκλησία μας, έχει φροντίσει σε κάθε στιγμή να μας θωρακίζει και να μας ενισχύει μέσα από τα Άγια Μυστήρια, τις Ακολουθίες και τις Ευχές της. Από τη σύλληψη μας μέχρι και την είσοδο μας στην όντως ζωή, όλα ευλογούνται μέσω από τα άγια μυστήρια.
Τα μωρά είναι δώρα Θεού και εμείς πρέπει ως γονείς να τα αφιερώσουμε στον ίδιο τον Κύριο μας Ιησού Χριστό, με το να τα βαπτίσουμε. Οφείλουμε και ως Εκκλησία και ως πνευματική οικογένεια από την πρώτη τους στιγμή να τα φρουρήσουμε και να τα προστατέψουμε. Σημαντικό να επισημάνουμε ότι σύζυγοι οι οποίοι δεν αποκτούν άμεσα μωρό αλλά ο Θεός επιτρέπει να δοκιμαστούν, βιώνουν – κατανοούν περισσότερο αυτά τα λόγια γιατί βλέπουν πως ακόμη και όταν οι γιατροί διαβεβαιώνουν ότι δεν υπάρχει καμία πιθανότητα να αποκτήσουν μωρά, μόλις στρέψουν τις ελπίδες του και τις προσευχές τους στο Χριστό μας, στη Παναγία μας, στους Αγίους μας και στους Αρχαγγέλους μας, αποκτούν μωρά και ευγνωμονούν και δοξάζουν τον Χριστό και τη Παναγία μας. Να θυμηθούμε τα θαύματα της Τιμίας Ζώνης της Παναγίας μας, καθώς τα θαύματα από τις ζώνες που βρίσκονται πάνω σε θαυματουργές εικόνες της Παναγίας μας, της Παναγίας του Κύκκου, της Χρυσορογιάτισσας της Τροοδίτισσας, και τα θαύματα από τα φυτιλάκια και τα λαδάκια από τα Αγία Κανδήλια που καίνε μπροστά από θαυματουργές εικόνες της Παναγίας και άλλων Αγίων. Τα μωρά αυτά συνήθως μετά λαμβάνουν τα ονόματα της Παναγίας ή των Αγίων από τους οποίους έγινε το θαύμα να γεννηθούν.
Με την γέννηση του μωρού οι ακολουθίες για το παιδί και την μητέρα είναι τρεις:
1.Η πρώτη τελείται με τη γέννηση του παιδιού, παλαιότερα καθώς γεννιόντουσαν τα μωρά στο σπίτι, διαβαζόταν στο σπίτι, σήμερα διαβάζεται στο μαιευτήριο ή κάποιες φορές διαβάζεται μόλις βγει το μωρό από το μαιευτήριο και πάει πρώτη ημέρα στο σπίτι.
2.Η δεύτερη ακολουθία τελείται, την όγδοη ημέρα από τον τοκετό κατά την οποία δίνεται το όνομα στο μωρό. Το μωρό πάει στην εκκλησία και του διαβάζεται ευχή. Το μωρό θα πρέπει να το συνοδεύσει ο πατέρας ή και οι γιαγιάδες-παππούδες ή και οι νονοί. Η μητέρα δεν μπορεί να πάει μαζί καθώς θα πρέπει να περιμένει να σαραντήσει.
3.Η τρίτη ακολουθία τελείται την τεσσαρακοστή ημέρα της γεννήσεώς του κατά την οποία το παιδί με τους γονείς του και τους νονούς του, οι οποίοι ενώπιον του πρεσβυτέρου δίνουν την υπόσχεση ενώπιον του Θεού ότι θα βαπτίσουν (θα αφιερώσουν) το παιδί στο Θεό.
Για την πνευματική προστασία και για την προστασία της υγείας του βρέφους και της μητέρας έχει ορίσει η Εκκλησία τις σαράντα ημέρες και είναι σημαντικό να τηρηθεί. Με την ευλογία του Πνευματικού της, η μητέρα και το μωρό μπορεί να μετακινηθεί μόνο για τα αναγκαία (όπως γιατρό κ.ά). Επίσης αυτές οι σαράντα ημέρες είναι σημαντικές για την γαλουχία και να επιτύχει ο θηλασμός, κάτι απαραίτητο πάλι για την υγεία του μωρού και την πνευματική του προστασία. Για αυτό το λόγο η μητέρα με το βρέφος πρέπει να βρίσκονται συνεχώς μαζί. Οι σύγχρονοι Άγιοι μας αναφέρουν πόσο σημαντικό είναι να μην εκτίθενται σε βλέμματα μητέρα και μωρό κατά τη γαλουχία.
Όπως η Παναγία μας και ο Ιωσήφ πήγαν το Χριστό στο ναό έπειτα από σαράντα ημέρες, έτσι και σήμερα μητέρα και πατέρας πηγαίνουν το βρέφος στο ναό για δυο λόγους. Το βρέφος εισάγεται στο ναό, ώστε αυτό να μπορεί στη συνέχεια να βαπτισθεί και να συμμετάσχει στην εν Χριστώ λατρευτική ζωή, και η μητέρα για να καθαρισθεί “ἀπὸ πάσης ἁμαρτίας καὶ ἀπὸ παντὸς ῥύπου” και να αξιωθεί και η ίδια ακατακρίτως μετασχείν των αγίων Μυστηρίων. Με αυτό τον τρόπο εισέρχεται ξανά στην εκκλησιαστική ζωή, που είχε στερηθεί για σαράντα ημέρες. Όλα αυτά γίνονται προς μίμηση του σαραντισμού του Κυρίου μας.
Το μωρό μπορεί να μετέχει στα μυστήρια της Εκκλησίας και να μεταλαμβάνει μετά τη βάπτιση του. Η βάπτιση πρέπει να γίνεται μετά το σαραντισμό (εφόσον δεν προκύπτει κάποιος λόγος υγείας) μέσα στους πρώτους μήνες της ζωής του, όσο το δυνατόν πιο γρήγορα. Το μυστήριο της βάπτισης είναι αυτό που εισάγει το κάθε παιδί μέσα στην Εκκλησία και γίνεται Χριστιανός, το έχει ορίσει ο ίδιος ο Χριστός μας με την εντολή που έδωσε στους Αποστόλους, λίγο πριν να αναληφθεί “Πορευθέντες μαθητεύσατε πάντα τά ἔθνη βαπτίζοντες αὐτούς εἰς τό ὄνομα τοῦ Πατρός καί τοῦ Υἱοῦ καί τοῦ Ἁγίου Πνεύματος”. Την ημέρα της βάπτισης το μωρό λαμβάνει το φύλακα άγγελο του θωρακίζεται και μπορεί να σωθεί και να αγιάσει.
Ὅσοι εἰς Χριστὸν ἐβαπτίσθητε, Χριστὸν ἐνεδύσασθε
Προς Γαλάτας 3,27