Ι.Μ. ΒΕΡΟΙΑΣ – Το απόγευμα της Πέμπτης, 8ης Φεβρουαρίου, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων στη σειρά των διαδικτυακών εκπομπών «Επισκοπικός Λόγος» ανέπτυξε το θέμα: «Ο αγώνας προϋπόθεση για τη θεία Ευχαριστία».
Ο διαδικτυακός «Επισκοπικός Λόγος» μεταδίδεται κάθε Πέμπτη στις 7:00 μ.μ. στην ιστοσελίδα της Ιεράς Μητροπόλεως, στην αντίστοιχη σελίδα στο Facebook, στο κανάλι στο Youtube καθώς και στον ραδιοφωνικό σταθμό της Ιεράς Μητροπόλεως μας «Παύλειος Λόγος 90.2 FM».
Στη διαδικτυακή ομιλία του, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Παντελεήμων, ανέφερε μεταξύ πολλών άλλων: Σε προηγούμενη ομιλία είχαμε πεί ότι, σύμφωνα με όσα γράφει ο άγιος Νικόλαος ο Καβάσιλας στο έργο του «Περί της εν Χριστώ ζωής», ενώ για τη μετοχή στο ιερό μυστήριο του θείου βαπτίσματος και του χρίσματος ο άνθρωπος δεν χρειάζεται να κάνει κάποια προσπάθεια ή να συνεισφέρει κάτι εξ ιδίων, το μυστήριο της θείας Ευχαριστίας είναι το μόνο, στο οποίο καλούμεθα να συνεισφέρουμε τη δική μας προσπάθεια και τον δικό μας αγώνα.
Σχετικά, λοιπόν, με τους κόπους που απαιτεί η θεία Ευχαριστία, γράφει ο ιερός Πατήρ, μπορούμε να πούμε το εξής:
Επειδή το βάπτισμα μας δέχθηκε πριν να συγκροτηθούμε και λάβουμε τη δύναμη που μας ωθεί προς το καλό, ήταν φυσικό να μας χορηγεί τα πάντα δωρεάν και να μην απαιτεί από εμάς τίποτε, αφού τίποτε δεν μπορούσαμε να προσφέρουμε. Ο Χριστός, δηλαδή, μας προσφέρει τη χάρη του αγίου βαπτίσματος και την αναγέννηση που επιτελεί το ιερό αυτό μυστήριο στην ψυχή μας εντελώς δωρεάν. Δεν υπάρχει καμία προϋπόθεση για να βαπτισθούμε, εφόσον το βάπτισμα είναι βάπτισμα καθάρσεως και αφέσεως των αμαρτιών και πνευματικής αναγεννήσεως.
Από την ημέρα όμως που λάβαμε με το άγιο βάπτισμα και το χρίσμα τη χάρη του Θεού και τις δωρεές του αγίου Πνεύματος, έχουμε λάβει και τη δυνατότητα και τα πνευματικά όπλα για να αγωνιζόμεθα και να αντιπαλαίουμε το κακό και την αμαρτία και να αποκρούουμε τις επιθέσεις του πονηρού, προστατεύοντας τον εαυτό μας από την πτώση στην αμαρτία.
Στην περίπτωση επομένως του μυστηρίου της θείας Ευχαριστίας, επειδή το ιερό αυτό Δείπνο μας παρατίθεται, αφού εμείς λάβαμε ύπαρξη και ζωή και μπορούμε να είμαστε επαρκείς για τον εαυτό μας, ο Χριστός μας αφήνει να χρησιμοποιούμε τη δύναμη και τα όπλα που μας δόθηκαν και να επιζητούμε το αγαθό με τη δική μας θέληση και προαίρεση, και όχι πλέον προσαγόμενοι και οδηγούμενοι από άλλους σε αυτό, αφού, όπως είπαμε, έχουμε πλέον τη δυνατότητα να τρέχουμε.
Το γεγονός ότι είναι δικό μας χρέος να σπεύδουμε προς το μυστήριο της θείας Ευχαριστίας, προετοιμαζόμενοι κατάλληλα, εξηγεί και τον λόγο για τον οποίο ο Χριστός έθεσε με το μυστήριο του βαπτίσματος στη διάθεσή μας όλα τα μέσα που χρειαζόμαστε για να αγωνισθούμε πνευματικά. Γιατί τι νόημα θα είχε να φροντίσουμε να λάβουμε όσα δεν θα μας χρειάζονταν; Ή ποιόν λόγο έχει να ενισχύει κανείς και να οπλίζει εκείνον που πρόκειται να κοιμάται στο σπίτι του και δεν κινδυνεύει από τίποτε;
Διότι, αν δεν χρειαζόταν να αγωνισθούμε και να κοπιάσουμε, όταν θέλουμε να καθαρθούμε, δεν ξέρω, γράφει ο άγιος Νικόλαος, πότε θα μπορούσαμε να φανούμε χρήσιμοι και να κάνουμε κάτι καλό εμείς για τον εαυτό μας.
Αυτόν τον αγώνα και αυτήν την προετοιμασία ζητά από όλους μας ο Χριστός για να συμμετάσχουμε στο μέγα μυστήριο της θείας Ευχαριστίας, προκειμένου να ενωνόμαστε μαζί του και να κοινωνούμε το πανάχραντο Σώμα του και το τίμιο Αίμα του «εις εφόδιον ζωής αιωνίου». Και αξίζει να τον κάνουμε για να αξιωθούμε και εμείς γίνουμε κληρονόμοι της μεγάλης αυτής δωρεάς που μας υπόσχεται ο Χριστός.