Ι.Μ. ΒΕΡΟΙΑΣ – Το απόγευμα της Πέμπτης, 18ης Ιανουαρίου, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων στη σειρά των διαδικτυακών εκπομπών «Επισκοπικός Λόγος» ανέπτυξε το θέμα: «Πως λειτουργεί το βάπτισμα στον άνθρωπο;»
Ο διαδικτυακός «Επισκοπικός Λόγος» μεταδίδεται κάθε Πέμπτη στις 7:00 μ.μ. στην ιστοσελίδα της Ιεράς Μητροπόλεως, στην αντίστοιχη σελίδα στο Facebook, στο κανάλι στο Youtube καθώς και στον ραδιοφωνικό σταθμό της Ιεράς Μητροπόλεως μας «Παύλειος Λόγος 90.2 FM».
Στη διαδικτυακή ομιλία του, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Παντελεήμων, ανέφερε μεταξύ πολλών άλλων: Πριν από λίγες ημέρες εορτάσαμε τη Βάπτιση του Κυρίου μας από τον τίμιο Πρόδρομο και είδαμε τον Κύριό μας να ταπεινώνεται για ακόμη μία φορά ενώπιον του δούλου του και να απαντά στον δισταγμό του αγίου Ιωάννου του Προδρόμου λέγοντας: «άφες άρτι ούτω γαρ πρέπον εστιν ημίν πληρώσαι πάσαν δικαιοσύνην».
Αφού, λοιπόν, γράφει ο άγιος Νικόλαος ο Καβάσιλας, δεν μπορούσαμε να κατορθώσουμε τη δικαιοσύνη μόνοι μας και με τα έργα μας, ο ίδιος ο Χριστός έγινε για χάρη μας «δικαιοσύνη από Θεού και αγιασμός και απολύτρωσις». Διέλυσε «την έχθραν εν τη σαρκί αυτού» και συμφιλίωσε τον Θεό με τους ανθρώπους. Δεν συμφιλίωσε ο Χριστός όμως τον Θεό γενικά με την ανθρώπινη φύση, ούτε τον συμφιλίωσε μόνον τότε, αλλά η συμφιλίωση αυτή γίνεται συνέχεια και με τον κάθε άνθρωπο ξεχωριστά.
Αυτή, λοιπόν, την προσωπική συμφιλίωση του Θεού με τον κάθε άνθρωπο που πιστεύει στον μονογενή Υιό και Λόγο του Θεού τονίζει και η φωνή του Θεού η οποία ακούεται κατά τη βάπτιση του Κυρίου μας, αλλά και η παρουσία του αγίου Πνεύματος που εμφανίζεται «εν είδει περιστεράς».
Πως ακριβώς λειτουργεί όμως αυτό το βάπτισμα στον άνθρωπο; Ας ακούσουμε τι γράφει σχετικά ο άγιος Νικόλαος Καβάσιλας.
Ο Δεσπότης Χριστός, γράφει ο άγιος Νικόλαος, μας έδωσε με τον θάνατό του την εξουσία να θανατώσουμε την αμαρτία, ενώ με την ανάστασή του μας κατέστησε κληρονόμους της καινής ζωής. Ο θάνατος του Χριστού, ως πραγματικός θάνατος, θανατώνει τη ζωή της αμαρτίας και ως θυσία μας απαλλάσσει από την ευθύνη των αμαρτημάτων, για τα οποία όλοι μας ήμασταν υπόλογοι εξαιτίας των πονηρών μας πράξεων.
Έτσι, λοιπόν, το λουτρό του αγίου βαπτίσματος μας καθαίρει από κάθε αμαρτωλή συνήθεια και ενέργεια, επειδή μας κάνει κοινωνούς του ζωοποιού θανάτου του Χριστού. Επειδή όμως με το λουτρό αυτό μετέχουμε και στην ανάσταση του Χριστού, ο Χριστός μας χαρίζει καινούργια ζωή, πλάθει τα μέλη μας και βάζει μέσα μας τις δυνάμεις που θα χρειασθούμε, όταν θα φθάσουμε στη μέλλουσα ζωή.
Γι᾽ αυτό και, όταν βαπτίζομεθα, ελευθερωνόμεθα αμέσως από τα εγκλήματά μας και λαμβάνουμε αμέσως την υγεία μας. Μάλιστα, επειδή το βάπτισμα είναι αποκλειστικά έργο του Θεού, ο οποίος δεν εξαρτάται και δεν υπόκειται στον χρόνο και, επιπλέον, επειδή δεν ευεργετεί τώρα το ανθρώπινο γένος, για να έχει ανάγκη από τον χρόνο, αλλά το έχει ευεργετήσει ήδη, δεν χρειάζεται να μεσολαβήσει κάποιο χρονικό διάστημα για να λάβουμε την ωφέλεια του βαπτίσματος και για να προκύψουν οι ευεργεσίες του ιερού μυστηρίου.
Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ότι μπορεί εμείς να βαπτιζόμεθα σήμερα για να λάβουμε την κάθαρση και την απαλλαγή από την αμαρτία, η οποία είναι δωρεά του ιερού μυστηρίου, αλλά ο Χριστός, ο οποίος διά της δικής του ζωής και θυσίας μας χαρίζει αυτή τη δωρεά, δεν τιμωρείται τώρα για τις αμαρτίες μας, ούτε παρασκευάζεται τώρα το φάρμακο, ούτε πλάθει τώρα νέα μέλη, ούτε μας δίνει τώρα τις νέες δυνάμεις, αλλά και τα μέλη τα έχει πλάσει και τις δυνάμεις τις έχει βάλει μέσα μας και το φάρμακο το έχει παρασκευάσει και όλα αυτά ενεργούν σε εμάς άμεσα και χωρίς να χρειάζεται να περιμένουμε.
Διότι, από τη στιγμή που ο Χριστός ανέβηκε στον Σταυρό και απέθανε και αναστήθηκε, αποκαταστάθηκε η ελευθερία των ανθρώπων, συγκροτήθηκε η μορφή και το κάλλος τους και πλάσθηκαν τα νέα μέλη.
Έτσι, λοιπόν, λειτουργεί το άγιο βάπτισμα και όχι μόνο απαλλάσσει τον άνθρωπο από τον θάνατο και την αμαρτία, αλλά του προσφέρει άμεσα και τη νέα ζωή.