Ι.Μ. ΦΘΙΩΤΙΔΟΣ: Στην περιοχή του Δομοκού, συνέχισε την Μ. Τρίτη 11 Απριλίου 2023 την ποιμαντική του περιοδεία ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Φθιώτιδος κ. Συμεών.
Στην έδρα της πάλαι ποτέ διαλαμψάσης Επισκοπής Θαυμακού, στον ιστορικό Ιερό Μητροπολιτικό Ναό της Αγίας Παρασκευής Δομοκού, ο Σεβασμιώτατος κ. Συμεών τέλεσε το πρωί της Μ. Τρίτης την Αρχιερατική Θεία Λειτουργία των Προηγιασμένων Τιμίων Δώρων, ενώ στην συνέχεια επισκέφτηκε Ιερές Μονές της περιοχής.
Στο κήρυγμά του ο Σεβασμιώτατος χαρακτηριστικά ανέφερε:
«Μέσα στην καταπληκτική ποίηση, η οποία συνθέτει την Υμνολογία της Αγίας και Μεγάλης Εβδομάδας, που είναι ένα από τα κορυφαία λογοτεχνικά δημιουργήματα τα οποία μπορεί να προσφέρει ο άνθρωπος με αγάπη προς το Νυμφίο Χριστό, ακούμε σήμερα τον Ιερό Υμνωδό να απευθύνει πολλές προσευχές και πολλές δεήσεις και μεταξύ των άλλων να κραυγάζει, να δέεται και να ικετεύει: «τὴν δυσείμονά μου μορφήν, τῶν πταισμάτων ἀπαμφίασον».
Έρχεται ο άνθρωπος και προσεύχεται να αφαιρεθεί από πάνω το ένδυμα των πταισμάτων, να αφαιρεθεί από πάνω του το ρούχο των πταισμάτων, να φύγουν από πάνω μας δηλαδή τα βρώμικα ρούχα, να φύγουν από πάνω μας τα λερωμένα ρούχα, να φύγουν από πάνω μας οι ακαθαρσίες, οι οποίες μολύνουν την καρδιά μας, μολύνουν το σώμα μας, μολύνουν την ψυχή μας αλλά και μολύνουν τους γύρω μας.
Ο άνθρωπος, ο οποίος αισθάνεται την ανάγκη να καθαρίζει την ψυχή του, αισθάνεται την ανάγκη να καθαρίσει όλο του το «είναι» δε μπορεί να νιώσει ολόκληρος, ακέραιος, ολοκληρωμένος αν δεν σταθεί παντού ότι τα πάντα έχουν γίνει καινούργια και καθαρά.
Το Πάσχα τελικά είναι μία πρόσκληση και μία πρόκληση να επιστρέψει ο άνθρωπος στην ομορφιά, γι αυτό και ο διάκοσμος στο Ναό, για αυτό και ο διάκοσμος του Επιταφίου, για αυτό και τα λουλούδια, για αυτό και τα στολίδια, για αυτό και η χαρά της φροντίδας, της πρόνοιας στο καθετί της ζωής μας αποβλέπει στο να εκφράσει αυτό τον πόθο της επιστροφής στην ομορφιά και ασφαλώς πρώτιστα τα μέσα είναι πνευματικά για αυτό μας καλεί η Εκκλησία μας σε αυτοκριτική, μας καλεί σε αυτοεξέταση, μας καλεί σε εξομολόγηση, μας καλεί σε μετάνοια και κυρίως μας καλεί σε συγγνώμη, στο να συγχωρεθούμε ο ένας με τον άλλον ξεκινώντας πρώτα από το περιβάλλον μας, από τον σύζυγό μας, από τη σύζυγό μας, οι μεγάλοι από τα παιδιά, τα παιδιά από τους μεγάλους, ο ένας από τον άλλο. Δεν είναι ήττα η συγγνώμη, δεν είναι ντροπή η συγνώμη».
Ο Σεβασμιώτατος πραγματοποίησε ποιμαντικές επισκέψεις ενόψει του Πάσχα σε δύο Ιερές Μονές της περιοχής του Δομοκού, στην Ιερά Μονή Παναγίας Ελεούσης Ξυνδιάδος και στην Ιερά Μονή Αγίου Αθανασίου Ομβριακής, όπου και ευχήθηκε πατρικώς καλή Ανάσταση στους Αγίους Καθηγουμένους, στον Γέροντα π. Αθανάσιο και στην Μοναχή Μακαρία.
Το απόγευμα της Μ. Τρίτης ο Σεβασμιώτατος κ. Συμεών χοροστάτησε στην Ακολουθία του Νυμφίου στον Ιερό Ναό του Αγίου Αποστόλου και Ευαγγελιστού Λουκά του Ιατρού, Πολιούχου της πόλεως Λαμίας.
Το περίφημο Τροπάριο της Κασσιανής απέδωσε ο Βυζαντινός Χορός του Ναού, μαθητές και μαθήτριες του Ωδείου της Ιεράς Μητροπόλεως Φθιώτιδος «Γερμανός ο Μελωδός», υπό την Διεύθυνση του Πρωτοψάλτου του Ναού και Καθηγητού του Ωδείου κ. Αναργύρου Βλάχου.
Στο κήρυγμά του ο Σεβασμιώτατος τόνισε:
«Όταν οι άνθρωποι στην εποχή του Κυρίου μας Ιησού Χριστού τολμούν και τον κατηγορούν ότι η συντροφιά του Χριστού είναι οι αμαρτωλοί και οι πόρνες, ότι αποδέχεται να συνομιλεί και συναναστρέφεται με περιθωριακούς ανθρώπους της εποχής, με ανθρώπους και με γυναίκες, οι οποίες θεωρούντο ότι είναι ανάξιες ακόμη και να ζουν και για αυτό στην εποχή του Κυρίου μας Ιησού Χριστού λιθοβολούνται κατά την ιουδαϊκή παράδοση.
Ευρισκόμενος ο Κύριος μας Ιησούς Χριστός ενώπιον αυτών των κατηγοριών βλέπουμε αντί να προστατεύει τον εαυτό Του, την εικόνα Του, βλέπουμε αντί να επιχειρήσει να καλύψει, να απαντήσει, να αντιμετωπίσει τους ψιθυρισμούς του όχλου, βλέπουμε τον Κύριό μας Ιησού Χριστό να μην πέφτει στην παγίδα του τι θα πει ο κόσμος, να μην πέφτει στην παγίδα περί τι, ποιας άποψης έχει ο κόσμος, αλλά όχι μόνο δεν μπαίνει σε μία διαδικασία άμυνας, αλλά με τον πλέον επιθετικό τρόπο απαντά: «αι πόρναι και οι τελώναι προάγουσιν υμάς εις την βασιλεία των ουρανών».
Λόγια του Κυρίου μας Ιησού Χριστού. Όχι μόνο δεν μένει σε αυτό τον λόγο, αλλά έρχεται και μας παρουσιάζει μέσα στην πορεία του προς το Πάθος, έρχεται και μας παρουσιάζει ως πρότυπο κι ως παράδειγμα και ως πνευματικό οδηγό μία πόρνη, η οποία αναμιγνύει τα μύρα της αγάπης της με τα οποία λούζει τα πόδια του Ιησού με τα δάκρυα της μετανοίας της, με τα δάκρυα του πόνου της, γιατί αισθάνεται τη θεότητα.
Αισθάνεται ότι ο “οίστρος της ακολασίας” έχει καλύψει, έχει δημιουργήσει θολούρα και νέφος και σύννεφα γύρω από την προσωπικότητα και την καρδιά της, αισθάνεται ότι ο έρως της αμαρτίας έχει δημιουργήσει μια ασέληνη, σκοτεινή δηλαδή, μία απέραντη σκοτεινή κατάσταση και αναζητεί και λαχταρά και ποθεί να περιποιηθεί και να προσφέρει την αγάπη της, τον έρωτά της, στον Κύριό μας Ιησού Χριστό, να προσφέρει τον εαυτό της τον ίδιο και με τα μύρα και με τα δάκρυα και με τις αρετές και με τα αμαρτήματα και με τα προτερήματα και με τα μειονεκτήματα.
Έρχεται να προσφέρει όλον της τον εαυτό την ίδια στιγμή που αυτός, ο οποίος εξωτερικά ήταν αψεγάδιαστος, την ίδια στιγμή που αυτό,ς ο οποίος ήταν ακατηγόρητος, αυτός ο οποίος είχε καλό όνομα, καλό πρόσωπο, ήταν καθωσπρέπει μέσα στην κοινωνία, ο Ιούδας ο Ισκαριώτης, εκείνος εκείνη την ώρα εμπορεύεται, διαπραγματεύεται την προδοσία και τον θάνατο του ευεργέτου.
Συγκλονιστικές εικόνες και συγκλονιστικές στιγμές, οι οποίες έρχονται να μιλήσουν σε κάθε ψυχή η οποία έχει ειλικρίνεια και τιμιότητα, η οποία δεν έχει το θράσος του Ιούδα να θεωρεί ότι είναι καθαρή, αλλά αισθάνεται πόρνη, αισθάνεται ότι έχει προδώσει, αισθάνεται βρώμικη, «βεβυθισμένη τῇ ἁμαρτία».
Μόνο τέτοιες ψυχές μπορούν να βρεθούν στον Γολγοθά δίπλα στο Σταυρό του Χριστού, όπως ο ευγνώμων ληστής και να έχουν τον ανδρισμό και την παλικαριά, «ἄξια ὧν ἐπράξαμεν ἀπολαμβάνομεν, μνήσθητί μου, Κύριε, ἐν τῇ βασιλείᾳ σου».
Ράπισμα φοβερό είναι η αποψινή βραδιά και όλη η Αγία και Μεγάλη Εβδομάδα. Ράπισμα φοβερό σε κοινωνίες ενοχικές, σε κοινωνίες που ζουν με τύπους, με στερεότυπα, σε κοινωνίες που θέλουν να ξεγελούν τον εαυτό τους πίσω από τους ψιθυρισμούς, πίσω από την κατάκριση, πίσω από τα κουτσομπολιά τα οποία είναι χαρακτηριστικά υποανάπτυκτων προσώπων και υποψηφίων Ισκαριωτών Ιούδων, προδοτών της αγάπης του Θεού. Ράπισμα φοβερό για τους δήθεν καθαρούς αυτού του κόσμου.
Αυτή η πόρνη έρχεται να γίνει οδηγός μας πνευματικός, έρχεται να μας δείξει το δρόμο και ο δρόμος είναι μονόδρομος για όποιον αγαπά το Χριστό. Να προσφέρει στα πόδια του Χριστού μύρα και δάκρυα, αρώματα και δάκρυα, να προσφέρει στο Χριστό ό,τι πολυτιμότερο έχει, γιατί τελικά η ίδια μας η καρδιά είναι ό,τι πολυτιμότερο μπορούμε να προσφέρουμε στο Χριστό, ακόμα και η βρώμικη καρδιά μας αν Του τη χαρίσουμε είναι το ωραιότερο δώρο που μπορούμε να Του κάνουμε, γιατί μόνο η δική Του αγάπη μπορεί να την καθαρίσει, να τη λαμπρύνει, να τη θεώσει, να τη μεταμορφώσει.
Αυτό είναι το μυστήριο όχι μόνο της σημερινής ημέρας, το μυστήριο του Χριστού. Ο Χριστός μας καλεί να απελευθερωθούμε από την εικόνα μας για να βρούμε την αλήθεια μας έστω και αν χρειαστεί να χύσουμε πολλά δάκρυα, γιατί η προσωπική μας αλήθεια πονάει. Πονάει όποιος τολμήσει να δει τον εαυτό του, είναι μια οδυνηρή αποκάλυψη αλλά συγχρόνως είναι μία λύτρωση την οποία την έχουμε πολλή ανάγκη».
Στις Ιερές Ακολουθίες, οι οποίες μεταδόθηκαν από τηλεοράσεως, ραδιοφώνου και διαδικτύου μεταξύ των πιστών παραβρέθηκαν: οι Βουλευτές Φθιώτιδος κ. Γεώργιος Κοτρωνιάς και κ. Ιωάννης Σαρακιώτης, οι Δήμαρχοι, Λαμιέων κ. Ευθύμιος Καραΐσκος και Δομοκού κ. Χαράλαμπος Λιόλιος με μέλη των Δημοτικών Συμβουλίων, ο Διοικητής του Γενικού Νοσοκομείου Λαμίας κ. Ανδρέας Κολοκυθάς, ο Πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Λαμίας κ. Αθανάσιος Μακρυγιάννης, ο Διοικητής της 7ης ΕΜΑΚ Αρχιπύραρχος Χρήστος Πλουμάκης, καθώς και εκπρόσωποι άλλων φορέων και συλλόγων του τόπου.
Φωτογραφίες: Δημήτριος Ανάγνου
ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ ΤΙΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ