*Το κείμενο δημοσιεύθηκε στην έντυπη εφημερίδα «Κιβωτός της Ορθοδοξίας», που κυκλοφορεί πανελλαδικά κάθε Πέμπτη.
ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΑ: Oι τελευταίες εξελίξεις στο Ισραήλ αλλά και οι επιθέσεις φανατικών στους Αγίους Τόπους, για μια ακόμη φορά, προκαλούν έντονο προβληματισμό εν όψει του Πάσχα.
Ειδικά εφέτος, μετά την άρση των μέτρων λόγω covid-19, που αναμένεται αύξηση των προσκυνητών, το θέμα της ασφάλειας απασχολεί τις αρχές, οι οποίες βάσει των σχεδίων που έχουν εκπονηθεί μέχρι τώρα, καταλήγουν στην αυστηροποίηση των μέτρων, όπως έκαναν και τα προηγούμενα χρόνια.
Ωστόσο, τα τουριστικά γραφεία, διοργανώνουν προσκυνηματικές εκδρομές, καθώς εκτιμούν ότι, παρά τα όποια προβλήματα, δεν υπάρχει κανένας κίνδυνος: «Δεν αντιμετωπίζουμε κανένα πρόβλημα. Οι εκδρομές έχουν οργανωθεί.
Το Ισραήλ είναι από τα πλέον ασφαλή κράτη. Ειδικά τις μέρες αυτές, υπάρχει οργάνωση και πραγματικά δεν υπάρχει κανένα απολύτως πρόβλημα. Το γεγονός ότι στις εισόδους των προσκυνημάτων θα υπάρχει μία τάξη, δεν σημαίνει κάτι για εμάς. Άλλωστε, ποτέ δεν υπήρξε πρόβλημα και η αστυνομία συνεργάζεται άριστα, ακόμη και στα πιο απλά ζητήματα», λέει στην «ΚτΟ» η κυρία Αναστασία Μυστακίδη, του ομώνυμου τουριστικού γραφείου.
Ανεξάρτητα, όμως, από την κανονική οργάνωση των εκδρομών, φορείς αλλά και Πρεσβείες χωρών, οι υπήκοοι των οποίων επισκέπτονται τις μέρες αυτές τα Ιεροσόλυμα, έχουν αποστείλει επιστολές με τις οποίες ζητούν εγγυήσεις για την ομαλή τέλεση των ακολουθιών, χωρίς να τεθούν εμπόδια για τους προσκυνητές.
Στο ίδιο πλαίσιο, το Παγκόσμιο Συμβούλιο Εκκλησιών, στην επιστολή του προς την κυβέρνηση του Ισραήλ, αναφέρεται στην ανάγκη διασφάλισης της ελευθερίας της λατρείας: «Ελπίζουμε ότι, μαζί, μπορούμε να ενώσουμε τις δυνάμεις μας και τις προσευχές μας για να διασφαλιστεί η ελευθερία της λατρείας σε μία χώρα που προάγει τις αξίες της δικαιοσύνης, της ειρήνης και της αξιοπρέπειας για όλους».
Επίσης, στην επιστολή επισημαίνεται ότι δεν θα πρέπει να επαναληφθεί η ταλαιπωρία που υπέστησαν χιλιάδες άνθρωποι που βρέθηκαν το Μεγάλο Σάββατο στον Πανίερο Ναό της Αναστάσεως για να παρακολουθήσουν την τελετή του Αγίου Φωτός.
Πέρυσι, η αστυνομία είχε επιβάλει αριθμητικό περιορισμό στην παρουσία των πιστών, χρησιμοποιώντας πολλές φορές ακόμη και βία, παρά τις αντιδράσεις του Πατριαρχείου. Ο ίδιος ο πατριάρχης κ.Θεόφιλος είχε κατηγορήσει την Αστυνομία.
Η Ισραηλινή αστυνομία κατά τον εορτασμό του Πάσχα το 2022 είχε σφραγίσει τη χριστιανική συνοικία στην Παλιά Πόλη της Ιερουσαλήμ, εμποδίζοντας την πρόσβαση στον Πανάγιο Τάφο και το Ελληνορθόδοξο Πατριαρχείο. Εκατοντάδες αστυνομικοί είχαν επανδρώσει τουλάχιστον 15 σημεία ελέγχου σε ακτίνα 500 μέτρων, ενώ είχε επιβληθεί αριθμητικός περιορισμός για τα άτομα που θα εισέρχονταν στον Πανάγιο Τάφο.
Για τον λόγο αυτό, το Παγκόσμιο Συμβούλιο Εκκλησιών ζητά αλλαγή του τρόπου δράσης της Αστυνομίας: «Ελπίζουμε ότι η παρέμβασή σας θα προστατεύσει τα δικαιώματα των Χριστιανών – ανεξαρτήτως δόγματος – να συμμετέχουν ελεύθερα στις θρησκευτικές ακολουθίες στην Ιερουσαλήμ και ότι οι Χριστιανοί από τη Δυτική Όχθη και τη Γάζα θα έχουν απρόσκοπτη πρόσβαση στην πόλη. Η Κυριακή των Βαΐων για τους Λατίνους θα είναι στις 2 Απριλίου 2023 και το Μεγάλο Σάββατο θα είναι στις 15 Απριλίου 2023.
Σας προτρέπουμε να ζητήσετε από την κυβέρνηση του Ισραήλ να μην επιβάλει σημεία ελέγχου και η αστυνομία να απέχει από τη χρήση βίας κατά χριστιανών, πιστών και κληρικών. Επιπλέον, τα δικαιώματα των μουσουλμάνων πρέπει να γίνονται σεβαστά όσον αφορά την ανεμπόδιστη πρόσβαση στην Ιερουσαλήμ κατά τον ιερό μήνα του Ραμαζανιού».
Εκτός των περιοριστικών μέτρων, προβληματισμός επικρατεί και για τη δράση των φανατικών στην περιοχή, μετά και την τελευταία επίθεση την ώρα της Θείας Λειτουργία μάλιστα, στο θεομητορικό μνήμα της Παναγίας, στη Γεθσημανή. Οι επιθέσεις, οι οποίες έχουν καταδικαστεί τόσο από το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων όσο και από την Ελληνική Πολιτεία, προκαλούν αίσθημα ανασφάλειας.
Σύμφωνα με τους διοργανωτές των εκδρομών, οι Έλληνες επισκέπτες ενδιαφέρονται κυρίως για τον Ναό της Αναστάσεως, τον Γολγοθά, τον Πανάγιο Τάφο και τα παρεκκλήσια του Αδάμ, του Ακανθίνου Στεφάνου, του εκατόνταρχου Λογγίνου και της φυλακής του Χριστού.
Ενδιαφέρον έχουν, επίσης, και όσοι χώροι ανήκουν στο Πατριαρχείο Ιεροσολύμων, όπως: ένα μέρος του Πραιτωρίου, ο Τάφος της Παναγίας στη Γεθσημανή, η εκκλησία της «Μικράς Γαλιλαίας» στο όρος των Ελαιών, ο τόπος λιθοβολισμού του πρωτομάρτυρα αγίου Στεφάνου και το σπίτι της Θεοτόκου, ο ναός της Γεννήσεως του Χριστού στη Βηθλεέμ, το σπήλαιο των Ποιμένων, το φρέαρ του Ιακώβου στη Νεάπολη, ο ναός του Ευαγγελισμού στην Πηγή της Θεοτόκου στη Ναζαρέτ, το προσκύνημα του θαύματος εν Κανά της Γαλιλαίας, ο ναός της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος στο όρος Θαβώρ, ο ναός των αγίων Αποστόλων στην Καπερναούμ, δίπλα στο όρος των Μακαρισμών, η μονή της Τιβεριάδος και ο ναός του προφήτη Ελισαίου στην Ιεριχώ, όπου και η συκομορέα του Ζακχαίου. Επίσης, στο Πατριαρχείο Ιεροσολύμων ανήκουν οι παλαίφατες ιερές μονές της Λαύρας του αγίου Σάββα του ηγιασμένου, του αγίου Γεωργίου Χοζεβίτου, του Σαρανταρίου όρους, της Βηθανίας, του αββά Γερασίμου του Ιορδανίτου, του αββά Θεοδοσίου, του Τιμίου Σταυρού και του αγίου Συμεών του Θεοδόχου, η λεγομένη «Καταμόνας».