Ρεπορτάζ : Γιώργος Θεοχάρης – ΒΗΜΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ – ( Το κείμενο ανήκει στη πνευματική ιδιοκτησία μου – ΠΡΟΣΟΧΗ στον κλέφτη φερόμενου εκκλησιαστικού ιστότοπου που προβαίνει σε μια συνεχόμενη υποκλοπή κάνοντας αυτούσια αντιγραφή κείμενα μου και αυτό είναι ένα παρακμιακό εκκλησιαστικό μπλογκ που παρουσιάζει ψεύτο -θαυματα !)
ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ ΣΑΡΑΚΟΣΤΗ: Μετά τον εσπερινό της συγχωρήσεως – και τις ευχές για Καλό Στάδιο-και την πλούσια τράπεζα οι μοναχοί αποσύρθηκαν στα κελλιά τους και μέχρι την Τετάρτη το μεσημέρι θα προσεύχονται αδιαλλείπτως σε ατομική προσευχή χωρίς τροφή, όπως εξήγησε γέροντας της Αθωνικής Πολιτείας στο ΒΗΜΑ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ.
Πρόσθεσε ότι: “Αυτό πρέπει να το γνωρίζουν οι κοσμικοί ώστε να μην επικοινωνούν με τηλέφωνα και αλλά μέσα επικοινωνίας”. Τράπεζα δεν θα υφίστανται μέχρι την Τετάρτη. Ορισμένοι θα απέχουν ακόμα και από το νερό. ΠΙΟ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ Στο κατώφλι της Μεγάλης Σαρακοστής. Εσπερινός Συγχώρεσης λέγεται, αυτός μόνον, από τους κατανυκτικούς, διότι στο τέλος της ακολουθίας ο λαός ασπάζεται το Ευαγγέλιο ζητώντας από τον Ιερέα συγγνώμη και στη συνέχεια και μεταξύ τους, ώστε συχωρεμένοι να αρχίσουν τη Μεγάλη Τεσσαρακοστή. Πρόκειται για μια ωραία συνήθεια, που τη συναντάς στο Άγιο Όρος και σε πολλές Μητροπόλεις της Εκκλησίας της Ελλάδος. Ένα άλλο χαρακτηριστικό των Εσπερινών αυτών είναι ότι μετά την Είσοδο και το «Εσπέρας Προκείμενον», αλλάζει ο διάκοσμος της Αγίας Τραπέζης και η στολή του Ιερέως. Από πασχαλινή, λόγω της Κυριακής, γίνεται πένθιμη, λόγω της Τεσσαρακοστής (αλλάζουν τα λευκά με πορφυρά – εφ’ όσον τον Χριστό δεν Τον πενθούμε ως άνθρωπο, αλλ’ ως Βασιλέα Θεό). Στο τέλος του Εσπερινού ψάλλονται τα τροπάρια «Θεοτόκε Παρθένε…», «Βαπτιστά του Χριστού…» κ.λπ. και κατακλείονται με την ευχή του Οσίου Εφραίμ του Σύρου: «Κύριε και Δέσποτα της ζωής μου, πνεύμα αργίας, περιεργίας, φιλαρχίας και άργολογίας μη μοι δως. Πνεύμα δε σωφροσύνης, ταπεινοφροσύνης, υπομονής και αγάπης χάρισαί μοι τω σω δούλω. Ναι, Κύριε, Βασιλεύ, δώρησαί μοι του όράν τα έμά πταίσματα και μη κατακρίνειν τον άδελφόν μου ότι εύλογητός ει εις τους αίώνας των αιώνων. Αμήν». Στο Άγιον Όρος με το άνοιγμα της περιόδου της Μεγάλης Σαρακοστής τόσο στις ιερές Μονές, όσο και στις Σκήτες τα Κελιά και τα Ησυχαστήρια, τρεις ημέρες οι περισσότεροι μοναχοί απέχουν όχι μόνο από την τροφή, αλλά και από το νερό, εκτός βεβαίως από τους ασθενούντες. Στο τριήμερο αυτό,εξέρχονται από τα κελιά τους για να πάνε μόνο στις ιερές ακολουθίες στο Καθολικό της Μονής ή στο Κυριακό της Σκήτης και απέχουν από κάθε άλλη δραστηριότητα και επαφή με τον κόσμο. Αποχή από τις οποιεσδήποτε επικοινωνίες την αυστηρή αυτή τριήμερη απομόνωση, σύμφωνα με την μοναχική παράδοση. Aπό την καθαρά Δευτέρα κατά την ακολουθία του Όρθρου και μέχρι την Παρασκευή της εορτής του αγίου Λαζάρου στον Ναό οι κατηχήσεις του αγίου Θεοδώρου του Στουδίτη, αλλά και κείμενα του οσίου Εφραίμ του Σύρου, καθώς και από το Λαυσαϊκό του Ιωάννη Μόσχου, ανάλογα με το τυπικό κάθε Μονής. Επίσης διπλασιάζεται η ανάγνωση του Ψαλτηρίου και του ιερού Ευαγγελίου κατά την διάρκεια των ιερών ακολουθιών. Μία από τις ωραιότερες επίσης ακολουθίες της Μ. Σαρακοστής είναι η ακολουθία του Μεγάλου Αποδείπνου με τα κατανυκτικά τροπάρια, όπως το «Μεθ´ ημών ο Θεός» και το «Κύριε των Δυνάμεων». Την Kαθαρά Τετάρτη τελείται η θεία Λειτουργία των Προηγιασμένων Δώρων, όπου ψάλλονται με μελωδικό τρόπο οι ύμνοι «Κατευθυνθήτω η προσευχή μου» και το «Νυν αι Δυνάμεις των ουρανών», και στην συνέχεια ακολουθεί η παράθεση νηστίσιμης τράπεζας, κατά την οποία οι μοναχοί γεύονται τροφής άνευ ελαίου μέχρι του πρώτου Σαββάτου, κατά το οποίο εορτάζεται το διά κολλύβων θαύμα του αγίου Θεοδώρου. Έτσι τελειώνει η πρώτη εβδομάδα των νηστειών, μετά δηλαδή από την αυστηρή απομόνωση, την αυστηρή νηστεία και την ένταση στις προσευχές και τις μετάνοιες που κάθε μοναχός τηρεί σύμφωνα με τον κανόνα που έχει και ανάλογα βεβαίως με τις σωματικές του δυνάμεις. Φωτό : Αχιλλέας Πατσούκας