Ι.Μ. ΒΕΡΟΙΑΣ: Την Κυριακή της Απόκρεω (19 Φεβρουαρίου) ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων λειτούργησε και κήρυξε το θείο Λόγο στον Ιερό Ναό Αγίου Γεωργίου Κυψέλης Ημαθίας. Στο τέλος της θείας Λειτουργίας τέλεσε το ετήσιο μνημόσυνο του Νεκταρίου Γρηγορίου Τσιαγκαρλή.
Στην ομιλία του ο Σεβασμιώτατος τόνισε:
«Ει βρώμα σκανδαλίζει τον αδελφον μου, ου μη φάγω κρέα εις τον αιώνα».
Πλησιάζουμε στην Αγία και Μεγάλη Τεσσαρακοστή, και η Εκκλησία μας μας προετοιμάζει για την περίοδο αυτή της νηστείας, της προσευχής και της μετανοίας αφενος με τον σταδιακό περιορισμό των επιτρεπομένων τροφών και αφετέρου με τα ιερά αναγνώσματά της.
Η νηστεία, στην οποία αναφέρεται στο σημερινό αποστολικό ανάγνωσμα ο πρωτοκορυφαίος απόστολος Παύλος, αποτελούσε ανέκαθεν για την Εκκλησία μας έναν τρόπο ασκήσεως στην εγκράτεια αλλά και καθάρσεως του ανθρώπου, γι᾽ αυτό και πολύτιμο στοιχείο της εν Χριστώ ζωής. Ο λόγος είναι ότι η νηστεία μας βοηθά να μην προσκολλώμεθα μόνο στην υλική τροφή, που είναι βεβαίως απαραίτητη για το σώμα μας, αλλά και συγχρόνως μας διευκολύνει να στρεψουμε την προσοχή μας και στην πνευματική τροφή, την προσευχή, τη μελέτη του θείου λόγου, τη συμμετοχή μας στα ιερά μυστήρια της Εκκλησίας μας και ιδιαιτέρως στη θεία Ευχαριστία, που είναι απολύτως αναγκαία για την ψυχή μας και για την πνευματική μας πρόοδο.
Με τη νηστεία όμως συνδυάζει ο απόστολος Παύλος στο σημερινό αποστολικό ανάγνωσμα και ένα ακόμη θέμα, το θέμα του σκανδαλισμού κάποιων χριστιανών εξαιτίας εκείνων που έτρωγαν ειδωλοθυτα, που έτρωγαν το κρέας δηλαδη των ζώων που θυσιαζόταν από τους εθνικούς. Γι᾽ αυτό και διακηρυσσει: «ει βρώμα σκανδαλίζει τον αδελφόν μου, ου μη φάγω κρέα εις τον αιώνα». Εάν κάποια τροφή σκανδαλίζει τον αδελφό μου, να μην φάω ποτέ κρέας.
Ο απόστολος Παύλος είναι ιδιαίτερα προσεκτικός. Στέκεται με σεβασμο απέναντι στις ευαισθησίες των ανθρώπων και προτιμά να δυσκολεύσει τον εαυτό του, παρά να δώσει αφορμή σχολίων ή παρεξηγήσεων σε όσους είναι έτοιμοι να κρίνουν και να κατακρίνουν τις πράξεις και τις επιλογές του. Προτιμά, λέγει, να μην φάει ποτέ κρεας, εάν πρόκειται να γίνει αφορμή να σκανδαλισθούν.
Ο λόγος αυτός του μεγάλου αποστόλου δεν ισχύει μόνο για το κρέας των ειδωλοθύτων, ισχύει γενικότερα. Και ισχύει τόσο για εκείνους που γίνονται με τη στάση τους και με τη συμπεριφορά τους αιτία να σκανδαλισθούν κάποιοι αδελφοί τους, αλλά και για εκείνους που αναζητούν στη ζωή και στη συμπεριφορά των αδελφών τους «σκάνδαλα», αφορμές για να τους κρίνουν και να τους κατακρινουν ή ακόμη αφορμές για να δικαιολογήσουν τη δική τους συμπεριφορά, τα δικά τους λάθη, τα δικά τους πταίσματα και αμαρτήματα.
Και δεν είναι σπάνιες οι περιπτώσεις ανθρώπων, μεταξύ των οποίων μπορεί να συναριθμούμεθα και εμείς, που ψάχνουν να βρούν τα τρωτα σημεία των άλλων ανθρώπων και ιδιαιτέρως των ανθρώπων της Εκκλησίας, κληρικών και λαικων, ώστε να δικαιώσουν τον εαυτο τους, να δικαιολογήσουν τις πραξεις και τις παραλείψεις τους. Ψάχνουν να βρούν αδυναμίες και σφάλματα και στη συνέχεια τα μεγαλοποιούν, χωρίς να αντιλαμβανονται ότι πέφτουν με τον τροπο αυτό στην παγίδα του πονηρού, ο οποίος είναι ο εφευρέτης και ο δημιουργός των σκανδάλων, τα οποία τα χρησιμοποιεί και τα βάζει για να βλάψει τους ανθρώπους. Γιατί τι είναι σκάνδαλο; Είναι αυτό που μας κάνει να παραπατήσουμε και να πέσουμε. Και αυτός είναι ο σκοπός του διαβόλου, να μας παρασύρει και να μας κάνει να πέσουμε στην αμαρτία. Γι᾽αυτό και χρησιμοποιεί κάθε μέσο, ακόμη και την αδυναμία κάποιου, για να δημιουργήσει πρόβλημα σε άλλους και να τους κάνει είτε να πέσουν στην κριση και την κατάκριση είτε να απομακρυνθούν από τον Θεό. Και το επιδιώκει αυτό ο πονηρός ιδιαιτέρως κατά την περίοδο της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής, στην οποία θα εισέλθουμε σε λίγες ημέρες, γιατί τον ενοχλεί ο αγώνας τον οποίο θέλουμε να κάνουμε. Έτσι εφευρίσκει διάφορες αφορμες για να μας σκανδαλίσει, ώστε τελικά να μας καταστήσει, εάν δεν είμαστε προσεκτικοί, υποχείριά του.
Ας είμαστε, λοιπόν, πολύ προσεκτικοί τόσο με τη δική μας ζωή και τη δική μας συμπεριφορά, προκειμένου να μην γινόμεθα αφορμή να σκανδαλίζονται οι άνθρωποι γύρω μας και να λένε «δες τι κάνει αυτός ή αυτή, που πηγαίνει και στην Εκκλησία, που έχει μυστηριακή ζωή», αλλά ούτε και να επιτρέπουμε στον εαυτό μας να σκανδαλίζεται εύκολα, πέφτοντας έτσι στην παγίδα του πονηρού.
Ας αγωνιζόμεθα, μαζί με τη νηστεία των τροφών και των παθών, την οποία θα μας καλέσει σε λίγες ημέρες να αρχίσουμε η Εκκλησία μας, να μην σκανδαλίζουμε με τη συμπεριφορά μας τους αδελφούς μας αλλά και να μην ασχολούμεθα με τη δική τους, ώστε να μην αμαρτάνουμε, προκειμένου να μην χασουμε την ωφέλεια που μας προσφέρει η νηστεία της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, και η οποία είναι απαραίτητη για την πνευματική μας προοδο και για την προετοιμασία μας για το Πάθος και την Ανάσταση του Κυρίου μας.