Του Σεβ. Μητροπολίτη Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιεροθέου
Ι.Μ. ΝΑΥΠΑΚΤΟΥ: Η πρόσφατη Εγκύκλιος τής Ιεράς Συνόδου είναι σημαντική καί έθεσε τόν δάκτυλο στόν τύπο τών ήλων, αναφερόμενη στούς ψευδοπροφήτες πού δημιουργούν προβλήματα στήν Εκκλησία καί τόν λαό.
Η Εγκύκλιος αυτή καθορίζει ποιοί είναι οι πραγματικοί προφήτες καί ποιοί είναι οι ψευδοπροφήτες. Οι Προφήτες ομιλούσαν εξ ονόματος τού Θεού, ενώ οι ψευδο-προφήτες ομιλούν από τόν εαυτό τους καί «εξαπατούν τόν λαό μέ τίς ψευδείς προφητείες τους καί τόν οδηγούν στήν καταστροφή».
Τό κρίσιμο σημείο τής Εγκυκλίου είναι ότι «στήν σημερινή εποχή πληθαίνουν οι εντός τής Εκκλησίας ψευδοπροφήτες, οι οποίοι έχουν παρασύρει έναν αριθμό πιστών καί κινδυνεύουν νά καταλήξουν σέ σχίσμα ή αίρεση», καί προσδιορίζει ποιοί είναι αυτοί οι ψευδοπροφήτες.
Είναι «όλοι γενικά οι πλανεμένοι άνθρωποι», «είναι τά ζιζάνια πού φύτευσε ο διάβολος στόν αγρό τού Κυρίου γιά νά μήν τελεσφορήσει τό έργο τής θείας Οικονομίας γιά τήν σωτηρία τών ανθρώπων».
Αυτοί «στρέφουν τήν προσοχή τους σέ αρρωστημένες καταστάσεις καί δραστηριότητες καί ενασχολήσεις πού δέν ωφελούν σέ τίποτε, αλλά μάλλον προξενούν θόρυβο καί ταραχή καί σκανδαλισμό καί σχίσιμο τού αρράφου χιτώνος τής Εκκλησίας, δηλαδή τού Χριστού».
Αφού δίνονται διάφορα παραδείγματα, η Εγκύκλιος καταλήγει: «Άς μένουμε πιστοί στήν παράδοση πού έχουμε παραλάβει μέσα στήν Εκκλησία μας, άς αποφεύγουμε όσους αυτοαπομονώνονται καί άς τιμούμε καί υπακούμε στούς ποιμένες καί Επισκόπους τής Εκκλησίας μας, οι οποίοι αγρυπνούν υπέρ ημών, καί άς επιδιώκουμε πρό πάντων “τά τής ειρήνης καί τά τής οικοδομής τής εις αλλήλους”, γιά νά αναπαύεται μέσα μας η Χάρη τού Αγίου Πνεύματος τού Πνεύματος τής Αληθείας, τής Ειρήνης καί τής Ενότητος».
Είναι προφανές ότι η Εγκύκλιος τής Ιεράς Συνόδου αναφέρεται σέ ποικίλες ετεροδιδασκαλίες καί ενέργειες, πού εκφράζονται από μέλη τής Εκκλησίας, πού διασπούν τήν ενότητα τής Εκκλησίας, δημιουργούν προβλήματα στόν ευλογημένο θεσμό τής Εκκλησίας, καί καταλήγουν σέ σχίσματα καί διαιρέσεις, καί δέν αναφέρεται σέ ένα ή δύο μεμονωμένα γεγονότα. Γι αυτό, θεωρώ, ότι παρερμηνεύθηκε τό βαθύτερο νόημα τής Εγκυκλίου τής Ιεράς Συνόδου, όταν περιορίστηκε σέ μερικές περιπτώσεις.
Φυσικά, θεωρώ, ότι η Ιερά Σύνοδος δέν έλαβε απόφαση νά εκδώση αυτήν τήν σοβαρή Εγκύκλιο μέ τίτλο «τά χαρίσματα τού Αγίου Πνεύματος καί οι ψευδο-προφήτες», χωρίς ειδικό λόγο.
Πάντοτε υπήρχαν διάφορες ετεροδιδασκαλίες καί αυτονομήσεις από τόν ιερό θεσμό τής Εκκλησίας, αλλά στήν εποχή μας, μέ αφορμή τήν πανδημία εκδηλώθηκαν όλα αυτά τά ρεύματα, πού υπήρχαν στόν εκκλησιαστικό χώρο καί υπονομεύουν τήν ενότητα τής Εκκλησίας.
Διαβάσαμε καί ακούσαμε τόν τελευταίο καιρό «θεωρίες», «απόψεις», «διδασκαλίες», πού προέρχονται από θεολόγους, λαϊκούς, μοναχούς, Κληρικούς, πού δημιούργησαν έντονο προβληματισμό γιά τήν αποσπασματικότητά τους, γιά τήν θεολογική ανεπάρκειά τους, καί δείχνουν έλλειμμα αληθινής Ορθοδόξου θεολογίας.
Γιά όλες αυτές τίς ενέργειες καί απόψεις πού τραυματίζουν τήν ενότητα τής Εκκλησίας καί προκαλούν σχίσματα καί διαιρέσεις μέσα στόν χώρο τής Εκκλησίας αναφερόταν η Εγκύκλιος τής Ιεράς Συνόδου.
Θεωρώ ότι τό «θεολογικό» υπόβαθρο όλης αυτής τής κίνησης πού εκδηλώθηκε στήν Εκκλησία, μέ αφορμή τίς αποφάσεις τής Εκκλησίας γιά τήν πανδημία ήταν η άποψη ότι η σύνολη Εκκλησία μέ τίς αποφάσεις πού έλαβε γιά τήν αντιμετώπιση τής πανδημίας υπέπεσε στό αμάρτημα τής βλασφημίας τού Αγίου Πνεύματος.
Δηλαδή μερικοί, χρησιμοποιώντας καί «θεολογικά» επιχειρήματα διατύπωσαν τήν άποψη ότι η σύνολη Ορθόδοξη Εκκλησία υπέπεσε στό αμάρτημα τής βλασφημίας τού Αγίου Πνεύματος, πού δέν πρόκειται νά συγχωρηθή, ενώ αυτοί πού διατύπωσαν αυτήν τήν άποψη είναι οι «μόνοι καθαροί».
Ακριβώς γι αυτόν τόν λόγο θά παραθέσω στήν συνέχεια ένα κείμενο πού συνέταξα, καί μέ τήν βοήθεια τών συνεργατών μου, μέ τίτλο «Η βλασφημία τού Αγίου Πνεύματος καί τά μέτρα γιά τήν πανδημία», γιά νά δή κανείς πώς μέ ύπουλο τρόπο υφέρπει μέσα στήν Εκκλησία η ψευδοπροφητεία, η οποία υπονομεύει τήν ενότητα τής Εκκλησίας.