Ι.Μ. ΠΕΙΡΑΙΩΣ: Ιερά Λείψανα των Αγίων Χαραλάμπους, Ιωάννου του Νηστευτού και Παρθενίου, Επισκόπου Λαμψάκου υποδέχθηκε την Παρασκευή 13 Μαΐου 2022 η πόλη του Πειραιά στον Μητροπολιτικό Ιερό Ναό Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης Πειραιώς στο πλαίσιο των Εκδηλώσεων «Κωνσταντίνεια 2022» που φέτος είναι αφιερωμένα στην συμπλήρωση 100 ετών από την Μικρασιατική Καταστροφή.
Τα Θησαυρίσματα της Εκκλησίας μας, τα οποία προέρχονται από την Ιερά Μονή Αγάθωνος, κόμισε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Φθιώτιδος κ.Συμεών και τα υποδέχθηκε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πειραιώς κ.Σεραφείμ, παρουσία του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Τρίκκης, Γαρδικίου και Πύλης κ.Χρυσοστόμου, Ιερέων και πιστών από τον Πειραιά και την ευρύτερη περιοχή.
Πιο συγκεκριμένα ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πειραιώς κ.Σεραφείμ, υποδέχθηκε, μπροστά από το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά την Τιμία Κάρα του Αγίου Ιωάννου του Νηστευτού, απότμημα της Τιμίας Κάρας του Αγίου Παρθενίου, Επισκόπου Λαμψάκου και την χείρα του Αγίου Ιερομάρτυρος Χαραλάμπους.
Αφού εψάλη δέηση, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πειραιώς κ.Σεραφείμ, ευχαρίστησε θερμά «με αισθήματα βαθυτάτου ευγνωμοσύνης και απεράντου αδελφικής αγάπης» τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Φθιώτιδος κ.Συμεών, τονίζοντας πως «είναι πολυσήμαντη η Ευλογία αυτή, διότι στην Πασχάλιο περίοδο αποδεικνύεται ότι ο περί της Αναστάσεως του Κυρίου λόγος δεν είναι ένα ιδεολόγημα ή μία ενόραση πνευματική, αλλά είναι μία πραγματικότητα η οποία μεταποιεί τον χοϊκό άνθρωπο σε αιώνια και ακατάβλητη και πνευματική οντότητα που μετέχει της Αναστάσεως, εάν το αποφασίσει και συντονίσει τη ζωή του στις εντολές του Αναστάντος Κυρίου».
Τα πρόσωπα των Αγίων που υποδεχθήκαμε «είναι πρόσωπα Αναστάσεως. Βίωσαν το γεγονός της καθάρσεως από τα πάθη, της ελλάμψεως του Αγίου Πνεύματος και της Αναστάσεως» σημείωσε ο Σεβασμιώτατος, επισημαίνοντας με έμφαση πως οι Άγιοί μας «προσφέρουν την βεβαιότητα της Αναστάσεως».
Αναφερόμενος στην ιστορική Ιερά Μονή του Οσίου Αγάθωνος του Θαυματουργού, μια Μονή που «υπήρξε εφαλτήριο της παλιγγενεσίας μας και της πνευματικής μας αφυπνίσεως», ευχαρίστησε θερμά τον Ηγούμενο π.Γερμανό Γιαντσίδη ο οποίος διακονεί «σε ένα χώρο αγιοτόκο που προσφάτως χάρισε στην Εκκλησία του Χριστού ένα αδιαλώβητο και αδιάφθορο σκήνωμα, του νέου οσίου και θεοφόρου πατρός ημών Βησσαρίωνος του Αγαθωνίτου», όπως χαρακτηριστικά είπε ο Σεβασμιώτατος.
Τέλος, εξέφρασε την ευγνωμοσύνη του προς τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Τρίκκης, Γαρδικίου και Πύλης κ.Χρυσόστομο ο οποίος πρόσθεσε τις Αρχιερατικές του ευχές στην μεγάλη Ευλογία που δέχθηκε, με την έλευση των Ιερών Λειψάνων, το πρώτο λιμάνι της χώρας.
Αφού παιάνισε ο Εθνικός Ύμνος, τα Ιερά Λείψανα μεταφέρθηκαν εν πομπή και τέθηκαν προς προσκύνηση και αγιασμό των πιστών στον Μητροπολιτικό Ιερό Ναό Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης Πειραιώς, όπου τελέστηκε Δοξολογία και εν συνεχεία η Ακολουθία του Εσπερινού, στον οποίο χοροστάτησε και κήρυξε τον Θείο Λόγο ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Φθιώτιδος κ.Συμεών, συγχοροστατούντων των Σεβασμιωτάτων Μητροπολίτών Τρίκκης, Γαρδικίου και Πύλης κ.Χρυσοστόμου και Πειραιώς κ.Σεραφείμ.
Κατά την διάρκεια του κηρύγματός του ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Φθιώτιδος κ.Συμεών, αναφέροντας πως «η αγάπη του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πειραιώς και Φαλήρου κ.Σεραφείμ μας έδωσε την χαρά και την δυνατότητα σήμερα να βρεθούμε εδώ, στην πόλη του Πειραιά, στο μεγάλο λιμάνι της πατρίδος μας, στο λιμάνι των κόπων, των δακρύων, των στεναγμών και των αγώνων, στο λιμάνι της πνευματικότητας» επεσήμανε ότι «για μία ακόμη φορά η Χάρις των Αγίων και τα Λείψανα των Αγίων, πέρα από ευκαιρία αγιασμού και βοήθειας, γίνονται και ευκαιρία επικοινωνίας. Γίνονται γέφυρα επικοινωνίας μεταξύ των ανθρώπων, γίνονται έκφραση της ορθόδοξης εκκλησιολογίας». Σημείωσε ότι «όσο η Χάρη τους μοιράζεται, τόσο πολλαπλασιάζεται. Όσο η παρουσία τους έρχεται σε κάθε σπίτι και σε κάθε καρδιά και σε κάθε οικογένεια, τόσο μεγαλώνει η μεταξύ μας αγάπη, τόσο δυναμώνει η μεταξύ μας ενότητα, τόσο σφυρηλατείται το εκκλησιολογικό ορθόδοξο πνεύμα». «Γι’ αυτό και η Εκκλησία μας, θέλησε με τα Λείψανα των Μαρτύρων να οικοδομείται κάθε της ησυχαστήριο και να εγκαινιάζεται κάθε της Ναός», πρόσθεσε.
Μιλώντας για τον Άγιο Κωνσταντίνο και την μητέρα του Ελένη, υπογράμμισε ότι «τα πρόσωπα των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης είναι κατ’ εξοχήν πρόσωπα τα οποία ετίμησαν με την θεολογία, με την εκκλησιαστική τους πολιτική και με την βιωτή τους, την δυνατότητα του ανθρώπου να μετέχει στο Αναστημένο Σώμα του Χριστού». «Τα ιερά λείψανα δεν είναι τίποτε άλλο παρά απόδειξη της Αναστάσεως», είπε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Φθιώτιδος κ.Συμεών, συμπληρώνοντας ότι «τα ιερά λείψανα είναι το αποτέλεσμα της μετοχής στο Αναστημένο Σώμα του Χριστού, αναστημένων ανθρώπων. Ανθρώπων που ζούσαν και βίωναν την Ανάσταση. Ανθρώπων οι οποίοι φανέρωσαν την Ανάσταση και εξακολουθούν να την φανερώνουν».
«Αποτελούν ορόσημο ο Άγιος Κωνσταντίνος και η Αγία Ελένη» είπε σε άλλο σημείο του κηρύγματός του ο Σεβασμιώτατος, τονίζοντας ότι «στον Άγιο Κωνσταντίνο οφείλουμε την προστασία και την διαφύλαξη του ορθού Δόγματος με την Α΄ Οικουμενική Σύνοδο» η οποία αν δεν είχε συγκληθεί «σήμερα δεν θα προσκυνούσαμε τα ιερά λείψανα».
«Σήμερα τα Ιερά Λείψανα θα ήταν στην πυρά όπως ήταν προ της Α΄ Οικουμενικής Συνόδου», είπε χαρακτηριστικά και αναφερόμενος σε όσους και στις μέρες μας, δυστυχώς, θέλουν την καύση των ανθρωπίνων σωμάτων «σκεπτόμενοι ενδεχομένως ότι με αυτό τον τρόπο θα εκφράσουν έναν εκσυγχρονισμό ή μία μεταρρύθμιση», σημείωσε ότι «η ιερότητα του ανθρώπινου σώματος, μεταξύ των πολλών άλλων, διαφυλάχτηκε στην Α΄ Οικουμενική Σύνοδο και οφείλουμε ευγνωμοσύνη σε έναν πραγματικό ηγέτη ο οποίος κατάλαβε ότι η πίστη δεν είναι εργαλείο για να αλλάζει κανείς το χάρτη του κόσμου, αλλά η πίστη είναι προϋπόθεση ενότητας και αναβάθμισης ποιοτικής των ανθρωπίνων σχέσεων και της ανθρώπινης κοινωνίας».
«Δίχως το ιερό, δεν μπορεί να θεμελιωθεί μία αυτοκρατορία πραγματική λαών και πολιτισμών, μία αυτοκρατορία η οποία θα έχει συνθετικά και ενοποιητικά χαρακτηριστικά τα οποία θα μπορέσουν να δημιουργήσουν πολιτισμό, θα μπορέσουν να δημιουργήσουν τέχνη, θα μπορέσουν να δημιουργήσουν παράδοση, θα μπορέσουν να δημιουργήσουν θεσμούς, θα μπορέσουν να οδηγήσουν τον άνθρωπο στην πραγματική πρόοδο και στην πραγματική ευμάρεια», επεσήμανε στην συνέχεια, τονίζοντας πως «αποκορύφωμα αυτής της θεολογίας, αυτής της φιλοσοφίας και αυτής της σοφής εκκλησιαστικής πολιτικής, είναι το αγαθό της θρησκευτικής ελευθερίας το οποίο το οφείλουμε στον Άγιο Κωνσταντίνο».
Οι Άγιοι «αποτελούν παρακαταθήκη πολύτιμη για όλους εμάς», ανέφερε ο Σεβασμιώτατος, υπογραμμίζοντας πως «η αντίστασή τους είναι μια βαθύτατα και πνευματική και πολιτική πράξη απέναντι σε ένα καθεστώς το οποίο δεν ήθελε να σεβαστεί τη δυνατότητα να λατρεύουν το Θεό τους». Χάρη στη θυσία των Μαρτύρων μας «φτάσαμε το 313 στο διάταγμα των Μεδιολάνων και χάρη σε αυτό φτάσαμε και στο άρθρο 13 του Συντάγματος σήμερα και στο άρθρο 9 της Σύμβασης της Ρώμης και σε όλες τις κατακτήσεις του σύγχρονου νομικού πολιτισμού και σε όλα αυτά που οφείλουμε να αγωνιστούμε και εμείς ως χριστιανοί για να διασφαλίσουμε και να περιφρουρήσουμε», τόνισε.
Κάνοντας λόγο για την ιστορική Ιερά Μονή Αγάθωνος, η οποία «υπήρξε πρωτοπόρος σε αγώνες εθνικούς» όπως χαρακτηριστικά είπε, ανέφερε πως «το διακύβευμα των αγώνων αυτών των Πατέρων, ήταν το ίδιο διακύβευμα του Μεγάλου Κωνσταντίνου» και τονίζοντας ότι οι Έλληνες πολέμησαν πρώτα υπέρ πίστεως και ύστερα υπέρ πατρίδος, υπογράμμισε ότι «πατρίδα χωρίς πίστη, χωρίς θρησκευτική ελευθερία, χωρίς σεβασμό δεν μπορεί να είναι πατρίδα, γιατί χάνει το αίσθημα του ‘’ανήκειν’’. Πατρίδα σημαίνει ανήκω κάπου. Πατρίδα σημαίνει έχω ταυτότητα και γι’ αυτό όποιος είναι αληθινός πατριώτης δεν μπορεί να είναι ποτέ εθνικιστής και φονταμενταλιστής. Σέβεται και τις πατρίδες των άλλων, σέβεται και την δυνατότητα των άλλων να έχουν την ταυτότητά τους, αλλά πρώτιστα πρέπει ο ίδιος να σεβαστεί την ταυτότητά του, να αγωνιστεί για αυτήν, να την περιφρουρήσει και να την διαφυλάξει. «Αυτό είναι το φρόνημα των Μαρτύρων, αυτή είναι η παρακαταθήκη τους και αυτή είναι η πρόκληση για εμάς τους χριστιανούς του ‘’σήμερα’’ που δεν έχουμε να φοβηθούμε ούτε το διάλογο, ούτε την επικοινωνία, ούτε την πληθώρα πληροφοριών και την ταχύτητα μετάδοσης των πληροφοριών», συμπλήρωσε.
Πρέπει να έχουμε μία καύχηση εν Χριστώ «γιατί είμαστε παιδιά αυτών των Αγίων και είμαστε παιδιά του Μεγάλου Κωνσταντίνου ο οποίος έμεινε πιστός και ακέραιος στην διακονία της θρησκευτικής ελευθερίας, της ελευθερίας της λατρείας, της ελευθερίας του πνεύματος και της ελευθερίας του πολιτισμού» και απόδειξη όλων αυτών είναι ότι στο τέλος της ζωής του επέλεξε «να πορευθεί στην αιωνιότητα με τον χιτώνα του Βαπτίσματος», είπε ολοκληρώνοντας το κήρυγμά του ο Σεβασμιώτατος, υπογραμμίζοντας παράλληλα ότι «σεβόμαστε τους πάντες, αλλά αξιώνουμε κι εμείς σεβασμό».
Τέλος, εκφράζοντας την βαθιά του ευγνωμοσύνη προς τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Πειραιώς κ.Σεραφείμ υπογράμμισε ότι «η θάλασσα του Πειραιά οδηγεί και στη θάλασσα του Μαλιακού Κόλπου. Είναι μία η θάλασσα. Η θάλασσα της Ελλάδος μας, η θάλασσα της πατρίδος μας, η θάλασσα των πολιτισμών, η θάλασσα της ποίησης, η θάλασσα του διαλόγου». «Ευχόμεθα οι Άγιοί μας, τα ιερά αυτά τιμαλφή, αυτοί οι θησαυροί της παραδόσεως μας, να παρηγορήσουν το λαό του Πειραιά, να ενισχύσουν το λαό του Πειραιά και πάνω απ’ όλα να στηρίξουν το Μητροπολίτη του Πειραιά, τον αγαπητό μας κ.Σεραφείμ και τον ιερό κλήρο της Μητροπόλεως. Να στηρίξουν στο μεγάλο αγώνα και στην μεγάλη προσπάθεια για το καλό της Εκκλησίας μας», είπε καταλήγοντας.
Κατά την υποδοχή των Ιερών Λειψάνων, τον Δήμαρχο Πειραιά εκπροσώπησε ο Αντιδήμαρχος προσόδων κ.Γρηγόρης Καψοκόλης, ενώ παρέστησαν οι Φιλαρμονικές του Λιμενικού Σώματος και του Δήμου Πειραιά, το Άγημα του Λιμενικού Σώματος, η αδελφότητα Κρητών «Η ΟΜΟΝΟΙΑ», εθελόντριες του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού και αντιπροσωπεία σχολείων.
Τα Ιερά Λείψανα θα παραμείνουν στον Μητροπολιτικό Ιερό Ναό Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης Πειραιώς, έως τις 30 Μαΐου