ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΩΝ: Εις τόν τόπον τής Αναλήψεως τού Κυρίου ετελέσθη Εσπερινός αφ εσπέρας τήν Παρασκευήν, 2αν / 15ην Απριλίου 2022, προεξάρχοντος τού Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Καπιτωλιάδος κ. Ησυχίου, συνιερουργούντων Αγιοταφιτών Ιερομονάχων, τών Αρχιμανδριτών Μακαρίου, Καλλίστου καί Διονυσίου καί τού π. Γεωργίου Μπαράμκη Ιερέως τού Καθεδρικού Ναού τού Αγίου Ιακώβου, τών Ιεροδιακόνων π. Μιχαήλ καί π. Δοσιθέου, ψάλλοντος τού Ιεροδιακόνου π. Συμεών μετά τών μαθητών τής Πατριαρχικής Σχολής Σιών καί τής χορωδίας τού Αγίου Ιακώβου υπό τόν κ. Ριμόν Κάμαρ.
Πρός τό Εσπέρας εν τώ Αποδείπνω ηκολούθησε λιτανεία πρός τόν Ναόν τών Γαλιλαίων Ανδρών, τήν οποίαν ηυλόγησεν η Α.Θ.Μ. ο Πατήρ ημών καί Πατριάρχης Ιεροσολύμων κ.κ. Θεόφιλος. Τήν πρωίαν τού Σαββάτου, 3ης /16ης Απριλίου 2022 ετελέσθη θεία Λειτουργία, προεξάρχοντος τού Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Καπιτωλιάδος κ. Ησυχίου τή συμμετοχή Ελληνορθοδόξων Αραβοφώνων, Ρωσοφώνων καί Ρουμανοφώνων καί Ελλήνων προσκυνητών.
Τήν Αρχιερατικήν Συνοδείαν καί τό εκκλησίασμα εδεξιώθη ο Επιστάτης τού Προσκυνήματος μοναχός Αχίλλιος.
Β. ΕΙΣ ΒΗΘΑΝΙΑΝ
Εις μνήμην τής εγέρσεως τού Λαζάρου, φίλου τού Χριστού, καταγομένου εκ Βηθανίας ετελέσθη θεία Λειτουργία τήν πρωίαν τού Σαββάτου, 3ης /16ης Απριλίου 2022, εις τήν Μονήν τών αδελφών τού Λαζάρου Μάρθας καί Μαρίας, καί εις τόν τόπον τής υπ αυτών προϋπαντήσεως Αυτού, προεξάρχοντος τής Α.Θ.Μ. τού Πατρός ημών καί Πατριάρχου Ιεροσολύμων κ.κ. Θεοφίλου, συλλειτουργούντων τών Σεβασμιωτάτων Αριεπισκόπων Γεράσων κ. Θεοφάνους, Κωνσταντίνης κ. Αριστάρχου καί Πέλλης κ. Φιλουμένου, Αγιοταφιτών Ιερομονάχων ως τών Γέροντος Καμαράση Αρχιμανδρίτου π. Νεκταρίου, τού Αρχιμανδρίτου π. Κλαυδίου, τού εφημερίου τής Μονής Αρχιμανδρίτου π. Επιφανίου καί Αραβοφώνων καί Ρωσοφώνων Πρεσβυτέρων, ψάλλοντος τού κ. Βασιλείου Γκοτσοπούλου, παρουσία τού Γενικού Προξένου τής Ελλάδος εις τά Ιεροσόλυμα κ. Ευαγγέλου Βλιώρα καί προσκυνητών καί εντοπίων πιστών.
Εις τό Κοινωνικόν τής Θείας Λειτουργίας εκήρυξε τόν θείον Λόγον ο Μακαριώτατος έχοντα ως έπεται:
«Είπεν αυτή [τή Μάρθα ] ο Ιησούς Εγώ ειμι η Ανάστασις καί η ζωή. ο πιστεύων εις εμέ, κάν αποθάνη, ζήσεται καί πάς ο ζών καί πιστεύων εις εμέ ου μή αποθάνη εις τόν αιώνα πιστεύεις τούτο; λέγει αυτώ Ναί, Κύριε, εγώ πεπίστευκα ότι σύ εί ο Χριστός ο Υιός τού Θεού, ο εις τόν κόσμον ερχόμενος», (Ιωαν. 11, 25-26). λέγει ο αυτήκοος καί αυτόπτης γενόμενος Ιωάννης ο Ευαγγελιστής.
Αγαπητοί εν Χριστώ αδελφοί,
Ευλαβείς Χριστιανοί καί προσκυνηταί,
Η χάρις τού αδελφού τής Μάρθας καί τής Μαρίας καί τού φίλου τού Κυρίου ημών Ιησού Χριστού Λαζάρου, συνήγαγεν ημάς εν τώ ιερώ τούτω τόπω τής αγιογραφικής κώμης Βηθανίας, ίνα εορτάσωμεν τήν εκ νεκρών έγερσιν τού Λαζάρου αφ ενός καί τήν υπό τού Χριστού πιστοποίησιν πρό τού σταυρικού πάθους αυτού, τήν κοινήν ημών τών ανθρώπων ανάστασιν.
Η υπό τού Ευαγγελιστού Ιωάννου λεπτομερής εξιστόρησις τής εκ νεκρών εγέρσεως τού Λαζάρου, εγένετο πρίν τής διά βαΐων καί κλάδων θριαμβευτικής εισόδου τού Ιησού εις τήν αγίαν Πόλιν Ιερουσαλήμ. Διό καί η Αγία ημών Εκκλησία καλεί τήν σημερινήν ημέραν «τό πρό τής Κυριακής τών Βαΐων Σάββατον», ή καλύτερον τό Σάββατον πρό τής εβδομάδος τών αγίων Παθών τού Κυρίου ημών Ιησού Χριστού. «Σήμερον Βηθανία, προανακηρύττει τήν Ανάστασιν, Χριστού τού ζωοδότου, τή εγέρσει Λαζάρου χορεύουσα», αναφωνεί καί ο υμνωδός τής Εκκλησίας.
Η τριήμερος ταφή καί η εκ νεκρών Ανάστασις τού Ιησού Χριστού αποτελεί τό αποκορύφωμα τού μυστηρίου τής θείας Οικονομίας, τουτέστιν τής εκ τής εκ τών αγνών αιμάτων τής αειπαρθένου καί θεοτόκου Μαρίας ενσαρκώσεως καί ενανθρωπήσεως, διά Πνεύματος Αγίου, τού Υιού καί Λόγου τού Θεού Πατρός ημών.
Προσέτι δέ επιμαρτυρεί τήν εκ τής αμαρτίας καί τής φθοράς τού θανάτου ελευθερίαν ημών ως καί τήν ώραν τής εσχάτων κρίσεως, δηλονότι τής θείας Δικαιοσύνης: «ότι έρχεται ώρα, καί εκπορεύσονται οι τά αγαθά ποιήσαντες εις ανάστασιν ζωής, οι δέ τά φαύλα πράξαντες εις ανάστασιν κρίσεως», (Ιωάν. 5, 28-29) λέγει Κύριος. Ομοίως δέ εν Πνεύματι Αγίω είπεν καί ο Προφήτης Ησαΐας: «αναστήσονται οι νεκροί, καί εγερθήσονται οι εν τοίς μνημείοις» (Ησ. 26,19).
Ο Άγιος Κύριλλος Αλεξανδρείας, ερμηνεύων τόν Ευαγγελικόν λόγον τού Κυρίου: «λύσατε αυτού [τόν τεθνηκότα Λάζαρον ] καί άφετε υπάγειν», (Ιωάν. 11,44), λέγει: Χρησίμως [=πρός τό συμφέρον ημών] ούν διά χειρών οικείων επέτρεψεν αυτοίς λύσαι αυτόν, ίνα μηδεμίαν έχοιεν συκοφαντίας αφορμήν, αλλά μάρτυρες ώσι τού θαύματος. Καί τούτο δέ έχει δείγμα τής καθολικής αναστάσεως, ότε λυομένης τής αμαρτίας καί τής τού θανάτου φθοράς, ελεύθερος αφίεται έκαστος».
Ο δέ θείος Παύλος καταδεικνύων τό υπερβάλλον μέγεθος τού γεγονότος τής Αναστάσεως τού Σωτήρος ημών Χριστού λέγει: «ει δέ ανάστασις νεκρών ουκ έστιν, ουδέ Χριστός εγήγερται ει δέ Χριστός ουκ εγήγερται, κενόν άρα τό κήρυγμα ημών, κενή καί η πίστις ημών», (Α΄Κορ. 15,13-14).
Ημείς, αγαπητοί μου αδελφοί, οι προσδοκώντες τήν Ανάστασιν τών νεκρών, μετά τού υμνωδού είπωμεν: «Λάζαρον τεθνεώτα, τετραήμερον ανέστησας Χριστέ, πρό τού σού θανάτου, διασείσας τού θανάτου τό κράτος, καί δι ενός προσφιλούς, τήν πάντων ανθρώπων προμηνύων, εκ φθοράς ελευθερίαν διό προσκυνούντές σου, τήν παντοδύναμον εξουσίαν, βοώμεν Ευλογημένος εί Σωτήρ, ερχόμενος εν δόξη, σώσαι τάς ψυχάς ημών».
Ευλογημένη καί Αγία εβδομάς τών Παθών καί καλόν Πάσχα! Αμήν.
Τής Λειτουργίας ληξάσης προεξήρξεν τής λιτανείας από τής Μονής ταύτης έως καί τού Τάφου τού Λαζάρου ο Σεβασμιώτατος Αρχιεπίσκοπος Γεράσων κ. Θεοφάνης, επί τού οποίου καί ανεγνώσθη η κατά Ιωάννην Ευαγγελική περικοπή τής Εγέρσεως τού Λαζάρου, τή συμμετοχή πολλών πιστών καί τή παρουσία τού Γενικού Προξένου τής Ελλάδος εις τά Ιεροσόλυμα κ. Ευαγγέλου Βλιώρα.
Μετά τήν θείαν Λειτουργίαν τήν Αρχιερατικήν συνοδείαν εδέχθη τό Δημαρχιακόν Συμβούλιον τής Βηθανίας, τό οποίον προηγουμένως είχεν έλθει εις τήν Ιεράν Μονήν Μάρθας καί Μαρίας καί ηυλογήθη υπό τού Μακαριωτάτου, τή δεξιώσει τής πολιάς ηγουμένης εκ Κύπρου μοναχής Ευπραξίας.