Ιεροσολύμων Θεόφιλος: Το Σάββατο, 13 Νοεμβρίου 2021, ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων κ. Θεόφιλος προεξήρχε Θείας Λειτουργίας στον παλαιό…
Ιερό Ναό του Αγίου Γεωργίου της Ελληνορθοδόξου Αραβοφώνου Κοινότητος της κώμης Πκέα, Βιβλικής Πκεήν, της περιοχής Άκκρης-Πτολεμαΐδος του βορείου Ισραήλ, τυχών θερμής υποδοχής.
Η λειτουργία αυτή σκοπό είχε την Ορθόδοξο διαπαιδαγώγηση και τον αγιασμό των Ορθοδόξων πιστών της Κοινότητος αυτής.
Μετά του Μακαριωτάτου συλλειτούργησε ο Μητροπολίτης Ναζαρέτ κ. Κυριακός, ο Αρχιεπίσκοπος Κωνσταντίνης κ. Αρίσταρχος, ο Μητροπολίτης Ελενουπόλεως κ. Ιωακείμ, ο Γέρων Καμαράσης Αρχιμανδρίτης π. Νεκτάριος, ο Προϊστάμενος του Ναού του Αγίου Γεωργίου Πρεσβύτερος π. Ιωάννης και ο Προϊστάμενος του άλλου Ναού της κώμης ταύτης, Πρεσβύτερος π. Νεκτάριος και άλλοι ιερείς των ομόρων κωμών, ο Αρχιδιάκονος π. Μάρκος και ο Ιεροδιάκονος Ευλόγιος και έψαλλαν στα αραβικά οι ιεροψάλτες υπό τον ο Πατριαρχικό Επίτροπο Άκκρης-Πτολεμαΐδος, στη δικαιοδοσία της οποίας υπάγεται η Κοινότης Πκέα, Αρχιμανδρίτη Φιλόθεο και μετείχαν προσευχόμενοι οι ευλαβείς πιστοί της Κοινότητος αυτής.
Ο Μακαριώτατος κήρυξε τον Θείον Λόγο στα ελληνικά ως έπεται:
«Παρεγένοντο δέ πρός αυτόν η μήτηρ καί οι αδελφοί αυτού, καί ουκ ηδύναντο συντυχείν αυτώ [τώ Ιησού] διά τόν όχλον καί απηγγέλη αυτώ λεγόντων η μήτηρ σου καί οι αδελφοί σου εστήκασιν έξω ιδείν σε θέλοντες ο δέ [Ιησούς]αποκριθείς είπε πρός αυτούς μήτηρ μου καί αδελφοί μου ούτοί εισιν οι τόν λόγον τού Θεού ακούοντες καί ποιούντες αυτόν», λέγει Κύριος.
Αγαπητοί εν Χριστώ αδελφοί,
Ευλαβείς Χριστιανοί,
Η χάρις τού αγίου Πνεύματος συνήγαγε πάντας ημάς εν τή ιστορική πόλει υμών Πκέα, ίνα τελέσωμεν τήν θείαν λειτουργίαν καί ευχαριστιακώς δοξάσωμεν τό όνομα τού αγίου Τριαδικού Θεού, αινούντες Αυτόν μετά τού ψαλμωδού καί λέγοντες: «Τί ανταποδώσω τώ Κυρίω περί πάντων, ών ανταπέδωκέ μοι;» (Ψαλμ. 115,3). Τόση είναι η ευγνωμοσύνη μου μεγάλη, λέγει ο ψαλμωδός, ώστε δέν δύναμαι νά εύρω τί θά ανταποδώσω εις τόν Κύριον διά τήν μεγάλην ταύτην ευεργεσίαν.
Καί διερωτώμεθα, ποία είναι η μεγάλη αυτή ευεργεσία τού Κυρίου; είναι η φιλανθρωπία Αυτού, δηλονότι η άπειρος Αυτού αγάπη πρός τόν άνθρωπον. Αυτήν ακριβώς τήν θείαν αγάπην εδίδασκεν ο Ιησούς εις τά πλήθη ειπών ότι: «μήτηρ μου καί αδελφοί μου ούτοί εισιν, οι τόν λόγον τού Θεού ακούοντες καί ποιούντες αυτόν», (Λουκ. 8,21).
Ποίος δέ είναι ο λόγος τού Θεού; Ο λόγος τής αληθείας τού Ευαγγελίου κηρύττει ο θείος Παύλος. Καί ποία είναι η αλήθεια τού Ευαγγελίου; «Ήν τό φώς τό αληθινόν, ό φωτίζει πάντα άνθρωπον ερχόμενον εις τόν κόσμον», λέγει ο άγιος Ιωάννης ο Ευαγγελιστής (Ιωάν. 1,9). Τό δέ φώς τό αληθινόν είναι Αυτός Ούτος ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός: «εγώ ειμι τό φώς τού κόσμου ο ακολουθών εμοί ου μή περιπατήση εν τή σκοτία, αλλ έξει τό φώς τής ζωής», (Ιωαν. 8,12), λέγει Κύριος.
Τόν Κυριακόν τούτον λόγον ήκουσαν καί εποίησαν πάντες οι άγιοι τής Εκκλησίας, γενόμενοι ούτως αδελφοί τού Χριστού κατά τόν λόγον τής Αγίας Γραφής λεγούσης: «ό τε γάρ αγιάζων καί οι αγιαζόμενοι εξ ενός πάντες δι ήν αιτίαν ουκ επαισχύνεται αδελφούς αυτούς καλείν λέγων: Απαγγελώ τό όνομά σου τοίς αδελφοίς μού εν μέσω Εκκλησίας υμνήσω σε», (Εβρ. 2, 11-12). Μέ άλλα λόγια, υπάρχει στενός σύνδεσμος μεταξύ τού Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού καί εκείνων, οι οποίοι σώζονται δι αυτού. Καί τούτο, διότι καί ο Ιησούς ο Οποίος μάς αγιάζει καί μάς σώζει καί ημείς, οι οποίοι αγιαζόμεθα καί σωζόμεθα, όλοι καταγόμεθα από ένα Πατέρα, τόν Δημιουργόν ημών Θεόν. Δι αυτήν δέ τήν αιτίαν δέν εντρέπεται ο Ιησούς νά ονομάζη όλους αυτούς αδελφούς Του, λέγων: «Θά διακηρύξω καί θά ομολογήσω τό όνομά Σου εις τούς αδελφούς μου, εν μέσω συνάξεως θά Σέ ανυμνήσω».
Αξιοσημείωτα ενταύθα τά σχόλια τών ερμηνευτών: «κοινός Πατήρ Αυτού τε [τού Χριστού] καί τούτων [τών ανθρώπων] ο Θεός, ως κτίστης καί δημιουργός καί τού Χριστού γάρ κατά τό ανθρώπινον αυτού», λέγει ο Ζιγαβηνός. «Ειπών γάρ ουκ επαισχύνεται (Εβρ. 2,11) έδειξε τό διάφορον ου γάρ κατά φύσιν αδελφός δηλονότι κατά τήν ουσίαν, αλλά κατά φιλανθρωπίαν», λέγει ο Μέγας Φώτιος. «Διά γάρ τού ειπείν ουκ επαισχύνεται δείκνυσιν ου τής τού πράγματος φύσεως όν τούτο, αλλά τής φιλοστοργίας τού μή επαισχυνομένου [= τού Ιησού Χριστού]», λέγει ο άγιος Θεοφύλακτος.
Εις τόν λόγον τού Χριστού: «μήτηρ μου καί αδελφοί μου ούτοί εισιν οι τόν λόγον τού Θεού ακούοντες καί ποιούντες αυτόν», (Λουκ. 8,21), αγαπητοί μου αδελφοί, διακρίνεται τό ακατάληπτον διά τόν απιστούντα άνθρωπον μυστήριον τής ενσαρκώσεως τού Θεού Λόγου εκ τών αγνών αιμάτων τής αειπαρθένου καί Θεοτόκου Μαρίας. Λέγομεν δέ τούτο, ακούοντες εις τόν σοφόν Παύλον κηρύττοντα: «Καί ομολογουμένως μέγα εστί τό τής ευσεβείας μυστήριον ο Θεός εφανερώθη εν σαρκί, εδικαιώθη εν Πνεύματι, ώφθη αγγέλοις, εκηρύχθη εν έθνεσιν, επιστεύθη εν κόσμω, ανελήφθη εν δόξη», (Α΄ Τιμ. 3,16).
Όντως «μέγα εστί τό τής ευσεβείας μυστήριον», τουτέστιν τό μυστήριον τής ενσαρκώσεως καί ενανθρωπήσεως τού Θεού Λόγου, τού φανερωθέντος εν σαρκί. Τούτο ακριβώς είναι τό εξαίρετον ιδίωμα τής Χριστιανικής θρησκείας ότι «ο Θεός Λόγος σάρξ εγένετο καί εσκήνωσεν εν ημίν, καί εθεασάμεθα τήν δόξαν Αυτού, δόξαν ως μονογενούς παρά πατρός, πλήρης χάριτος καί αληθείας», (Ιωάν. 1,14) κατά τήν αδιάψευστον μαρτυρίαν Ιωάννου τού Θεολόγου. Ερμηνεύων τόν λόγον τούτον ο Μέγας Αθανάσιος λέγει: «Ακούοντες ούν ο Λόγος σάρξ εγένετο ουκ αυτόν όλον σάρκα νοούμεν τόν Λόγον, αλλά σάρκα ενδυσάμενον καί γενόμενον άνθρωπον». Ο δέ ιερός Χρυσόστομος λέγει: «επειδή δέ εισίν οι λέγοντες, ότι φαντασία τις ήν καί υπόκρισις καί υπόνοια τά τής οικονομίας άπαντα.. τό εγένετο τέθεικεν ου μεταβολήν ουσίας, άπαγε! αλλά σαρκός αληθινής ανάληψιν παραστήσαι βουλόμενος».
Μέ άλλα λόγια, ο μοναδικός καί απόλυτος σκοπός τής Χριστιανικής θρησκείας είναι η ένωσις τού ανθρώπου μέ τόν Θεόν εν τώ προσώπω τού Κυρίου ημών Ιησού Χριστού. Τήν μυστικήν ταύτην ένωσιν προγευόμεθα κατά τήν συμμετοχήν ημών εις τό τελούμενον μυστήριον τής θείας Λειτουργίας, τουτέστιν τής αναιμάκτου θυσίας τής θείας Ευχαριστίας.
Αυτήν ακριβώς τήν ένωσιν μέ τόν Θεόν κατώρθωσαν καί οι σήμερον τιμώμενοι εορτίως άγιοι Απόστολοι εκ τών εβδομήκοντα Στάχυς, Απελλής, Αμπλίας, Ουρβανός, Αριστόβουλος καί Νάρκισσος ως καί ο συμμάρτυς αυτών Επίμαχος. Ούτοι ανεδείχθησαν αδελφοί τού Χριστού, επεί ουχί μόνον ήκουσαν, αλλ εκήρυξαν καί εποίησαν τόν λόγον τού Χριστού.
Σπουδάζωμεν [= σπεύσωμεν] λοιπόν καί ημείς, αδελφοί μου, ίνα διά τών αγαθών ημών λόγων καί πράξεων διατηρήσωμεν ασφαλή καί αμετακίνητον τήν κλήσιν ημών εις Χριστόν. «Πολλοί γάρ εισι κλητοί, ολίγοι δέ εκλεκτοί», διότι έτσι θά μάς παραχωρηθή ανοικτή καί ελευθέρα η είσοδος εις τήν αιώνιον βασιλείαν τών ουρανών, ως παραγγέλλει ημίν ο Απόστολος Πέτρος: «Ούτω γάρ πλουσίως επιχορηγηθήσεται υμίν η είσοδος εις τήν αιώνιον βασιλείαν τού Κυρίου ημών καί Σωτήρος Ιησού Χριστού», (Β΄ Πέτρ. 1,11). Αυτώ η δόξα καί νύν καί εις τούς αιώνας τών αιώνων, Αμήν. Έτη πολλά!».
Ακολούθως ο Μακαριώτατος επισκέφθηκε τον νέο Ιερό Ναό, τον εγκαινιασθέντα προ τινών ετών υπό Αυτού και παρακάθισε στη μεσημβρινή τράπεζα, η οποία παρατέθηκε από την ενορία στον Ναό της οποίας τελέστηκε η Θεία Λειτουργία.