ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΩΝ: H μνήμη του αγίου Προφήτη Ελισσαίου εορτάστηκε από το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων την Κυριακή, 14η/27η Ιουνίου 2021, στην Ιεριχώ, κυριότερη περιοχή της ζωής και της δράσεως αυτού.
Κατά την εορτή αυτή, η Εκκλησία αναμιμνήσκεται ότι ο προφήτης Ελισσαίος, υιός Σαφάτ εκ πόλεως Αβέλ-Μεούλ, γης Μανασσή, γεωργός το επάγγελμα, εκλήθη από τον προφήτη Ηλία και ακολούθησε αυτόν.
Μαρτυρείται στα βιβλία των Βασιλειών της Παλαιάς Διαθήκης, κυρίως της Δ΄, διά πολλών σημείων δωρεάς του Θεού προς αυτόν.
Στην Ιεριχώ μετέτρεψε δια προσευχής τα πικρά και βλαβερά ύδατα εις γλυκέα και ωφέλιμα. Είδε τον διδάσκαλό του, προφήτη Ηλία, «να αναλαμβάνηται εν πυρίνω άρματι εις ουρανούς και εζήτησε διπλήν την χάριν αυτού και εις ένδειξιν χορηγήσεως αυτής έλαβε παρ’ αυτού άνωθεν την μηλωτήν, επί της οποίας και έπλευσεν επάνω του ύδατος και διέσχισε τον Ιορδάνην».
Προς τιμήν αυτού του προφήτη «αποδιώκοντος νόσους και καθαρίζοντος λεπρούς» ετελέσθη θεία Λειτουργία εις τον Ναόν αυτού εις Ιεριχώ παρά την συκομορέαν του Ζακχαίου, προεξάρχοντος της Α.Θ.Μ. του Πατρός ημών και Πατριάρχου Ιεροσολύμων κ.κ. Θεοφίλου, συλλειτουργούντων Αυτώ του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Καπιτωλιάδος κ. Ησυχίου και του Σεβασμιωτάτου Αρχιεπισκόπου Κωνσταντίνης κ. Αριστάρχου, Αγιοταφιτών Ιερομονάχων, ως των Αρχιμανδριτών π. Ιγνατίου ηγουμένου της Μπετζάλλας και της Ιεράς Μονής του Χωρίου των Ποιμένων, π. Ονουφρίου ηγουμένου του Σαρανταρίου Όρους, του Δραγουμάνου Αρχιμανδρίτου π. Ματθαίου, του π. Κυριακού εκ της Ιεράς Μονής Αββά Γερασίμου του Ιορδανίτου, Αραβοφώνων Πρεσβυτέρων ως του π. Γαβριήλ της Γιάφατ Νάσρα, του Αρχιδιακόνου π. Μάρκου και του Ιεροδιακόνου π. Ευλογίου, ψαλλόντων του Αρχιμανδρίτου π. Χρυσοστόμου ελληνιστί δεξιά και των ψαλτών της Κοινότητος Ιεριχούς αριστερά και μετεχόντων μοναχών και πιστών κατοίκων της Ιεριχούς και άλλων πόλεων.
Στο Κοινωνικόν της θείας Λειτουργίας, ο Μακαριώτατος εκήρυξε διά της κάτωθι προσφωνήσεως Αυτού:
«Δίκαιοι δέ εις τόν αιώνα ζώσι, καί εν Κυρίω ο μισθός αυτών, καί η φροντίς αυτών παρά Υψίστω. διά τούτο λήψονται τό βασίλειον τής ευπρεπείας καί τό διάδημα τού κάλλους εκ χειρός Κυρίου, ότι τή δεξιά σκεπάσει αυτούς καί τώ βραχίονι υπερασπιεί αυτών», (Σοφ. Σολομ. 5, 15-16).
Αγαπητοί εν Χριστώ αδελφοί,
Ευλαβείς Χριστιανοί,
Η Χάρις τού Αγίου Πνεύματος συνήγαγε πάντας ημάς εν τώ αγιογραφικώ τούτω τόπω τής αρχαίας πόλεως υμών Ιεριχούς, σήμερον, ημέρα Κυριακή μετά τήν Πεντηκοστήν, ίνα εορτάσωμεν τήν τών απανταχού τής οικουμένης Αγίων Πάντων εορτήν καί εξόχως τιμήσωμεν τήν μνήμην τού Αγίου Προφήτου Ελισσαίου εν τώ φερωνύμω αυτού μοναστηριακώ ναώ.
«Δίκαιοι δέ εις τόν αιώνα ζώσι, καί εν Κυρίω ο μισθός αυτών, καί η φροντίς αυτών παρά Υψίστω», λέγει ο ιερός συγγραφεύς (Σολ. 5,15). Εις τό ερώτημα ημών, ποίοι είναι ούτοι οι Δίκαιοι; Απαντά Αυτός ούτος ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός, λέγων: «Πάς ούν όστις ομολογήσει εν εμοί έμπροσθεν τών ανθρώπων, ομολογήσω καγώ εν αυτώ έμπροσθεν τού πατρός μου τού εν ουρανοίς όστις δ άν αρνήσηταί με έμπροσθεν τών ανθρώπων, αρνήσομαι αυτόν καγώ έμπροσθεν τού πατρός μου τού εν ουρανοίς», (Ματθ. 10, 32-33).
Μέ άλλα λόγια, εάν ομολογή τις τόν Θεόν εν τή επιγείω ζωή θά ομολογήση υπέρ αυτού, ενώπιον τού Θεού Πατρός Αυτού ο Χριστός εν τή αιωνία ζωή, τή επουρανίω δηλονότι βασιλεία Αυτού. Εάν δέ αρνηθή τις τόν Ιησούν Χριστόν ως Θεάνθρωπον καί Σωτήρα ενώπιον τών ανθρώπων εν τώ κόσμω τούτω, θά τόν αρνηθή καί ο Χριστός ενώπιον τών ανθρώπων καί τών αγίων εν τή αιωνία ζωή.
Οι «Δίκαιοι» κατ ουσίαν είναι εκείνοι, οι οποίοι ωμολόγησαν τόν Ιησούν Χριστόν, Θεόν τέλειον καί άνθρωπον τέλειον σάρκα λαβόντα εκ τών αγνών αιμάτων τής αειπαρθένου καί Θεοτόκου Μαρίας διά Πνεύματος Αγίου. Οι Δίκαιοι ούτοι είναι κατά τόν θείον Παύλον οι αποτελούντες«τήν Εκλησίαν τών πρωτοτόκων εν ουρανοίς απογεγραμμένων», (Εβραίους 12, 23), τουτέστιν οι απ αιώνος τώ Θεώ ευαρεστήσαντες Πατριάρχαι, Προφήται, Απόστολοι, Μάρτυρες, Ασκηταί, Ιεράρχαι, Διδάσκαλοι, Όσιοι καί τών αγίων Γυναικών ο τίμιος χορός. Διό καί ο υμνωδός λέγει: «Οι εν πάση τή γή μαρτυρήσαντες, καί εν τοίς ουρανοίς μετοικήσαντες, οι τά πάθη Χριστού μιμησάμενοι, καί τά πάθη ημών αφαιρούμενοι, ενταύθα σήμερον αθροίζονται, πρωτοτόκων δεικνύοντες Εκκλησίαν, ως τής άνω τόν τύπον επέχουσαν, καί Χριστώ εκβοώσαν Θεός μου εί Σύ με διά τής Θεοτόκου συντήρησον, πολυέλεε».
«Διά τούτο [οι δίκαιοι] λήψονται τό βασίλειον τής ευπρεπείας καί τό διάδημα τού κάλλους εκ χειρός Κυρίου», (Σοφ. Σολομ. 5,16). Τούτο σημαίνει ότι ο Θεός Πατήρ, ο Οποίος έχει αναλάβει τήν φροντίδα διά τούς Δικαίους, Αυτός θά τούς ανταμείψη εν τή βασιλεία Αυτού. Εις τό βασίλειον τούτο τών Ουρανών άπαντες οι άγιοι, δηλαδή οι Δίκαιοι, θά είναι στεφανωμένοι μέ στέφανον ένδοξον.
Εις τούς αγίους Πάντας, δηλονότι τούς Δικαίους συμπεριλαμβάνονται καί οι άγιοι Προφήται τού Μωσαϊκού Νόμου, μεταξύ τών οποίων διακρίνεται ο σήμερον τιμώμενος Προφήτης Ελισσαίος. Ο μακάριος Παύλος επικαλείται τό αναρίθμητον πλήθος τών μαρτυρησάντων υπέρ τής αληθείας καί προβάλλει αυτούς ως παράδειγμα ζωντανόν πρός μίμησιν από τούς συγχρόνους πιστούς Χριστιανούς λέγων: «Τοιγαρούν καί ημείς τοσούτον έχοντες περικείμενον ημίν νέφος μαρτύρων, όγκον αποθέμενοι πάντα καί τήν ευπερίστατον αμαρτίαν, δι υπομονής τρέχωμεν τόν προκείμενον ημίν αγώνα, αφορώντες εις τόν τής πίστεως αρχηγόν καί τελειωτήν Ιησούν», (Εβρ. 12, 1-2). [Καί αναλυτικώτερον, λοιπόν καί ημείς, αφού έχομεν τριγύρω μας τόσον μεγάλον καί πυκνόν σύννεφον ανθρώπων, πού εμαρτύρησαν διά τήν αλήθειαν τής πίστεως, άς πετάξωμεν από επάνω μας κάθε βάρος βιοτικών πραγμάτων καί φροντίδων, επί πλέον δέ καί τήν αμαρτίαν, εις τήν οποίαν εύκολα κανείς παρασύρεται καί άς τρέχωμεν μέ υπομονήν τόν αγώνα, πού προβάλλει εμπρός μας. Καί πουθενά αλλού άς μή στρέψωμεν τά βλέμματά μας καί τήν προσοχήν μας, παρά μόνον εις τόν Ιησούν Χριστόν, πού είναι αρχηγός καί θεμελιωτής τής πίστεως καί μάς τελειοποιεί εις αυτήν].
Ο ιερός Χρυσόστομος ερμηνεύων τόν λόγον τού Παύλου: «τοσούτον έχοντες περικείμενον ημίν νέφος μαρτύρων», (Εβρ. 12,1) επισημαίνει ότι ο θείος Απόστολος δέν αναφέρεται μόνον εις τούς κηρύξαντας τήν αλήθειαν εν τή Καινή Διαθήκη, αλλά καί εν τή Παλαιά «ουχί τούς εν τή Καινή λέγει μόνον, αλλά καί τούς εν τή Παλαιά καί γάρ καί αυτοί εμαρτύρησαν τή τού Θεού μεγαλειότητι».
Καί ποία είναι η μεγαλειότης τού Θεού; Είναι τό μυστήριον τής θείας αποκαλύψεως, δηλονότι τής θείας Οικονομίας τό σκιωδώς μέν αποκαλυφθέν εις τούς Προφήτας, ουσιωδώς δέ εν τώ Θεώ Λόγω Κυρίω δέ ημών Ιησού Χριστώ. Λέγομεν δέ τούτο, διότι ο Χριστός είναι τό πλήρωμα τού Νόμου [τού Μωσαϊκού] καί τών Προφητών, ως μαρτυρεί αυτός Ούτος ο Κύριος λέγων: «Μήν νομίσητε ότι ήλθον καταλύσαι τόν νόμον ή τούς προφήτας ουκ ήλθον καταλύσαι, αλλά πληρώσαι», (Ματθ. 5,17).
Η αγία ημών τού Χριστού Εκκλησία τιμά καί γεραίρει τήν μνήμην τού θεσπεσίου αγίου Προφήτου ημών Ελισσαίου, διότι ούτος ανεδείχθη μυσταγωγός τού υπέρ νούν μυστηρίου τού Θεού, προεφήτευσε περί τής τού Κυρίου ημών Ιησού Χριστού παρουσίας καί πολλά τεράστια θαύματα εποίησεν ο Θεός διά χειρός αυτού =[τού Ελισσαίου], μαθητού γενομένου τού μεγάλου Προφήτου Ηλιού τού Θεσβίτου.
Ημείς, αγαπητοί μου αδελφοί, ικετεύσωμεν τόν Άγιον Προφήτην Ελισσαίον καί μετά τού υμνωδού είπωμεν: «Τών προφητών τούς ακραίμονας καί παμφαείς φωστήρας τής οικουμένης, εν ύμνοις τιμήσωμεν πιστοί, Ηλίαν καί Ελισσαίον, καί Χριστώ εκβοήσωμεν μελωδικώς Εύσπλαγχνε Κύριε, παράσχου τώ λαώ σου, ικεσίαις τών Προφητών σου, [τών συνεορταζομένων αυτοίς Αγίου Πατρός ημών Μεθοδίου Αρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως, Αγίου Ιερομάρτυρος Κυρίλλου Επισκόπου Γορτύνης Κρήτης σύν ταίς Πρεσβείαις τής υπερευλογημένης Θεοτόκου καί αειπαρθένου Μαρίας] άφεσιν αμαρτιών, καί τό μέγα έλεος» αμήν. Έτη πολλά καί απηλλαγμένα τής λοιμώδους νόσου τού κορωνοϊού».
Τήν θείαν Λειτουργίαν ηκολούθησε μικρά δεξίωσις καί τράπεζα, παρατεθείσα υπό τού καλώς επιμελουμένου τών τής Μονής ηγουμένου Αρχιμανδρίτου π. Φιλουμένου καί τού Αρχιμανδρίτου π. Χρυσοστόμου. Τούτους ηυχαρίστησεν ο Μακαριώτατος διά τήν Αγιοταφιτικήν επιμέλειαν αυτών καί εν συνεχεία επεσκέφθη τήν παρακειμένην Ιεράν Μονήν τής Ζωοδόχου Πηγής καί τά ανεγειρόμενα υπό τού Αρχιμανδρίτου π. Χρυσοστόμου νέα κτίρια.