ΑΝΑΣΤΑΣΗ 2021: Κοινή επιστολή προς την Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος απέστειλαν οι Σεβασμιώτατοι Μητροπολίτες Αιτωλίας Κοσμάς και Κυθήρων Σεραφείμ, στην οποία τονίζουν πως “δεν δύναται να θεωρηθή Πασχάλιος η Θεία Λειτουργία, η οποία περαιούται εν τω Μεγάλω Σαββάτω, προ τού μεσονυκτίου, δηλ. πριν εισέλθωμεν εις την Κυριακήν, η οποία άρχεται μετά την 12ην νυκτερινήν”.
Διαβάστε αναλυτικά την επιστολή τους:
Λαβόντες γνώσιν τούαπό 20ηςΑπριλίου ε.ε. Ανακοινωθέντος της Ιεράς Συνόδου, αφορώντος εις την λειτουργίαν των Ιερών Ναών κατά την Μεγάλην Εβδομάδα και την Πασχάλιον Θείαν Λειτουργίαν, ευσεβάστως προαγόμεθα να εκφράσωμεν τας ευχαριστίας μας, διότι εφέτος όλοι οιΙεροί Ναοί θα παραμείνουν ανοικτοί διά τους πιστούς δι ́όλας τας Ιεράς Ακολουθίας τήςΑγίας και Μεγάλης Εβδομάδος και τούΑγίου Πάσχα, αφ ́ενός και αφ ́ετέρου να υποβάλωμεν θερμήνπαράκλησιν αναθεωρήσεως και επαναπροσδιορισμούτών όσων καθορίζουν την ώραν της τελετής της Αναστάσεως και εν συνεχείατής Αναστασίμου Θείας Λειτουργίας.
Εκ προοιμίου να είπωμεν ότι λόγωτών υφισταμένων εκτάκτων περιστάσεων (υγειονομικαί συνθήκαι και απαγόρευσις κυκλοφορίας πέρα της 9μ.μ.) ενδείκνυται η έναρξις των Ιερών Ακολουθιών ημίσειαν ώραν ενωρίτερον του καθιερωμένου χρόνου και ουδέν πρόβλημα υφίσταται διά την προσαρμογήν μας εις την Υμετέραν Απόφασιν.Όμως, όσον αφοράεις την ώραν ενάρξεως της τελετής της Αναστάσεως και της εν συνεχεία τελέσεως της κορυφαίας και περιλάμπρου Θείας Λειτουργίας της του Σωτήρος Χριστού κοσμοσωτηρίου και κοσμοχαρμοσύνου Αναστάσεως , υφίστανται επιφυλάξεις κανονικού και δεοντολογικού χαρακτήρος, τας οποίας πάνυ ευλαβώς καταθέτομεν και κατονομάζομεν ευθύς αμέσως.
1.Ως γνωστόν, ενώ η εκκλησιαστική ημέρα και εορτή άρχεται από το εσπέρας της προτεραίας ημέρας και τερματίζεται το απόγευμα της κυριωνύμου ημέρας και εορτής, η«πολιτική»ημέρα έχει την αρχήν της την 12ηντούμεσονυκτίου και το τέρμα της την επομένην 12ην τούμεσονυκτίου της προσεχούς ημέρας. Διά να Ιερουργήση ο Λειτουργός του Θεούκαί να κοινωνήση ο ευλαβής πιστός εγκρατεύεται μεν αφ’ εσπέρας, αλλά από την 12ην νυκτερινήν παραμένει άσιτος και άποτος μέχρι και την στιγμήν της Θείας Κοινωνίας. Το αυτό συμβαίνει και όταν πρόκειται να τελεσθή η Ακολουθία των Προηγιασμένων Τιμίων Δώρων εις εσπερινήν ώραν ήνά κοινωνήση κάποιος κατ’ αυτήν.
2.Με τον προσδιορισμόν της τελετής της Αναστάσεως και της μετ ́αυτήν Αναστασίμου Θείας Λειτουργίας την 9ηνμ.μ. τού Μεγάλου Σαββάτου προκαλείται το πρόβλημα ότι εντός μιάς «πολιτικής» ημέρας (από το εν μεσονύκτιον εις το επόμενον) θα τελεσθούν δύο Θείαι Λειτουργίαι αντί μιάς, ως ορίζει το Τυπικόν, υπό τούιδίου Λειτουργού. Τούτο δεν συνάδει με την Ορθόδοξον Παράδοσιν, ενώ οι Ρωμαιοκαθολικοί κάμνουν ανά μίαν ώραν Θ. Λειτουργίαν την αυτήν ημέραν. Παρόμοιόν τι πράττουν και Ορθόδοξοι Λειτουργοί του Εξωτερικού, παρά την υφισταμένην Ορθόδοξον Παράδοσιν(βλ. Αγίου Ιγνατίου του Θεοφόρου, Επιστολή προς Φιλαδελφείς. P.G. 5, 821C, 824A, τον ΠΘ’ Κανόνα της ΣΤ’ Οικουμενικής Συνόδου και Αγ. Νικοδήμου Αγιορείτου, Ιερόν Πηδάλιον, ερμηνεία ΞΗ’ Κανόνος Αγίων Αποστόλων, σελ. 90β, εκδ. Ρηγοπούλου, Θεσσαλονίκη 2003).
Και εάν υποτεθήότι ένας Ιερεύς δεν Ιερουργήσει την πρωΐαν τούΜεγ. Σαββάτου, διά να τελέσημόνον μίαν, την Αναστάσιμον Θ. Λειτουργίαν, θα πρέπει κατ’ ακρίβειαν να μείνη άσιτος και άποτος από το μεσονύκτιον προς το Μ. Σάββατον μέχρι την ώραν της Θείας Μεταλήψεως της ΠασχαλινήςΘ. Λειτουργίας. Το ίδιο θα πρέπει να κάμηκαί οπιστός, που πρόκειται να κοινωνήση (να μην κοινωνήση κατά την ώραν της Θείας Κοινωνίας το Μέγα Σάββατον πρωΐ, αλλά κατά την Πασχάλιον ΘείανΛειτουργίαν),διά να μη κοινωνήση δύο φορές την ίδια ημέρα, αλλά και να τηρήση την νηστείαν κατά τα ως άνω.Όμως, δεν δύναται να θεωρηθή Πασχάλιος η Θεία Λειτουργία, η οποία περαιούται εν τω Μεγάλω Σαββάτω, προ τούμεσονυκτίου, δηλ. πριν εισέλθωμεν εις την Κυριακήν, ηοποία άρχεται μετά την 12ηννυκτερινήν.Αυτά ορίζει ηζώσα Ορθόδοξος Εκκλησιαστική Παράδοσις.
3.ΗΑνάστασις τούΘείου Λυτρωτούμας έλαβε χώραν κατά μεταμεσονύκτιον ώραν,μετά την είσοδον εις την πρώτην ημέραν της εβδομάδος, την ονομασθείσαν διά τούτο Κυριακήν, διό και αποκαλείται τριήμερος η Ανάστασις και η αγία αυτή ημέρα Κυριακή, ημέρα τούΚυρίου και Θεούημών, Αναστάσεως ημέρα.Ταπεινώς φρονούμεν ότι,ενώ όλες οι άλλες Ιερές Ακολουθίες της Αγίας και Μεγάλης Εβδομάδος δύνανται κατ’ οικονομίαν, διά την ενεστώσαν χρείαν,να τελεσθούν ενωρίτερον κατά ημίσειαν ώραν, όμως η λαμπρά Θεία Λειτουργία της τούΚυρίου ημών Ιησού Χριστού Αναστάσεως επιβάλλεται απαραιτήτως να τελεσθή «διαγενομένου του Σαββάτου».Ενταύθα, Μακαριώτατε άγιε Πρόεδρε και άγιοι Συνοδικοί Πατέρες, δεν χωρείοικονομία. Ας κατανοήσουν οι κυβερνητικοί παράγοντες με την διακριτικήν,αλλ’ ανυποχώρητον παρέμβασίν σας, ότι οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί έχουν το δικαίωμα -το και Συνταγματικόν δικαίωμα-να λατρεύσουν ακωλύτως τον Αναστάντα Κύριον και Θεόν ημών κατά την Αγίαν και Μεγάλην Κυριακήν του ΑΓΙΟΥ ΠΑΣΧΑ, «την εορτών εορτήν και πανήγυριν πανηγύρεων», την λαμπροτέραν και αγιωτέραν ημέραν της Χριστιανoσύνης. Και εις ουδεμίαν περίπτωσιν δεν επιτρέπεται να συμπέση ο κατά το Μέγα Σάββατον (όπως εξελίχθησαν τα πράγματα) εορτασμός του ΑΓΙΟΥ ΠΑΣΧΑ των Ορθοδόξων με το πάσχα -νομικόν φάσκα-των Εβραίων, οιοποίοι αυτόν τον χρόνον το εορτάζουν το Μ.Σάββατον (Κανών Ζ’ Αγ. Αποστόλων, Κανών Α’ της εν ΑντιοχείαΣυνόδου) και
4. Ας μας επιτραπή να επιμείνωμεν εις το δίκαιον και καθολικόν διά τον Ελληνορθόδοξον Λαόν του Θεού αίτημα τούτο, το οποίον, ειρήσθω εν παρόδω, έκαμαν αποδεκτόν και προβάλλουν αι Ιεραί Σύνοδοι Κύπρου και Κρήτης. Γνωρίζετε καλώς ότι το θέμα αυτό προσκρούει ευθέως και καιρίως εις το θρησκευτικόν αίσθημα του Χριστεπωνύμου Πληρώματος της Αγίας μας Εκκλησίας.
Φοβούμεθα ότι το σοβαρόν αυτό ζήτημα θα προκαλέση ταραχές, διαμαρτυρίες και αναστατώσεις. Εδιχάσθη μέχρι τώρα ο λαός μας εις εκείνους, οι οποίοι αποδέχονται την μάσκαν εντός του Ιερού Ναού,κατά την Θείαν Λατρείαν.και κάμνουν ανεπιφυλάκτως το εμβόλιον,και εις τους άλλους, οι οποίοι διά λόγους συνειδήσεως ήκαί διά ιατρικούς λόγους δεν συμμορφώνονται προς τας υποδείξεις των αρμοδίων. Να συνεχισθή ο διχασμόςμέ όσους προτιμήσουν την τελετήν της Αναστάσεως την 9ηνμ.μ. του Μ. Σαββάτου και μετ’ αυτήν την Αναστάσιμον Θείαν Λειτουργίαν και με τους ευσεβείς και παραδοσιακούς χριστιανούς, που εμμένουν εις την Παράδοσιν; Να διαπληκτίζωνται όσοι θέλουν τα self-test προ της εισόδου των εις τον Ιερόν Ναόν με εκείνους, οιοποίοι θεωρούν ως ασέβειαν και ολιγοπιστίαν να το κάμουν, ενώ πρόκειται να εισέλθουν εις τον καθαγιασμένον χώρον του Ιερού Ναού;
Ένα χρόνο και πλέον ταλαιπωρείται οευσεβής λαός μας, πότε με τον παντελή αποκλεισμόν εκ της εν Εκκλησίαις Θείας Λατρείας, πότε εκ της συμμετοχής του υπό αυστηρούς όρους και περιορισμούς εις την Λατρευτικήν Σύναξιν, πότε εκ της ως μη ώφελε υποχρεωτικής χρήσεως της μάσκας εν ώραΘείας Λατρείας, καταπιεζομένης της χριστιανικής των συνειδήσεως και τώρα με την προαγγελομένην επιβολήν διενεργείας τουself-testδιά την είσοδόν των εις τον Ιερόν Ναόν τούΘεού! Και μάλιστα προειδοποιούν τα ΜΜΕ ότι θα επιβληθή το self-test εις τους Ιερείς, Ιεροψάλτας, Επιτρόπους κ.α., προκειμένου να εισέλθουν διά διακονίαν εκκλησιαστικήν. Έλεος, έλεος, Μακαριώτατε. Και αυτό ακόμη θα μας επιβάλλουν;
Μακαριώτατε άγιε Πρόεδρε,
Σεβασμιώτατοι άγιοι Συνοδικοί,
Απετάθημεν ευσεβάστως εις Υμάς διά να διερμηνεύσωμεν τα αισθήματα τούευσεβούς και φιλοχρίστου Ποιμνίου μας, αλλά και την αγωνίαν και ανησυχίαν μας δι’ όσα τεκταίνονται εις βάρος της Αγιωτάτης ημών Εκκλησίας και επί ζημία της ειρηνικής διαβιώσεως και πνευματικής πορείας των πεπιστευμένων ημίν πνευματικών τέκνων. Διαβιβάσατε, παρακαλούμεν, τα προσήκοντα εις τους κυβερνητικούς παράγοντας.
Και ευχηθήτε οπρός το εκούσιον Σταυρικόν Πάθος Του πορευόμενος Σωτήρ και Λυτρωτής ημών να ειρηνεύσητό πλήρωμα της Αγίας μας Εκκλησίας, την Πολιτείαν μας, και όλον τον κόσμον, δωρούμενος την υπέρβασιν της ενεστώσης δεινής παγκοσμίου δοκιμασίας.Και επί τούτοις διατελούμεν,Μετά βαθυτάτου σεβασμού
Οι Μητροπολίται
Μητροπολίτης Αιτωλίας και Ακαρνανίας Κοσμάς
Μητροπολίτης Κυθήρων και Αντικυθήρων Σεραφείμ