ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΑ ΝΕΑ: Με αφορμή δημοσιεύματα σε ιστοσελίδες ειδησεογραφικού περιεχομένου, σχετικά με την κατασκευή θύρας σε περιοχή της Μονής μας στον Κουμαρέ Ακρωτηρίου, θα θέλαμε να πληροφορήσουμε τους αγαπητούς αναγνώστες, αλλά και όλους όσοι επισκέπτονται ή σκοπεύουν να επισκεφθούν τη Μονή μας, τα εξής:
Η Ιερά Μονή Γουβερνέτου, τόσο το κτιριακό της συγκρότημα όσο και η υπόλοιπη περιοχή της με τα μοναστικά εξαρτήματα (Παναγία Αρκουδιώτισσα, Άγιος Αντώνιος, Καθολικό), αλλά και το υπόλοιπο φυσικό της περιβάλλον, παρά τα αντίθετα γραφόμενα και διαδιδόμενα, ουδέποτε υπήρξε άβατη για οποιονδήποτε προσκυνητή, επισκέπτη, περιπατητή ή φυσιολάτρη. Ουδέν αναληθέστερο τούτου.
Υπάρχουν, ωστόσο, πρόγραμμα και ωράριο επισκεψιμότητας (τα οποία θα ισχύσουν και πάλι με την ύφεση της πανδημίας, καθότι εδώ και μήνες η Μονή μας παραμένει κλειστή για την αποφυγή της διασποράς του κορωνοϊού), όπως επίσης και συγκεκριμένες προϋποθέσεις για την παρουσία και παραμονή στην περιοχή της Μονής οποιουδήποτε προσκυνητή, επισκέπτη, περιπατητή ή φυσιολάτρη, ώστε να διασφαλίζεται ο σεβασμός της ιδιαίτερης ταυτότητάς της. Δε θα πρέπει να λησμονείται ότι πρόκειται περί ενός θρησκευτικού -κατά κύριο λόγο- προορισμού, οπότε και οι ενδυματολογικοί περιορισμοί είναι επιβεβλημένοι και η διαφύλαξη της ιερότητάς του δεδομένη και αδιαπραγμάτευτη. Τα παραπάνω, εξάλλου, ισχύουν σε κάθε προσκυνηματικού χαρακτήρα προορισμό (Μονές, Προσκυνήματα, Ναοί) και σημαίνονται πάντοτε με ειδικές πινακίδες.
Κάθε καλοπροαίρετος αναγνώστης ή ενδιαφερόμενος μπορεί, εφόσον το επιθυμεί, να απευθυνθεί στην Περιφέρεια Κρήτης, στην Αντιπεριφέρεια Χανίων και στην Εφορεία Αρχαιοτήτων Χανίων για να πληροφορηθεί σχετικά με το υπό δημοπράτηση έργο κατασκευής Πορταρικίου στη Μονή μας, τη μελέτη του και την εισηγητική της έκθεση. Εύκολα θα διαπιστώσει ότι όχι μόνο δεν αντιτίθεται η Μονή μας στην υποδοχή επισκεπτών, αλλά με την πρωτοβουλία της αυτή έχει ιδιαίτερα μεριμνήσει: α. για την όσο το δυνατόν πληρέστερη πληροφόρηση για την περιοχή και τα θρησκευτικού, αρχαιολογικού, φυσικού και σπηλαιολογικού κάλλους μνημεία που φιλοξενεί, β. για την κατά πάντα άνετη και απρόσκοπτη πρόσβαση όλων των επισκεπτών, ιδιαίτερα εκείνων που αντιμετωπίζουν κινητικές δυσκολίες, γ. για την παροχή παραδοσιακής μοναστηριακής φιλοξενίας και δ. για την παροχή πρώτων βοηθειών, στην περίπτωση που απαιτηθεί.
Παραβλέπουμε πλήρως τις αμφισβητήσεις που διατυπώθηκαν γύρω από το ιδιοκτησιακό καθεστώς της περιοχής της Μονής μας, καθότι αποτελεί θέμα πλήρως ξεκαθαρισμένο. Το μόνο βέβαιο είναι ότι ουδέποτε και για κανέναν λόγο η Μονή μας επρόκειτο να οικειοποιηθεί δημόσια περιουσία.
Όσον αφορά στους δασικούς χάρτες, που πρόσφατα αναρτήθηκαν και οι οποίοι παρουσιάζουν ως κατ’ αρχήν δασική έκταση όλη σχεδόν την ορεινή περιοχή της Μονής μας, γνωρίζουμε στους αγαπητούς αναγνώστες ότι θα προβούμε σε όλες τις προβλεπόμενες νόμιμες διαδικασίες για την κατάθεση ένστασης, όπως, εξάλλου, προβήκαμε σε κατάθεση σχετικής ένστασης για το πεδινό κομμάτι της περιοχής της, με αφορμή την πριν από λίγα χρόνια πρώτη ανάρτηση δασικών χαρτών.
Ως προς τον δρόμο που οδηγεί στη Μονή μας και τον χαρακτηρισμό του ως επαρχιακού, γεγονός το οποίο παντελώς αγνοούσαμε, πρόκειται να υπάρξει συνεννόηση και συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες για περαιτέρω πληροφορίες. Δε θα πρέπει να παραθεωρείται το γεγονός ότι ο δρόμος αυτός διασχίζει την περιοχή της Μονής μας -και μόνο- και καταλήγει σ’ αυτήν. Δέον, πάντως, να σημειωθεί ότι στο αρχείο της Μονής μας φυλάσσονται αποφάσεις και έγγραφα που αναφέρονται στη διάνοιξη οδού προς τη Μονή, η οποία έγινε με πρωτοβουλίες και δαπάνες της. Ουδέποτε, δε, κατά την δεκαεξαετή παρουσία μας εδώ, έγιναν έργα συντήρησης ή αναβάθμισης του οδικού δικτύου από οποιονδήποτε δημόσιο φορέα, αλλά ούτε και αμφισβητήθηκε η κυριότητα της Μονής επ’ αυτού.
Θα θέλαμε, με την ευκαιρία, να πληροφορήσουμε τους αγαπητούς αναγνώστες, αλλά και κάθε αρμόδιο φορέα, ότι έχουν παρατηρηθεί κατ’ επανάληψη φαινόμενα συνωστισμού κατά τις εξορμήσεις πολυάριθμων συμπολιτών μας σε όλη την περιοχή μας (από την αρχή των περιοριστικών μέτρων μέχρι και σήμερα) οι οποίοι δεν τηρούν τα προβλεπόμενα υγειονομικά μέτρα αποφυγής διασποράς του κορωνοϊού. Για τον λόγο αυτόν και μόνο, τη διαφύλαξη, δηλαδή, της δημόσιας υγείας, η Μονή μας, έχοντας ευθύνη όχι μόνο για το κτιριακό της συγκρότημα, αλλά και για όλη την υπόλοιπη περιοχή της, απέκλεισε την πρόσβαση στους επισκέπτες.
Εικόνες οικογενειών με μικρά παιδιά να πηδούν τοίχους και κάγκελα, διατρέχοντας κίνδυνο σοβαρού τραυματισμού, ανθρώπων οι οποίοι καταστρέφουν περιφράξεις εκτοξεύοντας, παράλληλα, κατηγορίες, συκοφαντίες, απειλές και ύβρεις (ενέργειες οι οποίες, σημειωτέον, στοιχειοθετούν ποινικά αδικήματα), προκαλούν μόνο βαθειά θλίψη και έντονο προβληματισμό.
Σχετικά με τη θύρα που κατασκευάζεται στον Κουμαρέ, για την οποία τόσος λόγος γίνεται, επιθυμούμε να πληροφορήσουμε τους αγαπητούς αναγνώστες ότι η απόφαση για την κατασκευή της είχε παρθεί πολύ καιρό πριν, και τούτο για λόγους και μόνο αποτροπής και αποφυγής τέλεσης έκνομων ενεργειών. Είμαστε κατ’ επανάληψη μάρτυρες προσπαθειών λαθραίων ανασκαφών, λαθροθηρίας, διακίνησης και χρήσης ναρκωτικών ουσιών, τέλεσης σατανιστικών τελετών, αλλά και ύποπτων βραδινών και μεταμεσονύκτιων συναντήσεων, οι οποίες υποβαθμίζουν την περιοχή, αλλοιώνουν τον χαρακτήρα της και αποϊεροποιούν την ταυτότητά της.
Δραττόμαστε της ευκαιρίας να πληροφορήσουμε τους συμπολίτες μας ότι για τους παραπάνω λόγους η πρόσβαση στην περιοχή της Μονής από τη δύση μέχρι και την ανατολή του ήλιου δε θα επιτρέπεται στο εξής. Είχαμε σκοπό να εκδώσουμε σχετικό ενημερωτικό δελτίο με την ολοκλήρωση της υπό κατασκευής θύρας, αλλά τα δημοσιεύματα στο διαδίκτυο πρόλαβαν την ανακοίνωσή μας.
Παρακαλούμε, τέλος, να μη λησμονείται ή και να παραβλέπεται (ελπίζουμε όσες φορές έχει ως τώρα γίνει να είναι από άγνοια και όχι σκόπιμα) το γεγονός ότι η ξεχωριστή αυτή περιοχή της Μονής και του τόπου μας είναι αυτή που είναι διότι για περισσότερα από χίλια χρόνια -μέχρι και σήμερα- υπάρχει σ’ αυτήν αδιάλειπτη μοναστική ζωή και παρουσία, η οποία την κατέστησε στη συνείδηση πολλών ως το «Άγιον Όρος της Κρήτης»• ως ένα σπουδαίο, δηλαδή, προσκύνημα, έναν χώρο ιερό, ευλογημένο και καθαγιασμένο από την παρουσία και το πέρασμα τόσο του Αγίου Ιωάννου του Ερημίτου όσο και πλήθους ανώνυμων και άγνωστων σε μας Οσίων Πατέρων, Ιερομαρτύρων και Οσιομαρτύρων, τον οποίο οφείλουμε όλοι μας να προσεγγίζουμε, να ερμηνεύουμε και να κατανοούμε με τον προσήκοντα σεβασμό στην ιδιαίτερη ταυτότητα και τον μοναδικό χαρακτήρα του.”