Κύκκου Νικηφόρος: Ως μεγάλο «ατόπημα» και ως «πολύ ακραίο και αχρείαστο μέτρο» χαρακτήρισε, ο Πανιερώτατος Μητροπολίτης Κύκκου και Τηλλυρίας κ. Νικηφόρος…
την τελευταία απόφαση της Κυβέρνησης της Κυπριακής Δημοκρατίας για «ολικό κλείσιμο των ιερών ναών, με μηδενική, δηλαδή, συμμετοχή πιστών στις θείες Λειτουργίες».
Μιλώντας το πρωί, στον αποστερημένο από τους πιστούς, λόγω των νέων μέτρων, Ιερό Ναό του Αγίου Προκοπίου στην Λευκωσία, ο Κύκκου Νικηφόρος επεσήμανε, επίσης, ότι η απόφαση αυτή είναι πολύ σκληρή, με δεδομένο μάλιστα ότι, την περίοδο αυτή, ετοιμαζόμαστε κατάλληλα για να εορτάσουμε τη μεγάλη και κοσμοσωτήρια εορτή των Χριστουγέννων.
Υποστήριξε, μάλιστα, ότι το διάταγμα αυτό «δίκαια προκαλεί τις αντιδράσεις ημών των πνευματικών ποιμένων του λαού μας» γιατί «είναι παράλογο και εντελώς αδύνατο να γίνει αποδεκτό». Σημείωσε, μάλιστα, ότι με την «απόφαση να κλείσουν τους ναούς και να στερήσουν από τους πιστούς τη θεία Κοινωνία, μόνο οι εχθροί του Χριστού και της Εκκλησίας, οι Χριστομάχοι και Εκκλησιομάχοι χαίρονται και αγάλλονται, ενώ οι ευσεβείς χριστιανοί, που είναι η τεράστια πλειοψηφία του λαού μας, θλίβονται, πονούν και αιμάσσει η καρδία τους».
Ο Πανιερώτατος απευθυνόμενος σε όσους παρακολουθούσαν τη θεία Λειτουργία από τους δέκτες των τηλεοράσεών τους ανέλυσε, κατ’ αρχήν, τη σημερινή ευαγγελική περικοπή που αναφέρεται στην παραβολή του Μεγάλου Δείπνου και η οποία είναι ουσιαστικά μια πρόκληση και μια πρόσκληση Σωτηρίας.
«Το Μέγα Δείπνο είναι το Δείπνο το ουράνιο, η αιώνια Βασιλεία του Θεού, ο παράδεισος που έχει ετοιμάσει ο Θεός για όλους τους ανθρώπους. Και πρόγευση αυτής της Ουράνιας Βασιλείας, αυτού του παραδείσου είναι ο Μυστικός Δείπνος, η παναγία τράπεζα του Θεού, το Μυστήριο της θείας Ευχαριστίας, στο οποίο μας προσκαλεί σε κάθε θεία Λειτουργία, εκ μέρους του Θεού, η Αγία μας Εκκλησία και στο οποίο μεταλαμβάνουμε Σώμα και Αίμα Κυρίου “εις άφεσιν αμαρτιών και εις ζωήν αιώνιον”».
«Tο μέγα Μυστήριο της θείας Ευχαριστίας δεν είναι ένα συνηθισμένο δείπνο», τόνισε. «Είναι ένα πνευματικό τραπέζι, στο οποίο παρέχεται στους ανθρώπους ουράνια, θεϊκή τροφή. Ο ευτελής άνθρωπος κοινωνεί το μυστηριακό Σώμα και Αίμα του Χριστού και ενώνεται μαζί του και γίνεται “σύσσωμος” και “σύναιμος” Χριστού, γίνεται “χριστοφόρος» και «θεοφόρος”».
Κάλεσε, μάλιστα, τους πιστούς να μην παραλείπουν να συμμετέχουν τακτικά στην πνευματική τράπεζα της θείας Ευχαριστίας «γιατί χωρίς τη μετάληψη του Σώματος και του Αίματος του Κυρίου δεν νοείται αιώνια ζωή και σωτηρία».
Ο Κύκκου Νικηφόρος αναφέρθηκε, ακολούθως, στις δύσκολες ώρες και στη δοκιμασία την οποία διέρχεται ολόκληρη η ανθρωπότητα εξ αιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού.
«Γνωρίζω ότι οι αντοχές όλων μας δοκιμάζονται. Πρέπει, όμως, να αντέξουμε, πρέπει να πειθαρχήσουμε στις υποδείξεις της επιδημιολογικής ομάδας και στα κυβερνητικά διατάγματα, γιατί μόνο έτσι θα σπάσουμε την αλυσίδα
διασποράς της επάρατης αυτής θανατηφόρου πανδημίας του κορωνοϊού. Μόνο έτσι θα βοηθήσουμε, ώστε να μην καταρρεύσει το σύστημα ιατρικής περίθαλψης και να βρεθούν και οι δικοί μας ιατροί στο ίδιο δίλημμα, που είχαν βρεθεί, κατά την πρώτη φάση της πανδημίας της λοιμώδους αυτής νόσου του κορωνοϊού του περασμένου Μαρτίου – Απριλίου, οι ιατροί στην Ιταλία και την Ισπανία. Να επιλέξουν, δηλαδή, ποιον θα περιθάλψουν και ποιον θα αφήσουν να πεθάνει. Γνωρίζω ότι για τους νέους μας, η μερική έστω στέρηση της ελευθερίας τους, είναι ακόμα πιο οδυνηρή. Πρέπει, όμως, να αντέξουν και αυτοί, εκδηλώνοντας με τον τρόπο αυτό την αγάπη και αλληλεγγύη τους προς τις ευπαθέστερες ομάδες της τρίτης ηλικίας».
Υπογράμμισε, στη συνέχεια, ότι «η Εκκλησία μας διαπνεόμενη από υψηλό αίσθημα ευθύνης έναντι του λαού μας, αποδέχθηκε και πιστά τήρησε μέχρι σήμερα σχεδόν όλες τις επώδυνες και οδυνηρές κυβερνητικές αποφάσεις, για την αντιμετώπιση του κορωνοϊού. Η τελευταία, όμως, απόφαση για ολικό κλείσιμο των ιερών ναών, με μηδενική, δηλαδή, συμμετοχή πιστών στις θείες Λειτουργίες, θεωρείται ως πολύ ακραίο και αχρείαστο μέτρο, το οποίο δίκαια προκαλεί τις αντιδράσεις ημών των πνευματικών ποιμένων του λαού μας. Με την πολύ σκληρή αυτή απόφαση να κλείσουν τους ναούς και να στερήσουν από τους πιστούς τη θεία Κοινωνία, μόνο οι εχθροί του Χριστού και της Εκκλησίας, οι Χριστομάχοι και Εκκλησιομάχοι χαίρονται και αγάλλονται, ενώ οι ευσεβείς χριστιανοί, που είναι η τεράστια πλειοψηφία του λαού μας, θλίβονται, πονούν και αιμάσσει η καρδία τους, για το ατόπημα αυτό».
Ο Πανιερώτατος αναφέρθηκε και στην έκτακτη σύγκληση της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Κύπρου την Τρίτη, 5 Δεκεμβρίου 2020, η οποία θα συζητήσει το φλέγον αυτό θέμα και τόνισε ότι «είμαι βέβαιος ότι με πνεύμα υπευθυνότητας και αγαστής συνεργασίας, όλοι οι ιεράρχες θα κοινωνήσουμε τη σοφία μας, για να βρεθεί η μέση συμβιβαστική λύση, την οποία να προτείνουμε στην κυβέρνηση προς υιοθέτηση».
Αφού χαρακτήρισε, ακολούθως, ως «παράλογο και εντελώς αδύνατο να γίνει αποδεκτό το διάταγμα» με το οποίο καθορίζεται ότι η θεία Λειτουργία των Χριστουγέννων θα γίνει χωρίς την παρουσία πιστών κατέθεσε την προσωπική του θέση, την οποία και θα εισηγηθεί στην Ιερά Σύνοδο.
Η πρόταση του Μητροπολίτη Κύκκου είναι «η θεία Λειτουργία, όχι μόνο της κοσμοσωτήριας εορτής της Γεννήσεως του Κυρίου και Θεού και Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού, αλλά και κάθε Κυριακής να γίνεται με περιορισμένο, έστω, λογικό αριθμό πιστών και με αυστηρή τήρηση των υγειονομικών μέτρων, αποστάσεις – μάσκες – απολυμάνσεις, γιατί μόνο έτσι θα κατανικηθεί, συνεργούντος και του επί θύραις εμβολίου, η επάρατη αυτή και θανατηφόρα λοιμική νόσος του κορωνοϊού».
«Μην αφήσετε, αγαπητοί χριστιανοί, την καρδία σας να υποδηλωθεί στον φόβο του κορωνοϊού και να αποχωρισθεί από τον Λόγο του Θεού. Ο Θεός που παραχωρεί τις θλίψεις και τις δοκιμασίες και τους πόνους των πειρασμών, δεν θα μας αφήσει να πειρασθούμε παραπάνω από τις δυνάμεις μας, αλλά μαζί με τον πειρασμό θα μας δώσει και την έκβαση, τη δύναμη ώστε να μπορούμε να τους υποφέρουμε», πρόσθεσε.
Κατακλείοντας τον λόγο του ο Κύκκου Νικηφόρος προέτρεψε τους πιστούς σε διαρκή και επίμονη προσευχή προς τον Θεό για να «συντομεύσει τον χρόνο της καλής παιδαγωγίας μας. Αυτή η πολύ οδυνηρή δοκιμασία της πανδημίας του κορωνοϊού να γίνει πρέπει το πυρ της καθάρσεως. Να φέρει πρέπει συναίσθηση,
να απαλύνει τις καρδιές, να κινήσει σε μετάνοια, να μας επαναφέρει στον Θεό. Και τότε να είστε βέβαιοι ότι ο Κύριος με τη δική του παντοκρατορική προσταγή και θεϊκή εξουσία, θα μετατρέψει τον ρουν των πραγμάτων και θα δώσει τη λύση και τη λύτρωση».
Λουκάς Α. Παναγιώτου