ΔΗΜΗΤΡΙΑ 2020: Με ιδιαίτερη επιτυχία συνεχίζονται οι πολυήμερες ενοριακές εορταστικές εκδηλώσεις ‘’ΔΗΜΗΤΡΙΑ 2020’’ (9η ημέρα) στον Ιερό Ναό Αγίου Δημητρίου Δήμου Αγίου Δημητρίου.
Μετά τις ακολουθίες των παρακλητικών κανόνων προς τιμήν του Αγίου Δημητρίου και του Αγίου Νικηφόρου του Λεπρού, ακολούθησε ομιλία από τον Πανοσιολογιώτατο Αρχιμανδρίτη Γέροντα Τύχωνα, Ηγούμενο της Ιεράς Μονής Σταυρονικήτας Αγίου Όρους, με θέμα: “Ορθόδοξη Θεολογία: Το φως που φωτίζει πάντα άνθρωπο”.
Στην αρχή της ομιλίας του ο Γέροντας Τύχων είπε: “Εάν μπορούσε κανείς να ρωτήσει σήμερα τους ανθρώπους τι γνωρίζουν για την Ορθόδοξη Θεολογία, θα διαπίστωνε μία φοβερή σύγχυση στη σκέψη και στις απόψεις της συντριπτικής πλειοψηφίας ανάλογη με αυτή που τα σύγχρονα μέσα διαδικτύωσης και μαζικής ενημέρωσης προσφέρουν καθημερινά.
Έτσι, άλλων ο νους θα ανατρέξει αυθόρμητα στις παραστάσεις που του προσφέρουν τόσο ο κινηματογράφος και η λογοτεχνία με τις επικρατούσες δυτικές επιδράσεις, όσο και η σύγχρονη ελεύθερη τηλεόραση και το διαδίκτυο και με τις οποίες έχει εξοικειωθεί. Άλλοι, ακόμη πιο προχωρημένοι στην άγνοια θα κατευθύνουν τις σκέψεις τους αμέσως στο Δυτικό Μεσαίωνα και στα όσα τραγικά για το ανθρώπινο πρόσωπο και τη ζωή του απορρέουν από αυτόν.
Τέλος, υπάρχει και μία μεγάλη μερίδα, η οποία, κατά το, η ημιμάθεια είναι χειρότερη από την αμάθεια, θεωρεί ότι γνωρίζει τόσο καλά την Ορθόδοξη Θεολογία έχοντας ίσως διαβάσει και κάποια βιβλία αντίστοιχου περιεχομένου που μπορεί να κρίνει με αυθεντία πρόσωπα και θεολογικές απόψεις θέτοντας και αυτοχειροτονώντας τους εαυτούς τους υπέρμαχους και υπερασπιστές ολοκλήρου της Ορθοδοξίας.
Τι είναι όμως πράγματι Ορθόδοξη Θεολογία; Δεν είναι τίποτε άλλο από το «ὕδωρ τό ζῶν» το οποίο φανέρωσε ο Κύριος στη σαμαρείτιδα και από αυτό το «δεῖ ἡμᾶς γεννηθῆναι ἄνωθεν» που δίδαξε επίσης στο νυχτερινό μαθητή Νικόδημο. Δεν αποτελεί απλά μία διδασκαλία αλλά κυρίως μία εμπειρία συναντήσεως με τον Θεάνθρωπο, το Φως το αληθινό που φωτίζει κάθε άνθρωπο ερχόμενος στον κόσμο. Φως διεισδυτικό που φωτίζει τα βάθη και τα μύχια της ανθρώπινης ψυχής και τα καταυγάζει με άρρητο μεγαλείο Θείας Δόξης. Αυτό το ανυπόστατο Φως, ο Κύριος της Δόξης, όταν ενοικήσει στον άνθρωπο τον πλουτίζει από τον πλουτισμό της Ορθόδοξης Θεολογίας και από το κάλλος της πνευματικής εμπειρίας, καταστάσεις ψυχικές, τις οποίες δεν μπορεί κανείς να επιβουλευθεί από όσους τις κατέχουν, όπως περίτρανα αποδεικνύει η χωρία των Μαρτύρων, οι οποίοι και μετά χαράς προσήρχοντο στο μαρτύριο”.
Στη συνέχεια τόνισε: “Ο όλος βίος του Κυρίου, η ενανθρώπιση, η ζωή Του, ο λόγος Του, τα θαύματά Του, το Πάθος, η Σταύρωση Του, η Ανάστασή Του, η ίδρυση της Εκκλησίας Του, και οι άγιες εντολές Του, δεν αποτελούν μία ακόμη θρησκευτική δοξασία πλάϊ στις άλλες που υπήρχαν. Δεν αποτελούν ακόμη κάποια ιδιόμορφα θρησκευτικά στοιχεία ή θέσπιση κανόνων προκειμένου να χαρακτηρίζονται, να ξεχωρίζουν και να ομαδοποιούνται οι οπαδοί μιας ακόμη θρησκείας.
Ο Κύριος αποτελεί τη φανέρωση του αληθινού Θεού, το Δεύτερο Πρόσωπο της Αγίας Τριάδος και όλη Του η ζωή, οι ενέργειες και οι λόγοι Του, αποσκοπούν και επιτυγχάνουν την ανάδειξη του αληθινού νοήματος και της πραγματικής αξίας της ανθρώπινης ζωής, καθώς επίσης και την αποκατάσταση της φυσιολογίας στη ζωή του κάθε ανθρωπίνου προσώπου”.
Σε άλλο σημείο υπογράμμισε: “Τα δόγματα της Εκκλησίας δεν αποτελούν αυθαίρετες αρχές που τυφλά καλείται ο πιστός να δεχθεί, αλλά την άμεση πνευματική εμπειρία των μελών της Εκκλησίας, του ζωντανού αυτού Σώματος του Χριστού που παρατείνεται στους αιώνες. Τα δόγματα της Εκκλησίας μας διδάσκουν την αλήθεια για τον Θεό, τη δημιουργία του ανθρώπου και την οδό της σωτηρίας. Και η διδασκαλία τους αυτή αποτελεί το μόνο καινό υπό τον ήλιο, την μόνη πρόοδο στον ανθρώπινο βίο, το γνήσιο κριτήριο του βαθμού της αλήθειας της ανθρώπινης ζωής σε κάθε εποχή και κάθε περιοχή του κόσμου. Γίνεται μόνο με κριτήρια διαχρονικά, τα οποία έχουν σχέση με την αλήθεια του ανθρωπίνου προσώπου, τις δυνατότητες που εναπέθεσε ο Δημιουργός σ’ αυτό και τις εσωτερικές του πνευματικές ανάγκες. Το επίπεδο λοιπόν, της προόδου και της καλύτερης στάθμης της ζωής του ανθρώπου κρίνεται από τον βαθμό της αληθινής γνώσεως του Θεού και της εμπράκτου εφαρμογής του Αγίου Του Θελήματος στην καθημερινή του ζωή”.
Ο Γέροντας Τύχων κατέληξε ότι: “Η Ορθόδοξη Θεολογία διακονεί την υγεία της ψυχής, την φυσιολογική λειτουργία του ανθρωπίνου προσώπου, τον σωστό προσανατολισμό του πολιτισμού και της κοινωνικής ζωής, τη δυνατότητα βιώσεως της Αληθινής Ζωής στο παρόν και το μέλλον και την απελευθέρωση του ανθρώπου από τον άρχοντα του ψεύδους και του πνευματικού θανάτου.
Όλοι οι άνθρωποι έχουν προικισθεί με το κατάλληλο αισθητήριο ώστε να διακρίνουν το αληθινό και το ψεύτικο, αυτό που ζωοποιεί και αυτό που νεκρώνει, αρκεί να θελήσουν. «Ὅστις θέλει ὀπίσω μου ἐλθεῖν» μας λέγει ο Κύριος, για να μας δείξει ότι μας έχει εφοδιάσει με αυτό το αισθητήριο και ανήκει σε εμάς το να θελήσουμε να ακολουθήσουμε την αλήθεια ή να ξεγελασθούμε από το ψεύδος.
Όλες οι πεποιθήσεις και οι ενέργειες που σκεπτόμαστε και πράττουμε έχουν θεολογική σημασία. Μας τοποθετούν συνειδητά ή ασυνείδητα απέναντι στην Αλήθεια, η οποία είναι και το μέτρο που μετρά την αξία των σκέψεων και των πράξεών μας. Εμείς έχουμε το προνόμιο να είμαστε κληρονόμοι μιας ολοκληρωμένης και αναλυτικής καταγραφής της Αλήθειας δια της Ορθοδόξου Θεολογίας και Παραδόσεως. Στον καθένα από μας απομένει το εάν θα θελήσει να ακολουθήσει το φως, το κάλλος, τη Ζωή, την Αλήθεια ή να τα περιφρονήσει”.
Στη συνέχεια πραγματοποιήθηκε το καθιερωμένο “Ενοριακό Αρχονταρίκι” εντός του Ιερού Ναού, όπου οι ακροατές είχαν την ευκαιρία να υποβάλλουν ποικίλα ερωτήματα στον Γέροντα Τύχωνα και αντιστοίχως να τους δοθούν οι κατάλληλες απαντήσεις.
Η 9η ημέρα “ΔΗΜΗΤΡΙΑ 2020”, ολοκληρώθηκε με την Κατανυκτική Αγρυπνία, στην οποία λειτουργός ήταν ο π. Ευσέβιος, Ηγούμενος της Ιεράς Μονής Αγίας Λαύρας Καλαβρύτων.
Έψαλαν ο Πρωτοψάλτης κ. Περικλής Ασημακόπουλος και ο Λαμπαδάριος κ. Νεκτάριος Ορφανάκος.