Εγκύκλιος για την Κυριακή της Ορθοδοξίας
Θεολογία και τεχνη συμπορεύονται εξ αρχης συζυγείς και αλληλένδετες μέσα στην Εκκλησία, αναφέρει στην εγκύκλιό του με αφορμή την Κυριακή της Ορθοδοξίας ο Μητροπολίτης Χίου κ. Μάρκος.
Ολόκληρη η εγκύκλιος έχει ως εξής:
Εν Χίω τη 16η Μαρτίου 2013
ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ Νο 12
Προς
τον Ιερόν Κλήρον
και τον ευσεβή λαόν
της καθ’ ημάς Ιεράς Μητροπόλεως Ενταύθα
Αγαπητοί μου,
Σήμερα η Εκκλησία μας εορτάζει τον θρίαμβο της Ορθοδοξίας, την νίκη της Ορθοδόξου χριστιανικής διδασκαλίας και πίστεως. Η νίκη αυτή εξεφράσθη μέσα από την τέχνη. Η τέχνη είναι η έκφραση του υψηλού και του ωραίου. Θεολογία και τεχνη συμπορεύονται εξ αρχης συζυγείς και αλληλένδετες μέσα στην Εκκλησία. Τις συναντάμε ενωμένες στο πρόσωπο και το έργο του ιερέα, του ιεροψάλτη, του εμπνευσμένου αγιογράφου και των υπολοίπων καλλιτεχνών, αλλά και σε αυτό ακόμα του αφοσιωμένου θεολόγου εκπαιδευτικού.
Όπως σημειώνει ο αείμνηστος Καθηγητής της Φιλοσοφίας Βασίλειος Τατάκης, έργο του χριστιανού θεολόγου είναι «να στολίσει με τα μέσα του στοχασμού, να αναπτύξει την αλήθεια του Ευαγγελίου, να την εκφράσει και αυτός, όπως την εκφράζει και ο ποιητής, ο ζωγράφος, ο αρχιτέκτονας, με τα δικά του ο καθένας μέσα, όπως ο απλός πιστός με τη ζωή του». Η εκκλησιαστική τέχνη απετέλεσε βασική συνιστώσα της λειτουργικής και μυστηριακής ζωής της Ορθοδόξου Εκκλησίας, περισσότερο από κάθε άλλη χριστιανική Ομολογία. Είναι χαρακτηριστικό ότι η Ορθοδοξία αναγνωρίζει τον Θρίαμβό της στην αναστήλωση ακριβώς των ιερών Εικόνων. Εξίσου ενδεικτικά, οι έννοιες του λόγου και της εικόνος συνιστούν τις πλέον ευρύτατες σε θεολογικό πεδίο.
Υπό αυτή την άποψη, ο Χριστος και σαρκωμενος Λογος του Θεού ειναι ο κατεξοχην και οντως θεολογος, η αρχή, το τέλος και το πλήρωμα της θεολογίας, όπως είναι και ο τελειότερος καλλιτέχνης, ή αριστοτέχνης, κατά την πατερική έκφραση, ως Κτίστης και Δημιουργός. Όπως σημειώνει ο Μέγας Βασίλειος στις Ομιλίες του εις την Εξαήμερον, «ο κόσμος τεχνικόν εστι κατασκεύασμα, προκείμενον πάσιν εις θεωρίαν, ώστε δι’ αυτού την του ποιήσαντος αυτόν σοφίαν επιγιγνώσκεσθαι».
Δεν πρέπει να παραγνωρίζουμε το γεγονός ότι ονομάζουμε ακριβώς τη συλλογή της μοναστικής σοφίας Φιλοκαλία. Αυτό συμβαίνει επειδή οι Άγιοι Πατέρες και Γέροντες είδαν το κάλλος του κτιστού κόσμου ως έμμεση εικόνα και δημιουργικο αποτέλεσμα των θείων προσωπικών Ενεργειών, και ταύτισαν τη γνώση του Θεού με την εμπειρία της θεωρίας του «νοητου κάλλους» του Δεσποτικού Προσώπου. Σύμφωνα με τις πολύτιμες διδαχές τους, η φυσική θεωρία, δηλαδή η θεογνωσία διαμέσου της κτίσεως, σε συνδυασμό με την πράξιν, δηλαδή την άσκηση, ολοκληρώνονται στην Θεολογία, που σημαίνει εδώ την άμεση θέαση, εμπειρία και γνώση του ακτίστου λόγου των θείων Ενεργειών.
Ένα έργο τέχνης μαρτυρεί περί του προσώπου του δημιουργού του, όπως και περί της υποστάσεως των εικονιζομένων, αν πρόκειται για Ιερά Πρόσωπα. Επειδή κάτι τέτοιο υπερβαίνει κάθε αντικειμενική γνωστική προσέγγιση, γι’ αυτό και η τέχνη ενεδύθηκε τόση σημασία μέσα στην Εκκλησία, και η εκκλησιαστική γλώσσα δεν έμεινε νοησιαρχικά φιλοσοφική, αλλά έγινε βιούμενη θεολογία ως ύμνος, προσωδία, λατρεία, διάκοσμος και Εικόνα.
Επειδή ακριβως πηγαζει από, και απευθύνεται στον ολον ανθρωπο, η τεχνη υπήρξε παντοτε η αρτιωτερη και πληρεστερη εκφραση του ανθρωπίνου λογου. Ως τετοια, καθίσταται αναποσπαστο μερος της Θείας Λειτουργίας και των υπολοίπων ακολουθιών και μέσω αυτης συνεκφαίνονται οι αληθειες της πιστεως. Σχεδόν από συστάσεώς της η Εκκλησία οικειωθηκε και διαχειρίστηκε τον λόγο της τεχνης σε μια ποικιλοτροπη και πολυεπιπεδη σημαντική, για να εκφρασει το κοινό βιωμα και να υπηρετησει την λειτουργική, μυστηριακή ζωή και λατρευτική πράξη του Εκκλησιαστικού Σώματος. Μεταχειριστηκε απ’ αρχης την τεχνη της ποίησης και του μελους με θεολογική εναργεια, αλλά και τη γλώσσα του ζωγραφου, για να πεί την ίδια αληθεια με τον χρωστήρα, και επισης αυτή που αποτυπωνει στο σχεδιο και στα υλικά του ο αρχιτέκτονας, καθως με αυτον τον τρόπο η καλλιτεχνική εικόνα γινεται εκφραση της πίστεως και διαρκης αναφορά στην Δημιουργία και την Ενσαρκωση, καθώς και της προοπτικής του ανακαινισμού των πάντων εν Χριστώ, μέσω των οποίων δικαιωνεται η σύμπασα κτίση και το καλλος του κοσμου.
Οι Εικονοκλάστες ακριβώς αντιμάχονταν τις ιερές απεικονίσεις, γιατί αδυνατούσαν να συλλάβουν το θεολογικό περιεχόμενο της εικόνας και του προσώπου, καταλήγοντας με αυτόν τον τρόπο να αρνούνται τις αλήθειες της ενανθρώπησης και της δημιουργικής Χάριτος του Κυρίου μας.
Σε απάντηση, ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός θα σημειώσει : «Ου προσκυνώ τη ύλη, προσκυνώ δε τον της ύλης Δημιουργόν, τον ύλην δι’ εμέ γενόμενον και εν όλη κατοικήσαι καταδεξάμενον και δι’ ύλης την σωτηρίαν μου εργασάμενον, και σέβων ου παύσομαι την ύλην, δι’ ης η σωτηρία μου είργασται». Η ίδια πεφωτισμένη μαρτυρία θα διατυπωθεί περίτρανα στο Συνοδικό της Ορθοδοξίας, όπου αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι «ούτω κηρύσσομεν Χριστόν τον αληθινόν Θεόν ημών, και τους ΑυτούΑγίους, εν λόγοις τιμώντες, εν συγγραφαίς, εν νοήμασιν, εν θυσίαις, εν ναοίς, εν εικονίσμασι».
Αυτή είναι η σύζευξη Θεολογίας και Τέχνης μέσα στη ζωή της Εκκλησίας μας. Η διακήρυξη του προνομίου του ανθρώπου, ως καλλιτεχνήματος του Θεού να ξαναφθάσει στο αρχέτυπον κάλλος της εικόνος, της εικόνος του δημιουργού Του.
ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ 2013
Με πατρικές ευχές
Ο Μητροπολίτης
+ Ο Χίου, Ψαρών και Οινουσσών Μάρκος