Μιλώντας στον τοπικό ραδιοφωνικό σταθμό «Ράδιο Γάμμα» των Πατρών ο Μητροπολίτης Χρυσόστομος αναφέρθηκε στην στάση της Εκκλησίας το διάστημα της πανδημίας και τα επόμενα βήματα.
Για την στάση της Εκκλησίας κατά την περίοδο αυτή ο Σεβασμιώτατος είπε:
“Η Εκκλησία έκαμε μια πολύ μεγάλη θυσία, μάλιστα ενώ συνέπεσε η κρίση του λεγομένου νέου κορωνοιού με την Αγία και Μεγάλη Εβδομάδα, το Άγιον Πάσχα και την Εβδομάδα της Διακαινησίμου.
Παρ’ ότι τα μέτρα ήτο αυστηρά, ο Λαός μας επέδειξε σύνεση και υπευθυνότητα. Η Εκκλησία αντιμετώπισε το θέμα αυτό, βάσει των εκτιμήσεων των ειδικών και της όλης πορείας της νόσου με σοβαρότητα και θυσιαστική διάθεση, κατελθούσα στην κυριολεξία, μέχρις Άδου ταμείων, ως είπα και προ ημερών σε κάποια άλλη συνέντευξη.
Για μια ακόμη φορά η Εκκλησία έσωσε τον Λαό της, τους ανθρώπους όλους με την σώφρονα και θυσιαστική στάση της. Πιστεύομε ότι αναγνωρίζεται και θα αναγνωρισθή και στην συνέχεια αυτή η μεγάλη προσφορά της μητρός μας Αγίας Ορθοδόξου Εκκλησίας. Επιτρέψατε μου να εκφράσω τις ευγνώμονες ευχαριστίες μου προς τον Ιερό Κλήρο και τον ευσεβή Λαό διότι κατ’ αυτόν τον καιρό ξεπέρασαν τα όρια της πνευματικής τους αντοχής.
Εμείς με τους λόγους της πατρικής μας αγάπης και από τα τρίσβαθα της καρδιάς μας κρατήσαμε σε πνευματική εγρήγορση τον Λαό και μέσα από τις Ιερές Ακολουθίες στις οποίες προσευχητικά συμμετείχαν από το σπίτι τους οι πιστοί και οι οποίες μετεδίδοντο από τα τοπικά Εκκλησιαστικά Μ.Μ.Ε., τηλεόραση «ΛΥΧΝΟΣ» και ραδιοφωνικό Σταθμό της Ιεράς Μητροπόλεως «Αποστολική Εκκλησία των Πατρών» και από τα άλλα τοπικά, δώσαμε παρηγοριά και πνευματική αναψυχή στους αδελφούς μας όχι μόνο, σε τοπικό επίπεδο, αλλά και γενικώτερα. Αυτό έγινε και σε γενικώτερο επίπεδο από την Εκκλησία”.
Για την άρση των μέτρων που αφορούν στην Εκκλησία ο Σεβασμιώτατος, είπε:
“Βεβαίως και ανέμενε το πλήρωμα της Εκκλησίας μας την άρση των μέτρων για την Εκκλησία, διότι δεν ήτο δυνατόν να αντέξουν άλλο οι πιστοί τα όντως αυστηρά περιοριστικά μέτρα, ως προς την είσοδό τους στους Ιερούς Ναούς και την συμμετοχή τους στην λατρευτική ζωή της Εκκλησίας και ιδιαιτέρως στο Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας, δεδομένου ότι θα γινόταν σταδιακή άρση των μέτρων γενικώτερα.
Αν δεν συνέβαινε αυτό, σας διαβεβαιώ, ότι δεν θα μπορούσαμε να κρατήσωμε, άλλο, το Λαό μακρυά από την Θεία Λατρεία. Και αυτό θα ήτο, πιστέψτε με, πολύ δύσκολα διαχειρίσιμο από όλους μας. Ξέρετε, αν έχης ένα τόξο και το τεντώσης πολύ, θα σπάση. Αυτό θα συνέβαινε, αν δεν φρόντιζε ιδιαίτερα ως προς το θέμα αυτό η Κυβέρνηση.
Καταλυτικό ρόλο έπαιξε η Επιστολή του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου κ.κ. Ιερωνύμου προς τον Πρωθυπουργό και άλλους αποδέκτας, διά της οποίας ετίθετο το ζήτημα της επαναλειτουργίας των Ιερών Ναών και εγένοντο συγκεκριμένες προτάσεις. Μια επιστολή, ένα ρεαλιστικό κείμενο, που αποτύπωνε την αλήθεια και την δυσκολία των πραγμάτων.
Έχομε λάβη όλα τα απαραίτητα μέτρα για την υποδοχή των πιστών στους Ιερούς Ναούς. Έχομε δώσει τις απαραίτητες οδηγίες στους Ιερείς και στο προσωπικό των Ναών. Όμως εκείνο που μας συγκινεί είναι η ωριμότης των ανθρώπων, οι οποίοι αντιμετωπίζουν την όλη κατάσταση, ως να έχουν ειδικώς εκπαιδευθή.
Μας συγκινεί η λαχτάρα των Χριστιανών μας να εισέλθουν στο Ναό, ουσιαστικά να εισέλθουν στο σπίτι τους. Όλο αυτό τον καιρό ήτο μακρυά από το σπίτι τους. Ο Ιερός Ναός είναι ο φυσικός χώρος που ζει πνευματικά και αναπνέει ο πιστός”.
Για το θέμα της Θείας Ευχαριστίας ο Σεβασμιώτατος απήντησε:
“Η Θεία Ευχαριστία είναι ο πυρήνας της ζωής της Εκκλησίας. Είναι η ίδια η πίστη μας. Η Θεία Κοινωνία είναι ο ίδιος ο Χριστός. Δεν κοινωνούμε άρτου και οίνου, αλλά κοινωνούμε του Σώματος και του Αίματος του Κυρίου μας. Δεν τίθεται υπό αμφισβήτηση το θέμα αυτό. Είναι αδιαπραγμάτευτο. Η Θεία Κοινωνία είναι Μυστήριο. Το Μυστήριο δεν συλλαμβάνεται, ούτε εξηγείται από την ανθρώπινη λογική. Η Θεία Ευχαριστία είναι θαύμα. Το θαύμα τελείται σε συγκεκριμένο χωροχρόνο, αλλά είναι γεγονός υπέρ φύσιν, υπέρ λόγον και υπέρ έννοιαν, ως διδάσκει η η Αγία μας Εκκλησία. Έτσι λειτουργεί το Σώμα του Χριστού δηλ. η Εκκλησία μας δυό χιλιάδες και πλέον χρόνια, τώρα.
Βεβαίως ούτε καν θέτομε προς συζήτηση τον τρόπο μεταδόσεως της Θείας Κοινωνίας. Αυτός ο τρόπος είναι ο ιερώς παραδεδομένος, από τους Αγίους Πατέρας της Εκκλησίας μας, επί αιώνες και ουδέποτε υπήρξε η παραμικρά όχι απλώς ένδειξη, αλλά υπόνοια περί μεταδόσεως ασθενειών από την Θεία Κοινωνία. Η Θεία Κοινωνία είναι εφόδιον ζωής. Ο Χριστός είναι η Ζωή”.
Για όσους μιλούν υποτιμητικά για την Θεία Κοινωνία, ο Σεβασμιώτατος εδήλωσε:
“Οποιοσδήποτε άνθρωπος έχει το δικαίωμα και την ελευθερία να μη πιστεύη. Να μη προσέρχεται στο Μυστήριο της Θείας Κοινωνίας. Ουδείς όμως έχει το δικαίωμα να μη σέβεται την πίστη των άλλων, την πίστη εκατομμυρίων Ορθοδόξων χριστιανών ανά τον κόσμο. Όποιος δεν σέβεται την πίστη ούτε δημοκρατική σκέψη και παιδεία διαθέτει ούτε τον ίδιο τον εαυτό του σέβεται. Και βεβαίως στο πλαίσιο αυτό ουδείς έχει το δικαίωμα να διακωμωδή την πίστη, όχι μόνο των Ορθοδόξων, αλλά και οποιαδήποτε θρησκείας”.
Ερωτηθείς για το έργο αγάπης της αγάπης της τοπικής Εκκλησίας γενικώς και κατά την παρούσα κρίσιμη περίοδο ο Σεβασμιώτατος ετόνισε:
“Το έργο της Εκκλησίας πρωτίστως είναι να τελή την Θεία Λειτουργία, ώστε να κοινωνούν οι πιστοί του Σώματος και του Αίματος του Κυρίου . Μετά το Μυστήριο αυτό, η Εκκλησία διακονεί και τις άλλες ανάγκες του ανθρώπου αφού, ο άνθρωπος είναι διφυής, δημιουργημένος από τον Θεό ως ψυχοσωματική οντότης.
Πριν σας πω γενικώς για το κοινωνικό έργο της Μητροπόλεως, θα σας πω ότι κυρίως κατ’ αυτήν την περίοδο, οι δομές της αγάπης της Τοπικής Εκκλησίας λειτούργησαν με όλα τα προβλεπόμενα μέτρα και τις υποδείξεις των ειδικών και για την προστασία των εργαζομένων και των εθελοντών, αλλά και των ωφελουμένων.
Η αγάπη προσφέρεται στους αδελφούς μας τους ελαχίστους από τα βάθη της ψυχής μας. Πρωτίστως προσφέρεται ως προσευχή βαθειά και καρδιακή. Βεβαίως και ως προσφορά σε οποιαδήποτε άλλο επίπεδο έχουν ανάγκες οι αδελφοί μας.
Η Ιερά Μητρόπολίς μας αγκαλιάζει όλους τους ανθρώπους οι οποίοι είναι εμπερίστατοι, είτε είναι Πατρινοί, είτε από άλλα μέρη της Ελλάδος και του κόσμου, αδιακρίτως, φυλής, χρώματος, θρησκεύματος, φύλου, ηλικίας, ως έχομεν πάλιν και πολλάκις τονίσει.
Η τοπική μας Εκκλησία διαθέτει:
α) την κεντρική δομή των συσσιτίων και τις Ενοριακές δομές, από τις οποίες ωφελούνται πάνω από 2000 άνθρωποι.
β)Την Φοιτητική Εστία
γ)Την μαθητική Εστία
δ)Τον ξενώνα φιλοξενίας απόρων ασθενών
ε)Την βοήθεια στο σπίτι
στ)Το Γενικό Φιλόπτωχο Ταμείο και τα Ενοριακά
ζ)Το Ταμείο Υποτροφιών για Φοιτητάς
η)Το κελάρι αγάπης
θ)Την τράπεζα αίματος και άλλες δομές.
Να σημειώσωμε ότι όλες οι Ιερές Μητροπόλεις έχουν ανάλογες δομές, ενώ κατ’ έτος δημοσιεύεται ο γενικός απολογισμός για το Φιλανθρωπικό έργο της Εκκλησίας της Ελλάδος.
Ευχαριστούμε όλους όσοι μας ενισχύουν στην προσπάθεια αυτή της αγάπης προς τον συνάνθρωπο, η οποία είναι προσφορά προς τον ίδιο τον Θεό.
Ευχαριστώ τους εθελοντάς και τις εθελόντριες που κάθε ημέρα και κατά την περίοδο αυτή προσέφεραν τα δώρα της καρδιάς τους, είπε ο Σεβασμιώτατος”.