Του Γιάννη Παπανικολάου
Μέσα στην επιδημία του κορονοϊού εμφανίστηκαν άνθρωποι, όπως ο συγγραφέας Δημήτρης Δημητριάδης σε συνέντευξή του στο iefimerida, οι οποίοι ισχυρίστηκαν ότι «Ο κορωνοϊός εκμηδένισε δύο πράγματα, τον ΣΥΡΙΖΑ και την Εκκλησία».
Τον μεν ΣΥΡΙΖΑ, γιατί όπως λέει το άρθρο «εκμηδένισε τον ΣΥΡΙΖΑ εξωθώντας τον σε μια αφωνία. Δεν μπορούν να πουν τίποτα γιατί έχουμε μια καλή κυβέρνηση, μια κυβέρνηση που κάνει καλά τη δουλειά της και δεν αφήνει περιθώρια για αντιπολίτευση. Καταργεί την αντιπολίτευση». Βέβαια, το πόσο κάνει καλά τη δουλειά της ας το αφήσουμε στον λαό που πλέον είναι αγανακτισμένος ….
Την Εκκλησία γιατί;
Γράφει ο συγγραφέας: «Ξέρετε, ο μεγαλύτερος εχθρός του χριστιανισμού είναι η θνητότητα. Ο θάνατος. Από τη στιγμή που δεν μπορούν να τα βγάλουν πέρα με τον θάνατο τελειώνουν. Αν θυμάστε ο Απόστολος Παύλος στην Προς Κορινθίους επιστολή Α’ γράφει ότι αν δεν υπάρχει Ανάσταση Χριστού δεν υπάρχουμε και εμείς. Μπορούν να σώσουν έναν πληγέντα σήμερα από τον ιό;».
Η ερώτηση που κάνει ο συγγραφέας είναι η ίδια με αυτήν που απεύθυναν οι αρχιερείς στον Χριστό επάνω στον σταυρό: εάν είσαι Υιός του Θεού, κατέβα από τον σταυρό και θα σε πιστέψουμε. Ο Χριστός όμως δεν κατέβηκε από τον σταυρό. Πέθανε επάνω στον σταυρό και έτσι έγινε «όμοιος με τους αδελφούς Του κατά πάντα», όπως λέει πάλι ο απόστολος Παύλος.
Τη στάση της Εκκλησίας μας απέναντι στον κορονοϊό και στις μεταδοτικές ασθένειες μάς την δίδαξε ο Ίδιος ο Χριστός.
Όταν θεράπευσε τους δέκα λεπρούς (η λέπρα ήταν μία φοβερή ανίατη ασθένεια της εποχής, που είχε ως συνέπεια την πλήρη κοινωνική περιθωριοποίηση), δεν σταμάτησε την ασθένεια της λέπρας, ούτε περιφρόνησε τις αρχές της εποχής: αντίθετα είπε στους λεπρούς: «πάτε να δείξετε τους εαυτούς σας στους ιερείς», δηλαδή θα λέγαμε με τους σημερινούς όρους: «πάτε να πάρετε πιστοποιητικό υγείας, για να μπορείτε να κυκλοφορείτε ελεύθερα».
Πέρασαν από τότε πάνω από 19 αιώνες μέχρι να νικηθεί η λέπρα.
Γιατί ο Χριστός δεν την εξαφάνισε, αφού έδειξε ότι ήταν ο Κύριος και της λέπρας, και θεράπευσε μαζικά με έναν λόγο Του δέκα λεπρούς;
Πολλές απαντήσεις θα μπορούσαν να δοθούν.
Μέσα από την λέπρα αναδείχθηκαν άγιοι, όπως ο άγιος της υπομονής Νικηφόρος ο λεπρός, ο Κρητικός παπάς που δεν φοβήθηκε την λέπρα και έζησε την ζωή του με τους λεπρούς της Σπιναλόγγα, ο Ευλόγιος που πήρε έναν λεπρό και τον φρόντιζε μέχρι να πεθάνει, ο Μέγας Βασίλειος που υποδεχόταν τους λεπρούς με φίλημα.
Ο άγιος Σεραπίων έλεγε: αγάπη είναι να δεις έναν λεπρό και να θέλεις να πάρεις το σώμα του. Δεν είπε κανένας τους: γιατί δεν σταματά ο Θεός την λέπρα;
Ούτε η Εκκλησία προσπάθησε ποτέ στην ιστορία της να βρει το εμβόλιο κατά της λέπρας.
Σίγουρα η Εκκλησία, αντίθετα με ό,τι πιστεύει ο κ. Δημητριάδης, μπορεί να σώσει όχι έναν, αλλά πολλούς πληγέντες από τον κορονοϊό. Αυτό μπορεί να γίνει μέσα από την πίστη τους, μέσα από τα μυστήρια της Εκκλησίας (όπως η Θεία Κοινωνία, το Ευχέλαιο και άλλα), μέσα από τις προσευχές των πιστών. Μόλις περάσει η μπόρα του κορονοϊού, θα μαθευτούν αρκετά τέτοια θαύματα.
Ωστόσο το θαύμα δεν είναι για την Εκκλησία το ζητούμενο.
Η Εκκλησία έχει νικήσει την θνητότητα όχι παρατείνοντας την επίγεια ζωή μας, όπως θα ήθελε ο ταλαίπωρος συγγραφέας, αλλά προσφέροντας ως αντίδοτο αθανασίας τον Ίδιο τον Ιδρυτή της, τον Χριστό.
Ο άγιος Σωφρόνιος του Έσσεξ περιγράφει πώς, ενώ ακόμη δεν είχε κάνει την μεγάλη στροφή προς τον Χριστό, όταν ήταν πολύ νέος, καθόταν στο σαλόνι του και είδε τον εαυτό του να κρατά στο χέρι του το κρανίο του. Αναλογίστηκε: «γιατί να μου έρχεται αυτή η σκέψη; Έχω μπροστά μου εξήντα-εβδομήντα χρόνια να ζήσω». Τότε μέσα του πήρε την απάντηση: «κι αν ήταν χίλια χρόνια, τί»; Αμέσως η αιωνιότητα είχε τελειώσει για αυτόν.
Γιατί; Γιατί μία αιωνιότητα χωρίς τον Χριστό δεν μπορεί να είναι αιωνιότητα. Είναι κόλαση.
Το ίδιο λοιπόν συμβαίνει και με την Εκκλησία.
Η Εκκλησία δεν θα σταματήσει τις αρρώστιες, την λέπρα, τον κορονοϊό. Δεν είναι αυτή η δουλειά της.
Αλλά η Εκκλησία έχει απάντηση στον θάνατο και στην αρρώστια και στον κορονοϊό.
Και η απάντηση είναι ο Χριστός. Ο παθών, σταυρωθείς, ταφείς και αναστάς Χριστός.
Η απάντηση της Εκκλησίας στην θνητότητα δεν είναι η μη θνητότητα, αλλά αυτό που είπε ο Χριστός: αυτή είναι η αιώνιος ζωή, να γνωρίζουν Εσένα τον μόνο αληθινό Θεό και αυτόν που έστειλες, τον Ιησού Χριστό.
Δεν μας έδωσε εξουσία σε μία επίπλαστη αιωνιότητα, αλλά «εξουσίαν τέκνα Θεού γενέσθαι», να γίνουμε παιδιά του και να ζούμε την δόξα Του.
Για αυτό η Εκκλησία μας δεν μπορεί να νικηθεί ποτέ, αλλά νικά και χωρίς να σταματά τον κορονοϊό, νικά και με κλειστές τις πόρτες της.
Χριστός Ανέστη!