Με στόχο το Ιράν: Αυτό είναι το κύριο συμπέρασμα του ισραηλινού Τύπου αναφορικά την κοινή ελληνο-ισραηλινή άσκηση που πραγματοποιήθηκε στις 8 και 9 Οκτωβρίου στον Εθνικό Εναέριο Χώρο.
Η ισραηλινή Αεροπορία σε ανακοίνωσή της χαρακτήρισε τις ασκήσεις «ως δοκιμή της ικανότητας να πραγματοποιούν αποστολές σε μεγάλες αποστάσεις από τη μητρική τους βάση», ενώ στην ίδια ανακοίνωση αναφέρεται πως τα ισραηλινά μαχητικά πραγματοποίησαν διάφορα σενάρια μεταξύ των οποίων εναέριος ανεφοδιασμός (βλέπε σχετικό βίντεο) και ασκήσεις κλειστών αερομαχιών (dogfights) εναντίον «ξένων αεροσκαφών».
Τα ισραηλινά δημοσιεύματα έρχονται να επιβεβαιώσουν πλήρως το αποκλειστικό ρεπορτάζ του “D” αναφορικά με την «ΑΝΔΡΟΜΕΔΑ 2013» σε μια άσκηση η οποία εκτός ων ισραηλινών ΜΜΕ πήρε έκταση και στο διεθνή Τύπο.
Οι ασκήσεις όπως ανέφερε η ισραηλινή Αεροπορία εξελίχθηκαν στη δυτική Πελοπόννησο αλλά και στο Μυρτώο Πέλαγος.
Το επίσημο blog της ισραηλινής Αεροπορίας ανέφερε ότι η άσκηση που πραγματοποιήθηκε ήταν ανάλογη άλλων ασκήσεων που είχαν πραγματοποιηθεί στο πρόσφατο παρελθόν για την εξέταση «όλων των πτυχών μιας δεδομένης κατάστασης, από τη σχεδίασή της μέχρι και την εκτέλεσή της. Αυτή περιλάμβανε εναέριο ανεφοδιασμό και τη διαχείριση της δύναμης από ένα κλεντρο εναέριου ελέγχου».
Το ίδιο blog της ισραηλινής Αεροπορίας μετέφερε ακόμη δηλώσεις Ισραηλινού πιλότου που πήρε μέρος στην άσκηση ο οποίος είπε: «Οι προκλήσεις που απορρέουν από τέτοιου είδους αποστολές μεγάλης διάρκειας συνεχίζονται και πολλαπλασιάζονται όσο η δύναμη απομακρύνεται από τη βάση της. Σε αυτές περιλαμβάνονται οι άσχημες καιρικές συνθήκες, το άγνωστο γεωγραφικό περιβάλλον και απειλές οι οποίες μπορεί να εμφανιστούν αιφνίδια κατά την εκτέλεσή της».
Μάλιστα όπως ανέφεραν άλλοι πιλότοι τέτοιες ασκήσεις απαιτούν μεγάλη αυτοσυγκέντρωση και πολύ καλή φυσική κατάσταση.
Μόλις εχθές ο Ισραηλινός πρωθυπουργός Benjamin Netanyahu μιλώντας σε ευρωπαϊκά ΜΜΕ έκανε έκκληση στις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες να κινητοποιήσουν την κοινή γνώμη της Ευρώπης απέναντι στο ενδεχόμενο να υπάρξει μικρή έστω χαλάρωση των κυρώσεων στο Ιράν.
Ισραηλινές κυβερνητικές άλλωστε ανέφεραν ότι «Όλα τα ενδεχόμενα αναφορικά με το Ιράν είναι ανοικτά συμπεριλαμβανομένης και της στρατιωτικής επιλογής. Η ισραηλινή Αεροπορια το μακρύ χέρι των ενόπλων δυνάμεων της χώρας παίζει ένα κεντρικό ρόλο για την υλοποίηση του στρατιωτικού ενδεχόμενου εάν χρειαστεί. Για αυτό το λόγο ισραηλινές Μοίρες εξασκούνται σε αποστολές μακράς ακτίνας δράσης.
Η ισραηλινή Αεροπορία πρέπει να αναπτύξει αυτές τις ικανότητες όπως είναι απαραίτητο είτε πρόκειται για ασκήσεις μικρής κλίμακας είτε μεγάλης».
Το νέο στοιχείο πάντως των ισραηλινών δημοσιευμάτων αναφορικά με την άσκηση και όπως ανακοίνωσε η ισραηλινή Αεροπορία ήταν η εκτέλεση ασκήσεων αερομαχιών με τα μαχητικά της ΠΑ.
Αυτό είναι κάτι που πάντα επιδίωκε η IAF κύρια για το λόγο των ικανοτήτων των Ελλήνων πιλότων, όπου το να πετάξει κάποιος εναντίον τους συνιστά και τη μέγιστη πρόκληση για κάθε ξένη Αεροπορία. Στόχος βέβαια των αερομαχιών αυτών –οι οποίες ήταν ιδιαίτερα έντονες- ήταν η προσομοίωση των μαχητικών της ΠΑ με αεροσκάφη της ιρανικής Αεροπορίας όπως είναι τα F-14, ή τα MiG-29 καθώς αυτό αποτελεί ένα ισχυρότατο ενδεχόμενο να γίνει σε περίπτωση ισραηλινής επίθεσης στο Ιράν.
Πιο συγκεκριμένα η κύρια δύναμη των μαχητικών αεροσκαφών του Ιράν αποτελείται από:
51 F-14AΜ (79 είχαν παραληφθεί μεταξύ των ετών 1974-1978. Στα τέλη της προηγούμενης δεκαετίας το Ιράν προχώρησε σε ένα εκτεταμένο πρόγραμμα αναβάθμισης των αεροσκαφών με το πρώτο από αυτά να παρουσιάζεται το Σεπτέμβριο του 2009. Η πρώτη επιχειρησιακή Μοίρα με τα νέα F-14AM Saeqeh (κεραυνός), ήταν έτοιμη το 2012. Το νέο αεροσκάφος διαθέτει νέο ραντάρ ιρανικής κατασκευής, τροποποιημένους κινητήρες, νέο σύστημα αυτοπροστασίας με νέες συσκευές ECM και RWR νέο σύστημα αδρανειακής ναυτιλίας INS με νέο GPS, οθόνες υγρών κρυστάλλων για το πιλοτήριο, Το αεροσκάφος μπορεί να μεταφέρει όλη τη γκάμα των βλημάτων –ρωσικών και αμερικανικών- που χρησιμνοποιεί η ιρανική Αεροπορία όπως R-73E, AIM-54A+ “Fakkur”, AIM-54A, AIM-7E-4 και AIM-9J).
18 MiG-29A, 17 MiG-29UB, 24 F-1EQ/BQ (της Ιρακινής Αεροπορίας, είχαν καταφύγει σε ιρανικές αεροπορικές βάσεις το 1990) 17 Chengdu F-7Μ Airguard (κινεζική έκδοση του MiG-21) 18 HESA Saeqeh (ιρανική σχεδίαση αντίγραφο του F-5E με διπλό κάθετο σταθερό), ~ 200 F-4E/RF-4E (άγνωστος ο ακριβής αριθμός των επιχειρησιακών αεροσκαφών ), ~ 50 F-5E/F (άγνωστος ο ακριβής αριθμός των επιχειρησιακών αεροσκαφών), 27 Su-24MK (24 ανήκαν στην ιρακινή Αεροπορία διέφυγαν στο Ιράν το 1990), 13 Su-25K, 12 HESA Azarakhsh (Αντίγραφο του F-5E και το πρώτο εγχώρια κατασκευασμένο ιρανικό μαχητικό).
{youtube}JW1lHcbIXYM{/youtube}