Νέα γιγαντιαία αεροπορική βάση στον Αρκτικό κύκλο δημιουργούν οι ρωσικές ένοπλες δυνάμεις με στόχο τον έλεγχο ολόκληρου του “νέου” ωεκανού που δημιουργείται από τον λιώσιμο των πάγων βόρεια της Σιβηρίας, αλλά και τον εις βάθος έλεγχο της Αρκτικής.
Η στρατιωτική βάση βρίσκεται στις νήσους Νοβοσιμπίρσκ και είχε εγκαταλειφθεί το 1993. Την δήλωση επαναλειτουργίας της βάσης την έκανε ο ίδιος ο πρόεδρος της Ρωσικής Ομοσπονδίας, Βλαντιμίρ Πούτιν.
Η ναυτική βάση διαθέτει και διάδρομο προσγείωσης και απογείωσης αεροσκαφών, οπότε θα αξιοποιηθεί για να ενισχυθεί ο έλεγχος του ρωσικού τμήματος της Αρκτικής, σε μια εποχή που αυξάνεται διαρκώς το ενδιαφέρον για την περιοχή, εξαιτίας του λιωσίματος των πάγων, που δίνει τη δυνατότητα αξιοποίησης των πλούσιων αποθεμάτων υδρογονανθράκων στην περιοχή.
Αρχικά, στην αεροπορική βάση θα προσγειωθούν μεταφορικά αεροσκάφη An-72 και An-74, ενώ θα γίνουν οι απαραίτητες επενδύσεις επέκτασης, ώστε να μπορούν να προσγειώνονται αεροσκάφη στρατηγικών μεταφορών Il-76 και An-22, αλλά και βομβαρδιστικά της Ναυτικής Αεροπορίας Tu-95 και Τu-22 ενώ στα στεθμεύσουν και μαχητικά Su-/27/30 για την προστασία των αεροσκαφών επιτήρισης. .
Όπως έγινε γνωστό από τον διοικητή του Βόρειου Στόλου, ναύαρχος Βλαντιμίρ Ιβανόφ, η βάση προγραμματίζεται να λειτουργήσει ξανά την 1η Οκτωβρίου. Στις 14 Σεπτεμβρίου, στη βάση κατέπλευσαν δέκα πολεμικά πλοία και πλοία λογιστικής υποστήριξης. Επικεφαλής του στολίσκου ήταν το καταδρομικό «Πέτρος ο Μέγας», η ναυαρχίδα του Βόρειου Στόλου, συνοδευόμενο από τέσσερα πυρηνοκίνητα παγοθραυστικά.
Ακολούθησε ανακοίνωση αυτή από το ρωσικό υπουργείο Άμυνας έρχεται λίγο μετά την ολοκλήρωση της αποστολής στην περιοχή ρωσικών πολεμικών σκαφών με επικεφαλής το πυρηνοκίνητο υπερ-καταδρομικό «Μέγας Πέτρος» (Pyotr Velikiy ) την περασμένη εβδομάδα όπου και πραγματοποίησαν τον διάπλου του Αρκτικού Ωκεανού .
«Ήρθαμε και πρόκειται να μείνουμε εκεί για πάντα. Αυτή είναι το ξεκίνημα ενός μεγάλου ταξιδιού», είπε ο Ρώσος υφυπουργός Άμυνας Arkady Bakhin.
Αν και η ακριβής τοποθεσία της νέας αυτής ρωσικής αεροπορικής βάσης δεν έχει γίνει γνωστή, αυτή πρόκειται να είναι μεταξύ της Θάλασσας του Λάπτεφ και της Ανατολική Θάλασσας της Σιβηρίας και οιο συγκεκριμένα στο νησιωτικό σύμπλεγμα Νοβοσιμπίρσκ που υπάρχει στον ενδιάμεσο χώρο.
Μάλιστα οι εργασίες ανακατασκευής της βάσης και των αποθηκών πυρομαχικών και ανταλλακτικών έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί και σύμφωνα με το ρωσικό υπουργείο η βάση θα είναι επιχειρησιακή μέσα στο Νοέμβριο.
Ουσιαστικά πρόκειται για ανακατασκευή μιας παλαιότερης βάσης που υπήρχε εκεί από την εποχή του «ψυχρού πολέμου» και σταμάτησε τη λειτουργία της το 1991 ενώ τώρα θα επιχειρούν –σε πρώτη φάση- κυρίως αεροσκάφη επιτήρησης οικονομικής ζώνης και μεταφορικά όπως An-72, An-74 και ΙΛ-76.
«Όλοι γνωρίσετε για τα σχέδιά και τους στόχους που έχουμε θέσει για τον επόμενο χρόνο και τα οποία έχουν εγκριθεί από τον ανώτατο αρχηγό των ενόπλων δυνάμεων» είπε ο Shoigu αναφερόμενος στον Putin.
Ο Ρώσος πρόεδρος από το 2011 είχε δηλώσει πως ο βόρειος θαλάσσιος διάδρομος μπορεί να αποβεί πιο χρήσιμος για τη ναυσιπλοΐα ακόμη και από το κανάλι του Σουέζ για τα ρωσικά συμφέροντα. Ρώσοι κυβερ4νητικοί αξιωματούχοι δίνουν ιδιαίτερη έμφαση στις θαλάσσιες εμπορικές οδούς στον Αρκτικό λέγοντας πως η ετήσια; Κίνηση έχει δυναμική αύξησης 50 εκατ. τόνων εμπορευμάτων το χρόνο.
Εκτός όμως από τη δημιουργία της αεροπορικής βάσης το ρωσικό υπουργείο Άμυνας ανακοίνωσε και την έναρξη περιπολιών στην περιοχή ρωσικών πολεμικών σκαφών σε σταθερή βάση. Η άφιξη των σκαφών πίσω στις βάσεις τους μετά το διάπλου του Ωκεανού έτυχε μεγάλης προβολής από τα ΜΜΕ της Ρωσίας και όπως αναφέρθηκε χαρακτηριστικά η περιπολίες έχουν ως στόχο την προστασία της εμπορικής κίνησης κατά μήκος των ακτών της Σιβηρίας που χρησιμοποιούνται πλέον από τη διεθνή ναυσιπλοΐα εξαιτίας και του φαινομένου του λιωσίματος των πάγων.
Ο James Collins πρώην πρεσβευτής των ΗΠΑ στη Ρωσία δήλωσε σχετικά με τις ρωσικές εξαγγελίες ότι οι περιπολίες είναι ένα λογικό βήμα της Μόσχας: «Είναι μια ρωσική ακτογραμμή εκτός των άλλων. Δεν υπάρχει κάποιος άλλος που να μπορεί να προστατεύσει τη ναυσιπλοΐα σε εκείνες τις περιοχές», είπε ποιο συγκεκριμένα.
Το 2007 μια ρωσική ερευνητική αποστολή και χρησιμοποιώντας ένα πυρηνοκίνητο παγοθραυστικό και ένα καταδυτικό σκάφος τοποθέτησε μια πλάκα από τιτάνιο με την σημαία της Ρωσίας στο βυθό που βρίσκεται κάτω από το Βόρειο Πόλο.
Η συμφωνία για το ποιος έχει δικαιώματα και που στον Αρκτικό κύκλο θα πάρει πολλά χρόνια να επιτευχθεί –εάν επιτευχθεί τελικά- και θα στηριχθεί κατά μέρος σε επιστημονικά ευρήματα αναφορικά με την υφαλοκρηπίδα του κάθε κράτους στην περιοχή αλλά και από τους γεοπολιτικούς και γεωστρατηγικούς συσχετισμούς και πιέσεις…
Η σταδιακή αλλαγή του κλίματος με την άνοδο των θερμοκρασιών σε παγκόσμια κλίμακα έχουν ήδη δημιουργήσει σημαντικές ανακατατάξεις στην ναυσιπλοΐα. Μόλις τρια χρόνια μετά τον πρώτο διάπλου του Αρκτικού από εμπορικό σκάφος το 2009 46 εμπορικά σκάφη χρησιμοποίησαν την ίδια διαδρομή το 2012 ενώ για το 2013 ο αριθμός αυτός αναμένεται να φθάσει τα 400.
Για την οικονομική ανάπτυξη της περιοχής θα διατεθούν από την Ρωσία 60 δισ. δολάρια μέχρι το 2030!
Η διαδρομή συντομεύει το ταξίδι ανάμεσα στην Ασία και την Ευρώπη κατά αρκετές χιλιάδες χιλιόμετρα και πολλές ημέρες, από ότι γίνεται με το νότιο δρομολόγιο μέσω του Σουέζ, αλλά αυτή μπορεί να χρησιμοποιηθεί τους λίγους μήνες του Αρκτικού καλοκαιρού καθώς τους υπόλοιπους μήνες είναι κλειστή.
Η οικονομική σημασία όλου του βόρειου Ακριτικού είναι πολύ σημαντική. Εκτός των νέων θαλασσίων οδών που διανοίγονται από το λιώσιμο των πάγων, το αμερικανικό γεωφυσικό ινστιτούτο έχει εκτιμήσει πως το 25% των παγκοσμίων αποθεμάτων σε υδρογονάνθρακες κρύβεται κάτω από το βυθό του Ωκεανού.
Έτσι και όπως είπε ο Ρώσος υφυπουργός άμυνας, «το ταξίδι θα είναι μεγάλο» όπως και η «μάχη» για τα κοιτάσματα και για την επικυριαρχία.
{youtube}UCxOYeuKZUM{/youtube}