Μέσα στη χαρμόσυνη πασχάλια περίοδο που διανύουμε και στην εσωτερική χαρά που μόνο το φως της Αναστάσεως του Κυρίου, «της πηγής της ζωαρχίας», μπορεί να δώσει, εορτάζεται με κάθε εκκλησιαστική λαμπρότητα και μεγαλοπρέπεια κι εφέτος η μνήμη της αγίας και ενδόξου Μεγαλομάρτυρος και Ισαποστόλου Φωτεινής της Σαμαρείτιδος, πολιούχου και προστάτιδος της πόλεως της Νέας Σμύρνης και της Ιεράς Μητροπόλεως Σμύρνης.
Οπως αναφέρει ανακοίνωση της Μητρόπολης: “Επίκεντρο των λατρευτικών εκδηλώσεων, για μια ακόμη φορά, ο ομώνυμος Μητροπολιτικός μας Ναός με το μεγαλόπρεπο κωδωνοστάσιό του, η θέα του οποίου μεταφέρει τη μνήμη και δεν επιτρέπει να λησμονούμε την πολύκλαυστη Σμύρνη της Ιωνίας, τη Σμύρνη των προγόνων μας.
Στις 7 το απόγευμα του Σαββάτου ξεκίνησε η ακολουθία του Πανηγυρικού Εσπερινού μέσα σε κλίμα κατάνυξης και ευλάβειας. Προσκεκλημένοι Ιεράρχες στην εφετινή μας πανήγυρη ήταν οι Σεβασμ. Μητροπολίτες Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων και Λαρίσης και Τυρνάβου κ. Ιερώνυμος.
Προς το τέλος της ακολουθίας του Εσπερινού και προ της «Απολύσεως», μετά από σύντομη προσλαλιά του Σεβασμ. Ποιμενάρχου μας κ. Συμεών, ο Μητροπολίτης Λαρίσης κ. Ιερώνυμος αντιφώνησε και αναφέρθηκε στην χαρά που νιώθει και την ευγνωμοσύνη που αισθάνεται για την πρόσκληση να συμμετέχει στην πανήγυρη της Αγίας Φωτεινής.
Κατόπιν, στον λόγο του ο Σεβασμ. Λαρίσης ανέφερε τα εξής : «Είναι η μόνη φορά που θεσπίζεται εορτή έπειτα από ευαγγελική περικοπή. Γιατί; Γιατί ήταν πρωτοφανές για την κοινωνία της εποχής εκείνης. Ποιο; Ο Χριστός ο ίδιος να συνομιλεί με μία Σαμαρείτιδα και να διαγράφει τις κοινωνικές αγκυλώσεις μεμιάς. Δίνει λύση και σήμερα καταργώντας τις ταμπέλες. Οι μαθητές θαυμάζουν και απορούν. Κοιτούν και προσέχουν τον διδάσκαλό τους τι θα κάνει. Κρατούν μια απόσταση από την συμπεριφορά του και αποστασιοποιούνται αναμένοντας και αυτοί πως θα καθορίσουν την περαιτέρω στάση τους. Ανήκουστο να συνομιλεί κανείς με Σαμαρείτη, καθώς εθεωρείτο άνθρωπος με λιγότερη πίστη, καθώς λογιζόταν αλλόθρησκος, κατώτερος και μη ανεκτός, καθώς είχε προσμίξεις και με τους γύρω τους λαούς, επίσης κατώτερους.
Αλλά όχι μόνο συνομιλεί με αλλόθρησκο αλλά και με αλλόφυλο. Εκτός της φυλής του Ισραήλ δεν υπήρχε η σιγουριά της προστασίας του ονόματος, της περιουσίας και της εν γένει ασφάλειας. Ο Χριστός υπερβαίνει και αυτήν την προκατάληψη.
Όχι μόνο συνομιλεί με αλλόφυλο αλλά και με αλλόφυλλο, με μια γυναίκα. Συνομιλεί με μια γυναίκα! Πότε; Σε μια εποχή όπου υπήρχε μια ραββινική προσευχή που ευχαριστούσε τον Θεό που δεν έκανε τον άνδρα γυναίκα, και μια αντίληψη που έλεγε ότι καλύτερα να καούν τα βιβλία, παρά να τα διδαχθούν γυναίκες!
Ο Χριστός καταργεί τις διαφορές και αναδεικνύει το πρόσωπο της Σαμαρείτιδος, το κάθε πρόσωπο με τις δικές του προσωπικές ικανότητες. Της μιλά για της δείξει ότι καταργούνται όσα η κοινωνική συμβατικότητα είχε καθιερώσει και παγιώσει και η οποία γεννά τραύματα που προέρχονται από τις σκοπιμότητες. Λέει όχι στις διακρίσεις και καταργεί τους αποκλεισμούς. Αποδέχεται το κάθε πρόσωπο ως έχει και το οδηγεί στην αγιότητα και τη σωτηρία.
Η Σμύρνη κάηκε γιατί οι κάτοικοί της ήταν ορθόδοξοι και Έλληνες. Ο,τι κακό, δηλαδή, έκαναν και οι πρώτοι χριστιανοί: θυσιάζονταν στα αμφιθέατρα γιατί ήταν χριστιανοί. Όχι γιατί έκαναν κάτι, αλλά γιατί ήταν κάτι. Πλήρωσαν την συγκεκριμένη ταυτότητά τους. Οι Πόντιοι αδελφοί μας, των οποίων την γενοκτονία ορίσαμε να γιορτάζεται την προηγούμενη Κυριακή, εκδιώχθηκαν από τις πανάρχαιες ρίζες τους όχι επειδή έκαναν κάτι, αλλά επειδή ήταν κάτι.
Δεν θα κρίνουμε κάποιον αν είναι κάτι. Τον αποδεχόμαστε και τον προσλαμβάνουμε. Όχι κατάκριση και απαξίωση στο πρόσωπό του. Και οι Εβραίοι υπέφεραν τα όσα υπέφεραν επειδή ήταν κάτι και όχι επειδή έκαναν κάτι. Ο Χριστός ψάχνει τον άνθρωπο αδιαφορώντας για το τι είναι. Εμείς βάζουμε ταμπέλες. Κοινωνία ανθρωποφάγων γίναμε. Ψάχνουμε κατηγορίες για να προσάψουμε. Είμαστε πολύ επιεικείς με τον εαυτό μας και πολύ αυστηροί με τους άλλους, αντί να συμβαίνει το αντίθετο. Ο εγωισμός και ο μονοδιάστατος τρόπος που βλέπουμε τα πράγματα μας οδηγούν σε αυτή την συμπεριφορά. Χωρίς να μας έχουν κάνει κάτι κακό οι άνθρωποι τους κατηγορούμε.
Εκλογές έχουμε αύριο. Και οι πολιτικοί μας αντί να περιορίζονται στην επιχειρηματολογία τους, διατυπώνουν προσωπικούς χαρακτηρισμούς και κατηγορίες για τους αντιπάλους τους. Το ίδιο συμβαίνει και με πολλές εκπομπές της ελληνικής τηλεόρασης. Η κοινωνία μας αποχριστιανοποιείται. Ο άνθρωπος για τον άνθρωπο «λύκος» και όχι «αδελφός», όπως λέγει ο Κύριος.
Η Αγία Φωτεινή δεν υποχρεώθηκε να απορρίψει ο,τι ήταν. Αντίθετα, ο Χριστός δεν δέχεται τον κατακερματισμό της κοινωνίας αλλά στο πρόσωπό Του συναντιόμαστε όλοι. Ναί στην ανοχή και την αγάπη, ώστε ο αγιασμός να καταλάβει τους πάντες και να φτάσουμε στην πολυπόθητη ενότητα της Βασιλείας του Θεού. Αμήν.»