Την Τετάρτη της Μεσοπεντηκοστής 22 Μαΐου το πρωί ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων λειτούργησε και κήρυξε το θείο λόγο στον Ιερό Ναό Ευαγγελισμού της Θεοτόκου Ναούσης.
Στην διάρκεια της Θείας Λειτουργίας τέθηκε σε προσκύνηση των πιστών η Τιμία Κάρα του Αγίου Ελευθερίου, η οποία με την ευλογία του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ελασσώνος κ. Χαρίτωνα βρίσκεται αυτές τις ημέρες στην Ιερά Μητρόπολη.
Η ομιλία του Σεβασμιωτάτου:
«Εθαύμαζον ούν οι Ιουδαίοι λεγοντες· πως ούτος γράμματα οίδεν μη μεμαθηκώς;»
Μία από τις εορτές τις οποίες εορτάζει η Εκκλησία μας κατά την αναστάσιμη περίοδο είναι και η σημερινή εορτή, η εορτή της Μεσοπεντηκοστής, η οποία ονομάζεται έτσι διότι συμπίπτει με το μέσο ακριβώς αυτής της χαρμοσύνου περιόδου και απέχει εξίσου τόσο από την Κυριακή του Πάσχα όσο και από την Κυριακή της Πεντηκοστης.
Την ημέρα αυτή την εόρταζαν και οι Ισραηλίτες, διότι και γι᾽ αυτους ως ημέρα μεταξύ του ιουδαικού Πάσχα, δηλαδή της αναμνήσεως της θαυμαστής διαβάσεώς τους από την Ερυθρά θάλασσα, και της ιουδαικής Πεντηκοστής, δηλαδή της αναμνήσεως της παραδόσεως από τον Θεό των πλακων με τις δέκα εντολές στον Μωϋση στο όρος Σινά.
Γι᾽ αυτό και ακούσαμε προ ολίγου να αναφέρεται το ευαγγελικό ανάγνωσμα στον Χριστό, ο οποίος «της εορτής μεσούσης», σαν σημερα δηλαδή, πήγε στον ναό του Σολομώντος και δίδασκε τον λαό.
Και αν την πρώτη φορά που βρεθηκε στον ναό και συζητούσε με τους γραμματείς και φαρισαίους που τον ρωτούσαν, ήταν δικαιολογημένη η απορία πως μπορούσε ο Ιησούς να διδάσκει ανθρώπους που είχαν αφιερώσει τη ζωή τους στη μελέτη και ερμηνεία του μωσαικού νόμου, ενώ Εκείνος ήταν μόλις δώδεκα ετών τότε, τώρα η απορία των ανθρώπων παίρνει μία αλλη μορφή. Γίνεται αυτή που ακούσαμε σήμερα να αναφέρει ο ιερός ευαγγελιστής Ιωάννης. Απορούσαν, λέει, οι Ιουδαίοι πως ο Χριστός γνώριζε γράμματα, ενώ δεν είχε μάθει ποτέ.
Ο Χριστός, βεβαίως, δεν είχε ανάγκη να μάθει γράμματα σε ανθρώπινα σχολεία, εφόσον αυτός ειναι η «σοφία του Πατρός», είναι ο Θεός-Λόγος, είναι ο ίδιος, μαζί με τα άλλα πρόσωπα της Αγίας Τριάδος, ο νομοθέτης, είναι παντογνώστης και δεν υπάρχει τιποτε το οποίο να μην γνωρίζει. Επομένως η ανθρώπινη σοφία δεν του είναι αναγκαία, διότι ο ίδιος όχι μόνο κατέχει όλους τους θησαυρούς της γνώσεως αλλά και σοφίζει με αυτούς τους ανθρώπους.
Γι᾽ αυτό και δεν είναι τυχαία η υπενθύμιση του περιστατικού αυτου κατά τη σημερινή εορτή της Μεσοπεντηκοστής, προκειμένου να μας προετοιμάσει για την μεγαλη εορτή, την εορτή της Πεντηκοστής, προς την οποία βαδίζουμε και κατά την οποία εορτάζουμε την επιφοίτηση του Παναγίου Πνεύματος, το οποίο εσόφισε τους μαθητές του Χριστού και τους ανέδειξε από αγράμματους αλιείς σε πανσόφους αποστόλους του Κυρίου, που διέδωσαν με ανύπαρκτα μέσα το Ευαγγέλιό του σε όλο τον κόσμο.
Έτσι η σημερινή ερώτηση των Ιουδαίων «πως είναι δυνατόν να μπορεί ο Χριστός να διδάσκει, χωρις να έχει μάθει γράμματα», αποτελεί συγχρόνως και μία απάντηση στην απορία που μπορεί να έχουμε και εμείς μερικές φορές σχετικά με την κατά κόσμον και την κατά Θεόν γνώση.
Ο Χριστός και η Εκκλησία του δεν απορρίπτουν βεβαίως την κοσμική γνώση, αυτή που παίρνουμε οι άνθρωποι στα σχολεία και στα πανεπιστήμια. Άλλωστε πολλοί μεγάλοι άγιοι και πατέρες της Εκκλησίας μας ήταν σοφοί και σπουδαίοι επιστήμονες. Όμως η κοσμική γνώση, η ανθρώπινη γνώση δεν αποτελεί προϋπόθεση για τη γνώση του Θεού, για την κατά Θεον σοφία και γνώση. Αυτή προσφέρεται δωρεάν από τον Θεό σε εκείνους τους ανθρώπους που ειναι άξιοι να την δεχθούν. Σε εκείνους που έχουν την καρδιά τους και το σώμα τους καθαρό και ζούν σύμφωνα με το θέλημα του Θεού. Αυτοί μπορούν να κατανοήσουν, έστω και αν είναι αγράμματοι και αμόρφωτοι κατά κόσμον. Μπορούν να συλλάβουν και να μεταδώσουν και τις πιο δύσκολες θεολογικές έννοιες και τα πιο δυσνόητα μυστήρια του Θεού, γιατί ο Θεός τους δίδει τη γνώση και τη σοφία που απατείται για να τα κατανοήσουν.
Αυτή την αλήθεια διακηρύσσει και ο απόστολος Παύλος, όταν γραφει ότι «τα μωρά του κόσμου εξελέξατο ο Θεός, ίνα τους σοφούς καταισχύνη». Επέλεξε, δηλαδή, εκείνους τους οποίους οι άνθρωποι θεωρούσαν αμαθείς και ανοήτους για να ντροπιάσει τους σοφούς.
Και αυτό επιβεβαιώνεται στη ζωή της Εκκλησίας μας όχι μόνο στα πρόσωπα των αγίων αποστόλων, αλλά και στα πρόσωπα πολλών αγίων και ασκητών, ακόμη και συγχρόνων, όπως ήταν ο άγιος Παίσιος, ο άγιος Πορφύριος, ο άγιος Ιάκωβος, που δεν είχαν την κοσμική μόρφωση, παρά ταύτα όμως ανεδείχθησαν πάνσοφοι. Γνώριζαν και προγνώριζαν πράγματα τα οποία δεν μπορούσε να κατανοήσει ο νούς του ανθρώπου. Και όμως εκείνοι τα κατανοήσουν και μπορούσαν να μιλούν για τον Θεό, να διδάσκουν τους ανθρώπους και να ωφελούν τις ψυχές τους καλύτερα από τους μεγαλύτερους θεολόγους και τους πανεπιστήμονες κάθε επιστήμης. Και αυτό διότι διέθεταν τη σοφία του Θεού. Είχαν τη χάρη του Θεού και τον φωτισμό του αγίου Πνεύματος. Είχαν τον Χριστο ενοικούντα και μένοντα στην ψυχή τους, ο οποίος έχει υποσχεθεί ότι σε όσους τον πιστεύουν θα δώσει «στόμα και σοφίαν, η ου δυνήσονται αντειπείν πάντες οι αντικείμενοι», αλλά θα απορούν και θα θαυμάζουν πως μπορούν να ομιλούν έτσι, όπως έκαναν και όλοι εκείνοι οι οποίοι άκουαν τον Χριστό.
Αυτή την σοφία και αυτή τη γνωση ας παρακαλούμε και εμείς τον Χριστό να μας χαρίσει, διότι αυτή η σοφία και ο φωτισμός του Θεού είναι ο,τι χρειαζόμαστε για να πορευθούμε τον δρόμο της ζωής μας και να αξιωθούμε να συναντησουμε τον Θεό και να κληρονομήσουμε την αιώνια ζωή και μακαριότητα, εκεί όπου θα μπορέσουμε και να απολαύσουμε το πληρωμα της σοφίας στο πρόσωπο του Θεανθρώπου Υιού και Λόγου του Θεού. Αυτή τη σοφία που είχαν όλοι οι άγιοι της Εκκλησίας μας, όπως και ο άγιος Ελευθέριος, του οποίου έχουμε την ιδιαίτερη ευλογία, με τη συγκατάθεση του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ελασσώνος κ. Χαρίτωνος, να έχουμε εδώ την κάρα του, η οποία θησαυρίζεται στην Ιερά Μητρόπολη Ελασσώνος για να την προσκυνήσουμε, για να λάβουμε και εμείς χάρη και ευλογία και ιδιαίτερα αυτή την ημέρα, η οποία είναι τόσο σημαντική, την ημέρα της Μεσοπεντηκοστής. Γι᾽ αυτό ας ζητήσουμε από τον Θεό να μας δώσει τη δική του χάρη, τη δική του σοφία, όποιοι και αν είμαστε, όποια μόρφωση και αν έχουμε, όλοι έχουμε ιδιαιτέρως ανάγκη αυτής της σοφίας. Αμήν.
Δείτε φωτογραφίες της Μητρόπολης εδώ