Ολοκληρώθηκε χθες η δημόσια διαβούλευση για τον νέο Ποινικό Κώδικα και το νέο Κώδικα Ποινικής Δικονομίας και μετά το Πάσχα αναμένεται να τεθεί προς ψήφιση στη Βουλή. Η Εκκλησία εκφράζει ανοικτά τη διαφωνία της για την προτεινόμενη κατάργηση των άρθρων 198, 199 και 201, τα οποία αναφέρονται στην κακόβουλη βλασφημία, την καθύβριση θρησκευμάτων και την περιύβριση νεκρού.
Σύμφωνα με την προβλεπόμενη διαδικασία τα μέλη των νομοπαρασκευαστικών επιτροπών θα μελετήσουν τις παρατηρήσεις που έχουν υποβληθεί κατά τη διάρκεια της διαβούλευσης, αλλά και τις προτάσεις φορέων και ενώσεων και θα ενσωματώσουν τις αλλαγές. Άγνωστο παραμένει ωστόσο, αν η κυβέρνηση θα υποκύψει στις αντιδράσεις και θα αφαιρέσει από τελικό κείμενο την κατάργηση των επίμαχων άρθρων.
Σε συνέντευξή του στον ραδιοφωνικό σταθμό Στο Κόκκινο και στον Νίκο Σβέρκο ο υπουργός Δικαιοσύνης Μιχ. Καλογήρου, δήλωσε ότι πρόθεση της κυβέρνησης είναι «εντός Μαΐου να βρισκόμαστε στη Βουλή με τους Κώδικες».
«Οι νομοπαρασκευαστικές επιτροπές των ποινικών κωδίκων δουλεύουν εδώ και δύο δεκαετίες προκειμένου να καταλήξουν σε νέους κώδικες και δεν χάνω ευκαιρία να ευχαριστώ δημόσια ανθρώπους που από το 2015 σε αντιπροσωπευτικές νομοπαρασκευαστικές επιτροπές (δικαστικοί λειτουργοί, ακαδημαϊκοί, δικηγόροι) εργάζονται προκειμένου να ολοκληρωθούν τα σχέδια αυτά. Έκρινα ότι έπρεπε να τεθούν σε δημόσια διαβούλευση, με όσα προβλήματα και συζήτηση μπορούσαν να προκαλέσουν … το είχε ανάγκη και η ίδια η νομοπαρασκευαστική, να ξεκινήσει η δημόσια συζήτηση, να την ακούσουν, να δουν προβλήματα που χρήζουν αλλαγών και τροποποιήσεων» τόνισε ο κ. Καλογήρου και πρόσθεσε ότι «τώρα η νομοπαρασκευαστική έχει καθίσει ξανά στο τραπέζι και συζητάει όσα έχουν προκύψει από την δημόσια διαβούλευση»
Αίσθηση πάντως όπως σημειώνουν ειδικοί, προκαλεί το γεγονός ότι μόλις ολοκληρωθεί η διαβούλευση των νέων δύο Κωδίκων (Ποινικού Κώδικα και νέου Κώδικα Ποινικής Δικονομίας) θα ψηφιστεί από την Βουλή με την διαδικασία των Κωδίκων, δηλαδή δεν θα ψηφιστεί το Νομοσχέδιο κατ΄ άρθρον, αλλά ως ένα άρθρο και σε μια συνεδρίαση της Βουλής. Πράγμα που, αν όντως ισχύει, σημαίνει ότι οι εκπρόσωποι του Ελληνικού Κοινοβουλίου δεν θα μπορούν να καταψηφίσουν κάποιο από τα άρθρα αν δεν συμφωνούν με αυτό.
Η Εκκλησία της Ελλάδος έχει εκφράσει την έντονη αντίθεσή της στις εν λόγω προωθούμενες αλλαγές. Η Διαρκής Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδας παρενέβη ήδη στο θέμα τονίζοντας ότι η κατάργηση των άρθρων 198, 199 και 201 που αφορούν στην κακόβουλη βλασφημία, στην καθύβριση θρησκευμάτων και στην περιύβριση νεκρού, γεγονός το οποίο θα έχει αρνητικά αποτελέσματα για το αγαθό της θρησκευτικής και κοινωνικής ειρήνης, θέμα που αφορά και όλες τις δραστηριοποιούμενες στον τόπο μας γνωστές θρησκείες».
Αλλά και η Εκκλησία της Κρήτης διεφώνησε ανοικτά: «Η Εκκλησία της Κρήτης θεωρεί απαραίτητο μπροστά στους σύγχρονους και μεταβαλλόμενους καιρούς μας, να μην αλλοτριωθούμε, να διατηρήσουμε ανόθευτη την, εν Αγίω Πνεύματι, διαμορφωθείσα Ταυτότητά μας, να προστατεύσουμε τη θρησκευτική ειρήνη και να απομακρύνουμε με κάθε τρόπο τη μισαλλοδοξία, τη θρησκευτική βία και το φανατισμό, δοθέντος ότι το άρθρο 199, με τίτλο «Καθύβριση θρησκευμάτων», αναφέρεται σε κάθε μία θρησκεία, η οποία υπάρχει και δραστηριοποιείται νόμιμα στην Ελλάδα. Η προτεινόμενη κατάργηση των παραπάνω άρθρων θα επιφέρει δυσμενείς αλλαγές με φανερό αντίκτυπο στην κοινωνική ζωή και τις σχέσεις των ανθρώπων».
Ο αντιδράσεις είναι έντονες και εκ μέρους Ιεραρχών:
Ο Μητροπολίτης Κέρκυρας Νεκτάριος έστειλε ένα ακόμη ηχηρό μήνυμα:
«Ατυχώς σήμερα ο σεβασμός του ανθρώπου προς τον Θεό είναι το μεγάλο ζητούμενο. Τελευταίο τραγικό παράδειγμα της πνευματικής παρακμής που βιώνουμε ως έθνος είναι η αποποινικοποίηση της καθυβρίσεως των Θείων και της περιυβρίσεως των νεκρών, όπου αμφότερα αποτελούσαν “χαλινάρι” στην κοινωνία μας, τουλάχιστον από πλευράς της δικαιοσύνης, ώστε να υπάρχει ο ελάχιστος έστω σεβασμός, μεταξύ των ανθρώπων. Με την κατάργηση αυτή η Ελληνική κοινωνία μτατρέπεται σε ζούγκλα, με την αρωγή των κρατούντων, που επιθυμούν διακαώς να μετατρέψουν την Ορθόδοξη Ελλάδα σε ουδετερόθρησκο κράτος. Είναι να απορεί κανείς και συνάμα να θλίβεται παρατηρώντας σε πόσο μεγάλο κατήφορο έχει οδηγηθεί η χώρα μας. Απειλείται πλέον η ίδια η ανθρώπινη υπόσταση από τα όργανα του πειρασμού. Μόνο η Εκκλησία μας, όπως έχει αποδείξει στο διάβα των αιώνων αναπαύει και δίνει ελπίδα στον σύγχρονο άνθρωπο» ανέφερε.
Επιστολή παρέμβαση για το θέμα έδωσε στη δημοσιότητα ο Μητροπολίτης Μάνης, ενώ με άρθρο του ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κισάμου και Σελίνου, κ. Αμφιλόχιος αναφέρει ότι η κατάργηση του νέου Ποινικού Κώδικα επιφέρει σειρά αλλαγών με φανερό αντίκτυπο στην κοινωνία .
Στο θέμα αναφέρθηκε και ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Φθιώτιδος κ. Νικόλαος σε συνέντευξή του στο ΣΤΑΡfm Κεντρικής Ελλάδος: «Πώς να έχουμε καλές σχέσεις όταν η Πολιτεία κόβει και ράβει όπως θέλει; Ομοφώνως αποφασίσαμε για το μισθολόγιο των Ιερέων και ότι απορρίπτουμε παντελώς περί του ουδετερόθρησκου κράτους. Επίσης για την κατάργηση της ποινής της βλασφημίας. Αυτά είναι δείγματα αποσυνθέσεως μίας κοινωνίας. Το ευχάριστο είναι πως βροντερό όχι είπαν ο Οικουμενικός Πατριάρχης και η Εκκλησία της Ελλάδος».
Πρόσφατα στο θέμα έχει αναφερθεί και ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πειραιώς κ. Σεραφείμ.
«Οι κυβερνώντες χάριν της νέας θρησκείας την οποία πρεσβεύουν, του δικαιωματισμού, επιτίθενται με την αλλαγή του ποινικού κώδικα ενάντια στην θρησκευτική ειρήνη. Καταργούν λοιπόν από το δεύτερο βιβλίο το 7ο κεφάλαιο, που αναφέρεται στην επιβολή της θρησκευτικής ειρήνης. Καταργούν τα άρθρα 198, 199 και 201 που αναφέρονται στην κακόβουλη βλασφημία, στην καθύβριση θρησκευμάτων και στην περιύβριση νεκρών» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Οι επιπτώσεις από την κατάργηση των εν λόγω άρθρων
Όπως επισημαίνει το lawandorder.gr πλέον, με τις προωθούμενες αλλαγές μπορεί ο οποιοσδήποτε χωρίς να κινδυνεύει να του επιβληθεί κάποια ποινική κύρωση να:
Βρίζει δημόσια και με οποιονδήποτε τρόπο το Θεό,
Βλασφημά δημόσια τα θεία,
Καθυβρίζει δημόσια και κακόβουλα με οποιονδήποτε τρόπο την Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία του Χριστού ή άλλη αναγνωρισμένη θρησκεία,
Προβαίνει σε περιύβριση νεκρού αλλά και τέφρας νεκρού,
Προβαίνει σε περιύβριση τάφου,
Αφαιρεί αυθαίρετα νεκρό από νεκροταφεία (τυμβωρυχία), σπίτι, νοσοκομείο, κ.ά.
Αφαιρεί αυθαίρετα την τέφρα νεκρού από εκείνους που έχουν δικαίωμα να τη φυλάξουν,
Προκαλεί ή διεγείρει δημόσια με οποιονδήποτε τρόπο τους πολίτες σε μεταξύ τους βιαιοπραγίες ή σε αμοιβαία διχόνοια με αποτέλεσμα να διαταράσσει η κοινή ειρήνη,
Κυκλοφορεί στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς χωρίς εισιτήριο.
Καταρτίζει ή να συμμετέχει σε ένοπλη ομάδα που δεν αποβλέπει στη διάπραξη εγκλημάτων, την εφοδιάζει με πολεμοφόδια ή αναλαμβάνει την αρχηγία της ομάδας,
Παράγει και να κυκλοφορεί ατιμώρητα ψευδείς ειδήσεις (fake news).
Προκαλεί ή να διεγείρει με οποιονδήποτε τρόπο και με πρόθεση πρόσωπο ή πρόσωπα που υπηρετούν στις Ένοπλες Δυνάμεις να παραβούν υπηρεσιακή υποχρέωση τους,
Προκαλεί ή να διεγείρει με οποιονδήποτε τρόπο και με πρόθεση πρόσωπο που έχει υποχρέωση να στρατευθεί να μην υπακούσει στην πρόσκληση όταν το καλέσουν στις Ένοπλες Δυνάμεις να υπηρετήσει την θητεία του,
Καταστήσει με πρόθεση, μόνος ή με τη βοήθεια άλλου, τον εαυτό του ανίκανο (ολικά ή μερικά, διαρκώς ή πρόσκαιρα) να υπηρετήσει στο στρατό -δηλαδή για να αποφύγει τη στράτευση- με ακρωτηριασμό, ή με οποιονδήποτε άλλο τρόπο,
Μεταχειριστεί απατηλά μέσα για ν’ αποφύγει ο ίδιος ή κάποιος άλλος, ολικά ή μερικά, διαρκώς ή πρόσκαιρα, την υποχρέωση για στράτευση,
Φύγει στο εξωτερικό, χωρίς τη σχετική άδεια που απαιτεί ο στρατολογικός νόμος, για να αποφύγει τη στράτευση,
Φύγει στο εξωτερικό και να μην επιτρέψει εγκαίρως για να εκπληρώσει τις στρατιωτικές του υποχρεώσεις.
Εμποδίσει τις συνεδριάσεις Συλλόγων, Σωματείων, Ιδρυμάτων, κ.λπ.