Ιερώνυμος – Αναστάσιος: Το θέμα της νέας Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας θα τεθεί επί τάπητος στη συνάντηση. Συνάντηση θα έχει την Πέμπτη 17 Ιανουαρίου, ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών Ιερώνυμος με τον Αρχιεπίσκοπο Τιράνων, Δυρραχίου και πάσης Αλβανίας Αναστάσιο στις 11:00 στην Ιερά Αρχιεπισκοπή Αθηνών.
Της Μαρίνας Ζιώζιου
Σύμφωνα με πληροφορίες οι δύο Προκαθήμενοι θα έχουν την ευκαιρία να συζητήσουν το ζήτημα της Αυτοκεφαλίας στη νέα Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στις πρόσφατες Εργασίες της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου, υπό την προεδρία του Προκαθημένου της Ελλαδικής Εκκλησίας, αναγνώσθηκε το υπ’ αριθ. πρωτ. 119/24.12.2018 Γράμμα του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου σχετικό με την εκλογή του Πρώτου Προκαθημένου της νέας Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ουκρανίας, ως και το σχετικό Γράμμα του νέου Προκαθημένου της Εκκλησίας της Ουκρανίας Επιφανίου και εκείνο του Μακαριωτάτου Πατριάρχου Μόσχας και πασών των Ρωσιών Κυρίλλου.
Η ΔΙΣ αποφάσισε ότι θα παραπέμψει το ζήτημα της αναγνώρισης της νέας Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ουκρανίας στην Ιερά Σύνοδο της Ιεραρχίας, καθώς θεώρησε ότι για ένα τόσο σοβαρό θέμα θα πρέπει πρώτα να ενημερωθεί το ανώτατο διοικητικό όργανο της Εκκλησίας της Ελλάδος. Επίσης, στις 23 Νοεμβρίου η Αυτοκέφαλη Ορθόδοξη Εκκλησίας της Αλβανίας δημοσιοποίησε δύο επιστολές του Αρχιεπισκόπου Τιράνων Αναστασίου προς τον Πατριάρχη Μόσχας Κύριλλο σχετικά με το ουκρανικό ζήτημα.
Υπογραμμίζεται ότι η πρώτη επιστολή έχει ημερομηνία 10 Οκτωβρίου (προ της αποφάσεως του Οικουμενικού Πατριαρχείου, της 11ης Οκτωβρίου 2018) και η δεύτερη μετά την απόφαση της Εκκλησίας της Ρωσίας (της 15ης Οκτωβρίου 2018) περί διακοπής της ευχαριστιακής κοινωνίας με το Οικουμενικού Πατριαρχείο.
Στην πρώτη επιστολή του, ο Προκαθήμενος της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Αλβανίας, μεταξύ άλλων, εξέφραζε τους φόβους για την -τότε- σχεδιαζόμενη χορήγηση αυτοκεφαλίας στην Ουκρανία, η οποία όπως έλεγε «φοβούμεθα ότι θα είναι πορεία εις ναρκοπέδιον. Ομοιάζει με επικίνδυνον εγχείρησιν απροβλέπτων παρενεργειών. Αι αντιμαχόμεναι ομάδες θα διατηρήσουν την οντότητα και συνοχήν των, όπως επανειλημμένως έχει συμβή εις διαφόρους τοπικάς Εκκλησίας. Τελικώς, αντί της ενότητος των Ορθοδόξων εν Ουκρανία διαφαίνεται κίνδυνος διασπάσεως της ενότητος της Ορθοδοξίας εν τη Οικουμένη».
Ωστόσο, στη δεύτερη επιστολή του, μεταξύ άλλων, υπογράμμιζε ότι «η τελευταία απόφαση της Εκκλησίας της Ρωσίας, επίσης, προκαλεί έντονη ανησυχία. «Είναι αδιανόητο», όπως χαρακτηριστικά ανέφερε «να χρησιμοποιηθεί η Θεία Ευχαριστία ως όπλο εναντίον μιας άλλης Εκκλησίας». Και διερωτάται: «Είναι δυνατόν η απόφασις και η εντολή της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ρωσίας να ακυρώνουν την ενέργεια του Αγίου Πνεύματος στους ορθόδοξους ναούς οι οποίοι λειτουργούν υπό τη δικαιοδοσία του Οικουμενικού Πατριαρχείου;
Είναι δυνατόν η Θεία Ευχαριστία, η τελουμένη εις τους ναούς της Μικράς Ασίας, της Κρήτης, του Αγίου Όρους και αλλαχού της γης, διά τους Ρώσους ορθόδοξους πιστούς να είναι τώρα ανυπόστατος; Και αν ‘’μετά φόβου Θεού, πίστεως και αγάπης’’ προσέλθουν να μεταλάβουν τα καθαγιασμένα τίμια δώρα, διαπράττουν αμάρτημα διά το οποίον απαιτείται εξομολόγησις;». Τέλος, ο Αρχιεπίσκοπος Αναστάσιος υπογράμμιζε:«Ομολογούμε ότι είναι αδύνατον να συμφωνήσουμε με τοιαύτας αποφάσεις. Η Θεία Ευχαριστία, το ασυλλήπτου ιερότητος και μοναδικής σημασίας μυστήριον, επιβάλλεται να μένει εκτός οιασδήποτε εκκλησιαστικής διενέξεως».