Ο διαχωρισμός Κράτους-Εκκλησίας είναι θέμα για το οποίο και οι δύο πλευρές έχουν «διασταυρώσει» πολλές φορές « τα ξίφη τους». Χθες ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας στο πλαίσιο της Συνταγματικής Αναθεώρησης έκανε λόγο για θρησκευτική ουδετερότητα, ενώ επίσημη απάντηση της Εκκλησίας πριν από την τελική πρόταση δεν υπάρχει.
Σε αρκετούς Μητροπολίτες πάντως προκαλεί έντονο προβληματισμό ο τρόπος με τον οποίο θα ερμηνευτεί η θρησκευτική ουδετερότητα της πολιτείας από τα δικαστήρια.
Δηλαδή αν η θρησκευτική ουδετερότητα επεκταθεί και σε ζητήματα όπως η πρωινή προσευχή στα σχολεία, ο εκκλησιασμός και η ανάρτηση εικόνων σε σχολεία, νοσοκομεία και δικαστήρια.
Η καθιέρωση της θρησκευτικής ουδετερότητας του κράτους περιλαμβάνεται στην πρόταση για την Συνταγματική Αναθεώρηση που αναμένεται να καταθέσει το επόμενο διάστημα ο ΣΥΡΙΖΑ όπως την παρουσίασε χθες, ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας.
Μιλώντας στην συνεδρίαση της κοινοβουλευτικής του ομάδας για τις σχέσεις Κράτους- Εκκλησίας είπε πως είναι ο καιρός ώστε να κατοχυρωθεί ρητά στο Σύνταγμα η θρησκευτική ουδετερότητα του ελληνικού κράτους με ότι αυτό συνεπάγεται κανονιστικά και πρακτικά. Η ρητή κατοχύρωση είμαι βέβαιος ότι θα βρει σύμφωνη την Εκκλησία που και εκείνη θέλει ένα σαφές περίγραμμα των σχέσεων της με το Κράτος. Εμείς προσερχόμαστε σε αυτό το διάλογο με ακριβώς αυτό το πνεύμα σεβασμού ειλικρίνειας και καλής θέλησης. Το ίδιο εξάλλου με έχει διαβεβαιώσει και ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος με τον οποίο μας συνδέει αμοιβαία εκτίμηση».
«Επίσημη απάντηση της Εκκλησίας αναμένεται όταν κατατεθεί στη Βουλή η επίσημη πρόταση της κυβέρνησης για τη Συνταγματική Αναθεώρηση στο θέμα σχέσεων Εκκλησίας-Πολιτείας προκειμένου να τοποθετηθούμε αρμοδίως» είπε μιλώντας στο protothema.gr o εκπρόσωπος Τύπου του Αρχιεπισκόπου, Χάρης Κονιδάρης.
Σημαντικό πάντως για την Εκκλησία είναι το ζήτημα της διατήρησης της μισθοδοσίας από το κράτος των περίπου 9000 κληρικών. Για την εκκλησία το θέμα της μισθοδοσία των κληρικών θεωρείται «κόκκινη γραμμή».
Εξαιρετικής σημασίας για την Εκκλησία είναι το ζήτημα της εκκλησιαστικής περιουσίας σε συνεργασία με την πολιτεία κάτι που είχε ουσιαστικά επιχειρηθεί το 2013 επί κυβερνήσεως Σαμαρά, όταν είχε συσταθεί δια νόμου η Εταιρία Αξιοποίησης Περιουσίας με συμμετοχή Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών και πολιτείας σε ποσοστό 50-50.
Σε αυτήν την περίπτωση η Ιερά Αρχιεπισκοπή Αθηνών θα αξιοποιούσε τα χρήματα που θα προέκυπταν από την αξιοποίηση των περιουσιακών της στοιχείων για το φιλανθρωπικό της έργο.
Θυμίζουμε ότι ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών Ιερώνυμος, μιλώντας στις εργασίες του Ζ’ Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου για τα 200 χρόνια της Ελληνικής Επανάστασης. ενώπιον του Προέδρου της Δημοκρατίας κ. Προκόπη Παυλόπουλου τάχθηκε κατά του κρατικού παρεμβατισμού στην Εκκλησία εστιάζοντας στο ότι «η πολιτική θεολογία της Ανατολικής Ορθοδοξίας δικαιολογεί την αμοιβαία αρωγή μεταξύ Κράτους και Εκκλησίας, αλλά ο κρατικός παρεμβατισμός είναι μία προβληματική πολιτειακή αντίληψη.
Η Εκκλησία κατά την επίγεια παρουσία Της δεν δύναται, εκ της φύσεως Της, να είναι θεσμός που «ιδιωτεύει». Η σχέση Της με το κράτος, όπως έχω ξαναπεί, είναι υπόθεση ενός λαού. Ωστόσο ο δημόσιος και συλλογικός Της χαρακτήρας δεν χορηγεί κανένα δικαίωμα στην πολιτική εξουσία να θεολογεί ή να διαμεσολαβεί στην σχέση Κλήρου και Λαού, λογοκρίνοντας τα εκκλησιαστικά θέσμια, παραδόσεις και ιερούς κανόνες, με στόχο την κρατική καθοδήγηση της Εκκλησίας. Κατά τον τρόπο αυτό αντιλαμβανόμαστε στον χώρο της Εκκλησίας την «θρησκευτική ουδετερότητα» του Κράτους.»