Δεν ζητεί ο Θεάνθρωπος Κύριος από εμάς υπέρογκα βάρη. Απλότητα και καθαρότητα πίστεως∙ μετάνοια και αγνότητα καρδιάς, αναφέρει μεταξύ άλλων σε εγκύκλιό του με αφορμή την είσοδο στην Μεγάλη Εβδομάδα ο Μητροπολίτης Λευκάδος κ. Θεόφιλος. Επίσης αναφέρεται στα τρία αξιώματα του Κυρίου με τα οποία διακόνησε τον κόσμο.
Ολόκληρη η εγκύκλιος έχει ως εξής:
«ΕΠΙ ΤΗ ΕΙΣΟΔΩ ΗΜΩΝ
ΕΙΣ ΤΗΝ ΑΓΙΑΝ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗΝ ΕΒΔΟΜΑΔΑ»
Προς
Τον Ιερόν Κλήρον και τον φιλόχριστον λαόν
Της καθ΄ ημάς Ιεράς Μητροπόλεως
«Ιδού αναβαίνομεν εις Ιεροσόλυμα
και ο Υιός του ανθρώπου παραδοθήσεται… εις το σταυρώσαι,
και τη τρίτη ημέρα αναστήσεται» (Ματθ. κ, 18-19.)
Αγαπητοί μου πατέρες και Αδελφοί,
Αποκαλυπτικός ο ιερός Ευαγγελιστής για τον Σταυρό και την Ανάσταση του Θεανθρώπου! Τα προφητοκτόνα Ιεροσόλυμα, που φονικά πολέμησαν τους «απεσταλμένους του Θεού» Προφήτες, οι οποίοι διακόνησαν το ιερό μυστήριο της ερχόμενης Ελπίδος, δηλαδή του «αναμενόμενου» Σωτήρος Χριστού, πρόκειται να γίνουν και Θεοκτόνα. Ο Σαρκωμένος Υιός του Θεού, που γίνεται άνθρωπος, ο Θεάνθρωπος και Φιλάνθρωπος Χριστός, πορεύεται «προς το εκούσιον Πάθος», προκειμένου να επισφραγίσει την σωτηριώδη αποστολή Του με τον μαρτυρικό Σταυρό και την φωτοπλημμύριστη Ανάστασή Του.
Ο Σταυρός και η Ανάσταση παραμένουν τα κεντρικά σημεία αποκάλυψης του Θεοχάρακτου μηνύματος της Αγίας και Μεγάλης Εβδομάδος. Η Αγία και Μεγάλη Εβδομάδα, φανερώνει δραματικά και έντονα, το ζωηφόρο μυστήριο της Θείας Οικονομίας. Ο Ιησούς έρχεται στον κόσμο για να προσφέρει σ΄ αυτόν τον Σταυρό και την Ανάστασή Του. Ο Σταυρός πλέον δεν είναι το ταπεινωτικό όργανο καταδίκης των αμαρτωλών. Είναι η καθαρή έκφραση της άπειρης συγκατάβασης και της αγάπης του Θεού προς τον άνθρωπο. Είναι το λυτρωτικό και πάντοτε ζωντανό μυστήριο της προσφοράς της θείας συγγνώμης και της απολύτρωσης, που μπορεί ο εν μετανοία ευρισκόμενος άνθρωπος να απολαμβάνει. Η Ανάσταση είναι η νίκη και ο θρίαμβος εναντίον του κακού και της αμαρτίας∙ της δολιότητος και του θανάτου. Είναι η ελπιδοφόρα επιβεβαίωση της αμάραντης και ζωντανής αγάπης του Θεού∙ είναι η δόξα του Θεού, μέσα στην οποία θα ζήσουν αιώνια οι δίκαιοι, οι σεσωσμένοι. Ο Σταυρός προσφέρει την σωτηρία και η Ανάσταση την δόξα της αιωνιότητος.
Αυτό ακριβώς το γεγονός του Σταυρού και της Ανάστασης, το οποίο τόσον εκφραστικά με τις ιερές διδαχές των Ευαγγελίων και των λειτουργικών κειμένων σ΄ ολόκληρη την Αγία Εβδομάδα σκορπίζεται και μας προκαλεί λυτρωτικά, είναι το κέντρο της ζωής και της διδασκαλίας της Αγιωτάτης Μητέρας μας Εκκλησίας. Πόσο εκφραστικό ο ταπεινός γίγαντας Απόστολος Παύλος το εκφράζει: «Ει δε Χριστός ουκ εγήγερται, κενόν άρα το κήρυγμα ημών, κενή δε και η πίστις υμών» (Α’ Κορ. ιε’-14).
Ο Ιησούς ήλθε και διακόνησε τον κόσμο με τα τρία αξιώματά Του. Το προφητικόν, το αρχιερατικόν και το βασιλικόν. Εδίδαξε την αληθινή Θεογνωσία και Θεοσέβεια, προσέφερε την ζωή Του επάνω στον Σταυρό. Επάτησε τον θάνατο με την Ανάστασή Του και «εχαρίσατο ημίν ζωήν την αιώνιον». Αυτά τα τρία Αξιώματα του Κυρίου επισφραγίζονται μέσα στο Μυστήριο της Αγίας και Μεγάλης Εβδομάδος.
Να γιατί η Μεγάλη Εβδομάδα είναι το κέντρο της ζωής και της διδασκαλίας της Εκκλησίας. Η Λειτουργική Της ζωή ξεκινά, περιστρέφεται και υπάρχει γύρω από τον Σταυρό και την Ανάσταση. Τα Αγιαστικά Μυστήρια απορρέουν από τον Σταυρό και την Ανάσταση. Όλη η ζωή της Εκκλησίας μέσα στους αιώνες είναι μαρτυρικός Σταυρός και λυτρωτική Ανάσταση.
Αυτό το μυστήριο, εντονώτερα και διδακτικώτερα, δοξολογούμε και υμνούμε την Μεγάλη Εβδομάδα. Ενώ ταυτόχρονα η Εκκλησία μας προσκαλεί να ζήσουμε, αγωνιστικά και προσωπικά, την νίκη της ζωής εναντίον του κακού και του θανάτου. Στοιχεία της ζωής είναι σίγουρα είναι η αμαρτία και ο θάνατος. Ο Ιησούς όμως νίκησε , με τον επώδυνο Σταυρό και την ζωοδώρητη Ανάστασή Του, τον θάνατο και προσέφερε αυτή τη νίκη στον κάθε πιστό Χριστιανό. «Εγώ ειμί η ανάστασις και η ζωή. Ο πιστεύων εις εμέ, ου μη αποθάνη εις τον αιώνα» (Ιω. ια΄ 25-26). Έκτοτε ο Σταυρός και η Ανάσταση του Κυρίου προεκτείνει την ζωή μας στην αιωνιότητα, για την οποία πλάσθηκε ο άνθρωπος.
Η ημέρα σήμερα αποτελεί την ωραία Πύλη από την οποία ο πιστός άνθρωπος θα βιώσει το ρίγος του Γολγοθά, με την μετάνοια και την συμμετοχή του στα μυστήρια της Εκκλησίας, και θα δοξολογήσει χαρούμενος τον Αναστημένο Θεό μας.
Η Εκκλησία μας, φιλόθεα, φιλόστοργα και φιλάνθρωπα συμπεριφερόμενη, θα σηκώσει και πάλι τον Σταυρό του Μαρτυρίου Της. Στην κορυφή του Γολγοθά ανατέλλει η Ανάσταση, ο θρίαμβος, η νίκη. «Αύτη εστίν η νίκη, η νικήσασα τον κόσμον, η Πίστις ημών» (Α΄ Ιωαν. ε’,4), διδάσκει ο Ευαγγελιστής της Αγάπης, ο άγιος Ιωάννης. Δεν νίκησαν οι Σταυρωτές του Χριστού. Νικητής είναι ο Εσταυρωμένος και Αναστημένος Κύριος.
Αγαπητά μου παιδιά,
Ας συνοδοιπορήσουμε αυτή την Μεγάλη Εβδομάδα με τον Μεγάλο Αθώο της παγκόσμιας ιστορίας. Δεν ζητεί ο Θεάνθρωπος Κύριος από εμάς υπέρογκα βάρη. Απλότητα και καθαρότητα πίστεως∙ μετάνοια και αγνότητα καρδιάς∙ σταύρωμα παθών και ζωντανό ένθεο φρόνημα ζητάει ο Μεγαλομάρτυρας. Με την θετική όμως απάντησή μας, την οποία ολόθερμα και ολοκάρδια εύχομαι, θα μπορέσουμε να ζήσουμε την χαρά και να γευθούμε την ελευθερία του Αναστημένου.
Μετά πατρικών ευχών και αγάπης
Ο Π Ο Ι Μ Ε Ν Α Ρ Χ Η Σ Σ Α Σ
† Ο Λευκάδος και Ιθάκης Θεόφιλος