Ο Μητροπολίτης Γόρτυνος Ιερεμίας μέσω δήλωσής του, αναφέρεται στις φονικές πυρκαγιές στην Αττική και κάνει λόγο για “οργή Θεού” εξηγώντας θεολογικά την έκφραση αυτή, ενώ παράλληλα τονίζει είναι απαραίτητο η Εκκλησία να μιλά για μετάνοια.
Η δήλωση του Σεβασμιωτάτου αναφέρει…
Πολύ θλιβερά και δραματικά, αδελφοί μου χριστιανοί Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως, αυτά που συνέβησαν με τις πυρκαιές πριν από λίγες μέρες στην πατρίδα μας και μάλιστα στην πρωτεύουσά μας την Αθήνα. Τι να πούμε; Δεν ξέρουμε τι να πούμε! Το πρώτο που έχουμε χρέος να κάνουμε είναι να προσευχηθούμε για τις πληγείσες οικογένειες να τους δώσει η Παναγία κουράγιο να παρηγορηθούν και να σταθούν στα πόδια τους και να ευχηθούμε έπειτα υπέρ αναπαύσεως των θανατωθέντων υπό του πυρός, αν και ο μαρτυρικός τους θάνατος υπήρξε εξιλεωτικός γι᾽ αυτούς.
Το κακό που έγινε έχει βέβαια την φυσική του ερμηνεία, που είναι η σατανική ενέργεια των κακοποιών εκείνων εμπρηστών, οι οποίοι προκάλεσαν τον μαρτυρικό θάνατο εκατό ανθρώπων και μικρών παιδιών ακόμη. Φρικτό! Αλλά κατά την Αγία Γραφή, γενικά κάθε κακό που συμβαίνει στον κόσμο, είτε κοινωνικό είτε οικονομικό και αυτό ακόμη το φυσικό κακό, αιτία έχει την αμαρτία. Γι᾽ αυτό και οι προφήτες ήδη στην Παλαιά Διαθήκη, αλλά και όλοι οι Άγιοι Πατέρες, κάθε κακό που συνέβαινε, είτε απρόοπτες καταστροφές, είτε ανομβρίες είτε οποιοδήποτε άλλο συμβάν, το λάμβαναν ως αφορμή να κηρύξουν μετάνοια στο λαό. Έχουμε πάμπολλα παραδείγματα γι᾽ αυτό και από την Αγία Γραφή και τους Πατέρες της Εκκλησίας. Και αυτή την δουλεία μας στους Τούρκους η Εκκλησία την ερμήνευσε όχι φυσικά, αλλά πνευματικά, ότι δηλαδή συνέβηκε λόγω των αμαρτιών μας. Διαβάστε την Παράκληση στην Παναγία Προυσιώτισσα, που λεγόταν από τους χριστιανούς τα χρόνια εκείνα, και θα το δείτε σε πολλά σημεία αυτό που σας λέγω. Και την πολύκλαυστο, λοιπόν, πρόσφατη περίπτωση στην πατρίδα μας πρέπει να την ερμηνεύσουμε θεολογικά, όπως έτσι την ερμηνεύει ο ευσεβής λαός μας εδώ. Βαθιά αιτία του κακού αυτού είναι η αμαρτία. Όχι η αμαρτία των θανατωθέντων ή των οικογενειών τους, αλλά η αμαρτία όλων μας γενικά. Των αρχόντων πρώτα τα αμαρτήματα, εκκλησιαστικών και πολιτικών αρχόντων, και του λαού έπειτα.
Και λόγω, λοιπόν, των αμαρτιών μας, λόγω της αποστασίας μας από τον Θεό, ο Θεός αποστρέφει το Πρόσωπόν Του από ᾽μας. Αυτό λέγεται «οργή Θεού», για την οποία ομιλεί η Αγία Γραφή και δεόμεθα στην Εκκλησία μας, «Υπέρ του ρυσθήναι ημάς από πάσης θλίψεως, οργής». Ο Θεός, χριστιανοί μου, δεν οργίζεται, γιατί είναι αγάπη. Και δεν μπορεί, λοιπόν, να αλλοιωθεί από αγαπών Θεός να γίνει οργιζόμενος. Αλλά τι σημαίνει «οργή» Θεού; Σημαίνει ο Θεός να μας πάρει την Χάρη Του. Να αποστρέψει το Πρόσωπό Του από ᾽μας. Δεν ψάλλουμε το «Μη αποστρέψεις το πρόσωπόν Σου…»;
Και αποστρέφει, αγαπητοί μου, ο Θεός το Πρόσωπό Του από ᾽μας, γιατί, κατά βασική πατερική διδασκαλία, είναι αδύνατο για τον Θεό να ενωθεί με ακάθαρτο. Όταν λοιπόν τα έργα μας είναι ρυπαρά, ο πεντακάθαρος Θεός αποστρέφει το Πρόσωπό Του από ᾽μας και μας παίρνει την Χάρη Του. Και δεν υπάρχει χειρότερο από αυτό, αδελφοί μου, το να μας πάρει ο Θεός την Χάρη Του… Τότε μας έρχονται απανωτά όλα τα κακά. Ας προσευχόμαστε, λοιπόν, ο Κύριός μας Ιησούς Χριστός να συγχωρεί τα αμαρτήματά μας και να μη μας πάρει την Χάρη Του, αλλά να φυλάγει και ᾽μας και όλο τον κόσμο από παρόμοια κακά, σαν το πρόσφατο το δικό μας. Πάντως ως Εκκλησία, νομίζω και πιστεύω, ότι ακολουθούντες το παράδειγμα των Προφητών και των Πατέρων της Εκκλησίας μας, μαζί με τον παρηγορητικό και τονωτικό λόγο στους θλιμμένους και την αδελφική μας βοήθεια προς αυτούς, πρέπει, με αφορμή το συμβάν, να μιλάμε στον λαό και για μετάνοια και επιστροφή στον Θεό των Πατέρων μας, τονίζοντες την βιβλική αλήθεια ότι η αμαρτία είναι η αιτία όλων των κακών, φυσικών και ηθικών.
† Ο Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως Ιερεμίας