Μέσω του χριστουγεννιάτικου μηνύματος, ο Μητροπολίτης Πειραιώς Σεραφείμ, καλεί τους πιστούς να κοιτάξουν προς τον Χριστό, αφού όπως τονίζει η εποχή που ζούμε είναι δύσκολη και οι άνθρωποι αναζητούν το εφήμερο.
Αναλυτικά το μήνυμά του:
Τέκνα μου αγαπητά και περιπόθητα,
Τον Αστέρα οι Μάγοι ιδόντες, τρόπω ξένω,
τούτω παρείποντο, τον τεχθέντα επιζητούντες,
ον ευρόντες δώροις ετίμησαν, χρυσώ και λιβάνω, και σμύρνη βοώντες·
Δόξα εν υψίστοις τω τεχθέντι Θεώ.
Κατά την παμμεγίστη Εορτή της Γεννήσεως του Σωτήρος Χριστού η Αγία Εκκλησία όρισε, ιδιαίτερη μνεία και αναφορά, επαινετική και μιμητική, να γίνεται στα πρόσωπα των τριών Μάγων, των προσκυνησάντων το θείο βρέφος, το επαναπαυόμενο στις αγκάλες της αγίας αυτού Μητρός.
Τόσο η υμνολογία όσο και οι εικονογραφικές παραστάσεις της Εορτής, προβάλουν τις σεβάσμιες μορφές τους. Παρουσιάζονται συνήθως εν πορεία, άλλοτε να πεζοπορούν, άλλοτε να ιππεύουν, ακολουθώντας ως οδοδείκτη το Άστρο της Βηθλεέμ. Συχνά Άγγελος Κυρίου προπορεύεται έμπροσθεν αυτών και τους καθοδηγεί. Κρατούν δώρα για τον άγνωστο Βασιλέα που αναζητούν, χρυσό και λίβανο και σμύρνα. Κι όταν συναντούν το «νέο παιδίον, τον προ αιώνων Θεό» αγκαλοφορούμενο υπό της Παρθένου Μητρός Του, πέφτουν και Τον προσκυνούν· εκείνοι οι σοφοί και οι σπουδαίοι του κόσμου, Αυτόν που ήρθε ταπεινά και παράδοξα να οικονομήσει τη σωτηρία του ανθρώπινου γένους.
Τούτη την εξέχουσα θέση καταλαμβάνουν οι Μάγοι οι εξ Ανατολών κατά την σημερινή Εορτή της του Χριστού γεννήσεως, και φρονούμε πως τούτο δεν επιτάσσεται μόνο από τη βιβλική διήγηση, αλλά και από τη σημασία της αναζήτησης και της προσκύνησής τους. Η συνάντηση του ανθρώπου με τον ζώντα Θεό, σε κάθε εποχή, αποτελεί το σκοπό της ύπαρξης και της ζωής. Γι’ αυτό η Εκκλησία αναδεικνύει πάντα τις προϋποθέσεις τούτης της συνάντησης, τούτης της σχέσης μεταξύ του ανθρώπου και του Θεού, έτσι όπως τη βίωσαν μορφές άγιες ανά τους αιώνες, με σκοπό να ωφεληθούμε και εμείς στη δική μας πορεία προς προσκύνηση του Σαρκωμένου Υιού και Λόγου του Θεού.
Ζώντας σε καιρούς δύσκολους, σε μία εποχή κρίσης, όπου η αγωνία και ο φόβος της επιβίωσης κυριαρχούν, είναι εύκολο ο άνθρωπος να γίνει αναζητητής του πρόσκαιρου και του εφήμερου, χωρίς να έχει το κουράγιο ή την επιθυμία να στρέψει τη μα τιά του προς τον ουρανό και προς τα αληθινά προβλήματα της ζωής.
Αν αναλογιστεί κανείς επίσης, πως η κρίση αυτή αναπτύσσεται μέσα στα πλαίσια ενός πολιτισμού που όχι μόνο έχει εξαγγείλει το θάνατο του Θεού, αλλά προσπαθεί εναγώνια να αποδείξει πως η ζωή χωρίς Αυτόν είναι θελκτικότερη, γίνεται κατανοητό πως οι αιτίες και οι λόγοι που οδήγησαν τα τρία αυτά πρόσωπα να κινηθούν από την αυτάρκεια της ατομικής γνώσης, στη μεταφυσική αναζήτηση του υπερβατικού, είναι πολύτιμη και καθόλα επίκαιρη.
Ποιες λοιπόν οι αφετηρίες της αναζητήσεως και ποια η σημασία της κατάθεσης των τριών αυτών προσκυνητών του θείου βρέφους;
Η αναζήτηση των Μάγων της Ανατολής έχει ως απαρχή της, τη σπουδή της κτίσεως. Οι Μάγοι ήταν μέλη μίας εκ των έξι φυλών της Μηδίας, και αποτελούσαν τους θεματοφύλακες της επιστημονικής γνώσης της εποχής τους, έχοντας ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την αστρονομία, αλλά και υπηρετώντας το λαό τους με καθήκοντα ιερατικής φύσεως. Γι’ αυτούς ο κόσμος, ο ουρανός και η γη, είναι το περιβάλλον στο οποίο αναζητούν την αλήθεια. Η επιστημονική γνώση κατά τη θεώρηση αυτή γίνεται το έναυσμα μίας γνήσιας υπερβατικής αναζήτησης, πολύ διαφορετικής από εκείνο που αποκαλούμε «έρευνα» μέσα στο πλαίσιο της επιστημολογίας του σύγχρονου δυτικού πολιτισμού. Σήμερα η επιστήμη πολύ συχνά αυτοπεριορίζεται στο εγχείρημα να αποδείξει την αυτάρκεια του ανθρώπου, αν όχι, την απουσία της θεικής πνοής στο κόσμο. Μία τέτοια εμμονή δεν υπάρχει στη σκέψη των Μάγων της Περσίας. Εκείνοι ενδιαφέρονται για την αλήθεια, χωρίς να στρατεύουν ιδεολογικά τα πορίσματα της επιστήμης στις φιλοσοφικές τους επιλογές. Γι’ αυτό εξάλλου έχουν την τόλμη να αναζητήσουν την αλήθεια πέρα από το δικό τους τόπο και το δικό τους σπουδαίο πολιτισμό.
Η αναζήτηση των Μάγων της Ανατολής επεκτείνεται πέρα από τη φυσική στο χώρο της μεταφυσικής. Κατανοούν δηλαδή οι σοφοί αυτοί άνδρες, πως η κτίση δεν κυοφορεί όλες τις απαντήσεις που ο άνθρωπος έχει ανάγκη. Υπάρχουν πράγματα που δεν μπορούν ούτε να μετρηθούν, ούτε να εξηγηθούν με νόμους φυσικούς και μαθηματικά αξιώματα. Τούτα τα παράδοξα προκαλούν το ενδιαφέρον των Μάγων. Γι’ αυτό η θέα ενός αστεριού που δεν υπακούει στους κανόνες του ουρανού, αφού δεν κινείται από την Ανατολή προς τη Δύση, αφού εμφανίζεται και εξαφανίζεται, αφού καταδεικνύει ένα συγκεκριμένο τόπο επί της γης, τη Βηθλεέμ, πράγμα που δεν ενεργούν τα συνήθη ουράνια σώματα, γίνεται αντικείμενο μελέτης. Για να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις τούτης της έρευνας καταφεύγουν όχι μόνο στη σοφία της παραδόσεώς τους, αλλά και σε κείμενα προφητικά, προερχόμενα από την ιουδαική παράδοση. Έτσι πείθονται πως το θαυμαστό αυτό αστρικό φαινόμενο είναι σημείο που μαρτυρεί γεγονός μεγάλης σημασίας, την έλευση δηλαδή ενός βασιλέα ανωτέρου από κάθε άλλον.
Η αναζήτηση των Μάγων της Ανατολής ολοκληρώνεται με την προσκύνησή τους. Οι σπουδαίοι αυτοί άνδρες, οι επιφανείς και σοφοί, οι πλούσιοι και ισχυροί, συναντούν μία ταπεινή κόρη που κρατά στα χέρια της ένα νήπιο. Καμιά απογοήτευση δεν γεννάται στη ψυχή των Μάγων· καμία αμφιβολία δεν εμφανίζεται, κανένας δισταγμός. Τούτο συμβαίνει γιατί οι άνθρωποι αυτοί αναζητούν την αλήθεια για να τη προσκυνήσουν. Η προσκύνηση είναι ο σκοπός της αναζήτησής τους, ο προορισμός της σπουδής τους, η αποστολή της επιστήμης τους. Δεν αναζητούν κάτι για να λατρευτούν οι ίδιοι, αλλά ψάχνουν Εκείνον που αξίζει αληθινά να λατρέψουν. Και γι’ αυτό άλλωστε αξιώνονται να δούν και ν’ αναγνωρίσουν τον ενανθρωπήσαντα Λόγο.
Η αναζήτηση των Μάγων, τους οδηγεί στην προσκύνηση, και αυτή με τη σειρά της κορυφώνεται στην προσφορά δώρων πολύτιμων στο θείο βρέφος, χρυσού και λιβάνου και σμύρνας. Καταθέτουν ο,τι έχει αξία, με τα μέτρα και τα σταθμά τα κοσμικά, για να λάβουν ως αντίδωρο, απαντήσεις και διεξόδους που αφορούν το υπαρξιακό τέλμα στο οποίο ο άνθρωπος έχει εγκλωβιστεί. Παραθέτουν στοιχεία του κόσμου που συμβολίζουν πολλά περισσότερα από εκείνα που φαίνονται.
[irp posts=”389454″ name=”Πειραιώς Σεραφείμ: Κήρυγμα αγάπης από τον Μητροπολίτη Πειραιώς (ΒΙΝΤΕΟ & ΦΩΤΟ)”]
Η κατάθεση των Μάγων της Ανατολής γίνεται με χρυσό. Έτσι τιμούν το Χριστό όπως αρμόζει σε βασιλέα αληθινό, στον οποίο ταιριάζουν δώρα πολύτιμα. Ο χρυσός όμως φέρει και άλλον συμβολισμό. Στη ζωή υπάρχουν πράγματα σημαντικά και δυσεύρετα. Είναι εκείνα που δίνουν το νόημα στο βίο του ανθρώπου. Ο αγώνας του ανθρώπου τελικά είναι να ανακαλύψει ποια είναι αυτά που νοηματοδοτούν τη ζωή του. Οι Μάγοι προσφέρουν χρυσό αναγνωρίζοντας πως η ζωή αποκτά το υπέρτατο νόημα μόνο μέσα από τη σχέση και την ένωση με το Θεό.
Η κατάθεση των Μάγων της Ανατολής γίνεται με λίβανο. Έτσι τιμούν το Χριστό όπως αρμόζει σε Θεό αληθινό, ο οποίος δέχεται θυσίες. Ο λίβανος όμως φέρει και άλλον συμβολισμό. Είναι σημείο της προσφοράς με διττή έννοια. Είναι η λατρευτική αναφορά στο Θεό, είναι και η φιλάνθρωπη στάση προς τον αδελφό. Προσφέρω στο Θεό από το κόπο μου για να ευλογηθεί η ζωή μου, προσφέρω στον αδελφό από τα δωρήματα του Θεού σε εμένα, για να αναπαύσω και τη δική του ταλαιπωρία. Οι Μάγοι προσφέρουν λίβανο απελευθερώνοντας τη ζωή από τα δεσμά της ανάγκης, ανοίγοντας στον άνθρωπο τον ορίζοντα της θείας χάριτος.
Η κατάθεση των Μάγων της Ανατολής γίνεται με σμύρνα. Έτσι τιμούν το Χριστό όπως αρμόζει σε Εκείνον που ενώ είναι αθάνατος, επιλέγει να πεθάνει για τη σωτηρία του ανθρώπινου γένους. Η σμύρνα όμως φέρει και άλλον συμβολισμό. Η χρήση της σχετίζεται με τις ταφικές συνήθειες. Είναι στοιχείο του θανάτου, του μόνου αληθινού εχθρού του ανθρώπου. Ο άνθρωπος δημιουργήθηκε από το Θεό για να ζήσει, όχι για να πεθάνει. Η παρακοή και η πτώση οδήγησαν σε μία παραφύση ζωή, της οποίας η κάθε πτυχή σκιάζεται από την αμαρτία, τον πόνο και τη φθορά. Οι Μάγοι προσφέρουν σμύρνα καταθέτοντας το αδιέξοδό του θανάτου, στα πόδια εκείνου που έμελλε με την Ανάστασή του να καταργήσει το θάνατο και τα γεννήματά του.
Τέκνα μου αγαπητά,
Ζώντας σε χρόνους μετανεωτερικούς, έχουμε πιστέψει πως κατακτήσαμε την ελευθερία μας επειδή η τεχνολογία και τα μέσα που αυτή μας παρέχει, ανοίγουν μπροστά μας αμέτρητες επιλογές. Τούτη όμως η πολυπλοκότητα, η πολυδιάσπαση του βίου μας παράγει ταυτόχρονα άγχος, φόβο και σύγχυση. Υπάρχει η αίσθηση πως πορευόμαστε μέσα στο σκοτάδι των πολλαπλών μας επιλογών. Που στα αλήθεια όμως πάμε; Που αξίζει να οδηγήσουμε τη ζωή μας; Ποιο «σημείο» θα κατευθύνει τα βήματά μας; Ποιο φως θα διακρίνει την αλήθεια από το ψεύδος;
Οι μορφές των Τριών Μάγων, εκείνων των συνετών ανδρών της Ανατολής, προβάλουν ως ζώσες απαντήσεις στις αγωνίες μας. Ο Θεός οδηγεί με τρόπο θαυμαστό, ουράνιο και φωτεινό τις ζωές μας, όταν η προαίρεσή μας είναι εν εγρηγόρσει, όταν ο νούς μας έλκεται από τον σαρκωμένο Λόγο, όταν η καρδιά μας θερμαίνεται από τα τίμια Δώρα, όταν η ψυχή μας κλίνει γόνυ προσκυνήσεως σε Εκείνον που είναι η Οδός, η Αλήθεια και η Ζωή.
Ευχόμαστε Καλά Χριστούγεννα, πλήρη φωτός καθοδηγητικού, ικανού να παρηγορεί και να ελευθερώνει τον καθένα από τα προσωπικά του αδιέξοδα.
ΧΡΙΣΤΟΣ ΕΤΕΧΘΗ!
ΑΛΗΘΩΣ ΕΤΕΧΘΗ!
Χρόνια πολλά με όλη μου την αγάπη!
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΣΑΣ
+ ο Πειραιώς ΣΕΡΑΦΕΙΜ