του Γιάννη Πεντιδάκη
Τον γύρο του διαδικτύου έκαναν χθες οι εικόνες, που παρουσιάζουν μία αγιορείτικη μονή να έχει ανεβάσει μαύρες σημαίες, που γράφουν «έξω οι αντίχριστοι από το Άγιον Όρος».
Το ερώτημα που θέλουμε να θέσουμε είναι: είναι αυτό το πνεύμα του Αγίου Όρους;
Αντί για απάντηση, θα παραθέσουμε μία ιστορία από το Γεροντικό (PG 34, 260), για να φανεί πώς αντιμετώπιζαν τέτοια θέματα οι πρώτοι μοναχοί και οι άγιοι.
«Έλεγαν για τον αββά Μακάριο τον Αιγύπτιο ότι κάποτε ανέβαινε από την Σκήτη στο Όρος της Νιτρίας και καθώς έφτασε κοντά στον τόπο, είπε στον μαθητή του «προχώρα λίγο πιο μπροστά».
Και καθώς προχώρησε αυτός, συναντά κάποιον ιερέα των ειδώλων και με δυνατή φωνή ο αδελφός τού έλεγε:
«Ε, ε, δαίμονα, πού τρέχεις;».
Γυρίζει εκείνος (ο ειδωλολάτρης ιερέας) πίσω, τον σπάζει στο ξύλο με το ραβδί του και τον άφησε μισοπεθαμένο, και αφού σήκωσε το ραβδί του συνέχισε να τρέχει. Κι αφού προχώρησε λίγο τον συναντά ο αββάς Μακάριος να τρέχει και τού λέει
«Είθε να σωθείς, είθε να σωθείς, φιλότιμε άνθρωπε, που κοπιάζεις» (στα αρχαία: «σωθείης͵ σωθείης͵ καματηρέ»).
[irp posts=”374075″ name=”Το ΟΧΙ της Μονής Ξηροποτάμου στην επίσκεψη Τσίπρα στο Άγιο Όρος”]
Κι εκείνος αφού θαύμασε, πήγε σε αυτόν και του είπε:
«Τί καλό είδες σε εμένα, και με χαιρέτισες έτσι;».
Τού λέει ο Γέροντας: «επειδή σε είδα ότι κοπιάζεις και ότι δεν συνειδητοποιείς πώς κοπιάζεις μάταια».
Τού λέει τότε κι εκείνος: «κι εγώ με τον χαιρετισμό σου ένιωσα κατάνυξη, και έμαθα ότι είσαι άνθρωπος του Θεού.
Ενώ ένας άλλος κακός μοναχός με συνάντησε και με έβρισε, κι εγώ τον έδειρα μέχρι θανάτου».
Και ο Γέροντας κατάλαβε ότι ήταν ο μαθητής του.
Και ο ιερέας των ειδώλων τού κρατούσε τα πόδια και έλεγε: «δεν θα σε αφήσω, αν δεν με κάνεις μοναχό».
Και ήλθαν πιο πάνω, όπου ήταν ο μοναχός, τον σήκωσαν και τον έφεραν στην εκκλησία του όρους, και όταν είδαν (οι άλλοι μοναχοί) τον ιερέα των ειδώλων μαζί του, απόρεσαν.
Και τον έκαναν μοναχό, και πολλοί ειδωλολάτρες γίνονταν χριστιανοί εξαιτίας του.
Έλεγε λοιπόν ο αββάς Μακάριος ότι «ο λόγος ο κακός ακόμα και τους καλούς τους κάνει κακούς, ενώ ο καλός λόγος κάνει και τους κακούς καλούς».
Αφήνουμε τους αναγνώστες μας να βγάλουν μόνοι τους τα συμπεράσματά τους.