Του Νίκου Οικονόμου
Σταράτες και καθαρές κουβέντες λέει ο στρατηγός Φραγκούλης Φράγκος. Ο πρώην αρχηγός του ΓΕΣ βάζει τη δική του σφραγίδα στην όλη συζήτηση, η οποία ξεκίνησε από το ΠΑΣΟΚ και τον Ευάγγελο Βενιζέλο, που… φοβούνται τα τανκς και εξέφρασαν αντιρρήσεις για τη συμμετοχή μηχανοκίνητων τμημάτων στην παρέλαση της 28ης Οκτωβρίου στη Θεσσαλονίκη, ξεκαθαρίζοντας ότι παρέλαση σημαίνει πρώτα απ’ όλα εκπαίδευση.
Ο κ. Φράγκος μιλώντας στη «δημοκρατία» επισημαίνει ότι το θέμα της παρέλασης της Θεσσαλονίκης έχει υπερτροφοδοτηθεί. «Γιατί το λέω αυτό; Γιατί όλα τα οπλικά συστήματα που είναι να παρελάσουν εδώ βρίσκονται στον περίγυρο. Eτσι, δεν τίθεται θέμα αποζημιώσεων εκτός έδρας. Οι καταδρομείς είναι από τη Ρεντίνα, η μηχανοκίνητη ταξιαρχία από την Ασσυρο, το ίδιο και το πυροβολικό, τα Hawk από τον Χορτιάτη. Συνεπώς για ποια τεράστια κονδύλια μιλάμε;» αναρωτιέται ο έμπειρος στρατιωτικός.
Προσθέτει δε ότι όλα βρίσκονται κοντά στη Θεσσαλονίκη και ότι όλη αυτή η επιχείρηση «τονώνει το φρόνημα και το ηθικό του λαού. Και εδώ στη βόρεια Ελλάδα οι πολίτες έχουν μια ιδιαίτερη ευαισθησία σε θέματα Ενόπλων Δυνάμεων. Είναι σημαντικό λοιπόν να στείλουμε και ένα μήνυμα προς όλες τις πλευρές: ότι μπορεί η χώρα να μην έχει λεφτά, αλλά ο Στρατός είναι εδώ και είναι ακμαίος».
Ενα δεύτερο θέμα το οποίο θέτει είναι αυτό της εκπαίδευσης, που, όπως ισχυρίζεται, κάποιοι τεχνηέντως κρύβουν. «Γιατί η παρέλαση είναι και εκπαίδευση. Οι μετέχοντες πρέπει να ελέγξουν τα οπλικά συστήματα και να δουν αν λειτουργούν σωστά, να κάνουν συντήρηση και να τα καθαρίσουν για να είναι πραγματικά ευπαρουσίαστα. Η παρέλαση είναι ένα επιπλέον έναυσμα για το προσωπικό να εργασθεί με ζήλο, ώστε να εμφανίσει την καλύτερη δυνατή εικόνα. Εκεί πάνω όλη η μονάδα μπαίνει σε μια διαδικασία κινητοποίησης. Αρα υπάρχει ένα σημαντικό ζήτημα εκπαίδευσης, που γίνεται στα θέματα συντήρησης των οπλικών συστημάτων, τα οποία θα παρελάσουν. Από το 45άρι ως το πιο βαρύ οπλικό σύστημα» σημειώνει.
Επιπλέον εκπαίδευση προσφέρει και η διαδικασία μεταφοράς των οχημάτων. «Ενα άρμα μάχης για να φύγει στη Θεσσαλονίκη πρέπει να φορτωθεί στον αρματοφορέα. Αρα και εκεί γίνεται εκπαίδευση. Μετά κατά τη διάρκεια της παρέλασης επακολουθεί η μηχανοοδήγηση μέσα στους δρόμους της Θεσσαλονίκης, με απόλυτο ρυθμό και ακρίβεια. Αρα και εδώ υπάρχει επιπλέον εκπαίδευση. Προσθέστε σε αυτά και τις επικοινωνίες, γιατί όλη η παρέλαση πρέπει να συντονίζεται, αλλά και την ασφάλεια, που επίσης είναι σημαντικό θέμα για τη μεταφορά των οχημάτων» εξηγεί ο πρώην υπουργός Εθνικής Αμυνας. «Τίποτα από όλα αυτά δεν είναι άσκοπο. Ολα συντελούν στην καλύτερη εκπαίδευση του προσωπικού και τη συντήρηση των οπλικών συστημάτων» σημειώνει ο κ. Φράγκος.
Οσο για τις αντιρρήσεις, σημειώνει με νόημα: «Κάποιοι κουλτουριάρηδες λένε ότι αυτά είναι για την Ουγκάντα. Δηλαδή όταν στα Ηλύσια Πεδία οι Γάλλοι κάνουν παρέλαση αυτό είναι Ουγκάντα;» αναρωτιέται. Και προσθέτει: «Αυτά τα λένε οι στρατηγοί με τα κοστούμια που δεν έχουν διοικήσει μονάδες. Αν έχεις λιώσεις χιλιάδες άρβυλα κάνοντας πορείες με 35 κιλά στην πλάτη, όπως οι καταδρομείς, τότε ξέρεις να σέβεσαι και να αγαπάς αυτό που κάνεις. Οι στρατηγοί της πολυθρόνας το μόνο που ξέρουν είναι να φοβούνται μη γίνει κανένα ατυχηματάκι ή μην πάθουμε κάτι». Μάλιστα, καταλήγει ότι και το ποσό που γνωστοποιήθηκε ως κόστος για τα καύσιμα της παρέλασης (35.000 ευρώ) είναι μεγαλύτερο από το πραγματικό. «Αρα, κόστος ουσιαστικά μηδέν» καταλήγει.