Του Μάνου Χατζηγιάννη
Βόμβα μεγατόνων από τη Μόσχα…. Για “υπεροχή της τιμής , όχι της εξουσίας” αναφορικά με τον Οικουμενικό Πατριάρχη κάνει λόγο στα συμπεράσματά της η Ιερά Σύνοδος της Ρωσικής Εκκλησίας, η οποία συνεδρίασε στις 25-26 Δεκεμβρίου και αναφέρει επίσης για τον Οικουμενικό Πατριάρχη πως είναι “πρώτος μεταξύ ίσων των Προκαθημένων των κατά τόπους Ορθοδόξων Εκκλησιών”... Μια τέτοια θέση όπως είναι αντιληπτό βαθαίνει το ρήγμα στις σχέσεις Φαναρίου και Μόσχας.
“Το πατριαρχικό Τμήμα της Κωνσταντινούπολης έχει τα πρεσβεία τιμής με βάση τα ιερά δίπτυχα , που αναγνωρίζονται από όλες τις Ορθόδοξες Εκκλησίες” αναφέρεται μεταξύ άλλων σε κείμενο που ενέκρινε η Σύνοδος και είχε τίτλο «Η θέση του Πατριαρχείου Μόσχας σχετικά με την υπεροχή της καθολικής Εκκλησίας».
Αναλυτικότερα, κατά τη διάρκεια της τελευταίας συνεδρίασης η Ιερά Σύνοδος της Ρωσικής Εκκλησίας ενέκρινε μια σειρά από έγγραφα. Ανάμεσα σε αυτά ήταν μεταξύ άλλων μια
δήλωση της Ιεράς Συνόδου της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας σε σχέση με τα γεγονότα στην Ουκρανία, μια θέση για τα βάπτιση βρεφών που γεννιούνται από παρένθετες μητέρες, ένα κείμενο για τους στρατιωτικούς ιερείς και το προαναφερθέν κείμενο με θέμα «Η θέση του Πατριαρχείου Μόσχας σχετικά με την υπεροχή της καθολικής Εκκλησίας»
Στο τελευταίο αυτό κείμενο αναφέρεται (σ.σ. ανεπίσημη μετάφραση) πως
στις 13 Οκτωβρίου 2007 σε μια συνεδρίαση της Μικτής Επιτροπής στη Ραβέννα – ελλείψει αντιπροσωπείας της Ρωσικής Εκκλησίας , και χωρίς να λαμβάνει η Επιτροπή υπόψην τις γνωμοδοτήσεις της – εξέδωσε έγγραφο με τίτλο “Εκκλησιολογικαί και Κανονιολογικαί Συνέπειες της μυστηριακής φύσης της Εκκλησίας” .
Οπως αναφέρει λοιπόν η Ρωσική Σύνοδος, μετά την εξέταση του εγγράφου της Ραβέννα , η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία δηλώνει πως δεν συμφωνεί μαζί του στο μέρος που αφορά στην καθολικότητα και την πρωτοκαθεδρία της καθολικής εκκλησίας.
Επισημαίνει μεταξύ άλλων πως κατά την πρώτη χιλιετία της εκκλησίας της ιστορίας υπήρχε το ρωμαϊκό πρωτείο τιμής, αλλά μετά τη διακοπή της ευχαριστιακής κοινωνίας μεταξύ Ρώμης και Κωνσταντινουπόλεως το πρωτείο τιμής αυτό πέρασε στην Κωνσταντινούπολη . Από τότε μέχρι σήμερα η πρεσβεία τιμής στην Ορθόδοξη Εκκλησία σε παγκόσμιο επίπεδο ανήκει στον Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως ως πρώτος μεταξύ ίσων των Προκαθημένων των κατά τόπους Ορθοδόξων Εκκλησιών .
Λέει ακόμη πως οι ιεροί κανόνες που στηρίζονται στα ιερά δίπτυχα, δεν δίνουν υπεροχή σε οποιαδήποτε εξουσία.
Η Σύνοδος της Ρωσικής Εκκλησίας λέει ακόμη πως “Η Ορθόδοξη Εκκλησία δεν αποδέχεται το δόγμα της Ρωμαϊκής Εκκλησίας περί του παπικού πρωτείου και της αρχής της θεϊκής καταγωγής του πρώτου επισκόπου στην Οικουμενική Εκκλησία”
Και συμπληρώνει ότι “Ορθόδοξοι θεολόγοι επέμεναν πάντα ότι η Εκκλησία της Ρώμης είναι μία από τις αυτοκέφαλες Τοπικές Εκκλησίες και δεν επιτρέπεται να επεκτείνει τη δικαιοδοσία της στο έδαφος άλλων Τοπικών Εκκλησιών” .