“Για εμάς τους Έλληνες ο ευαγγελισμός είναι διπλός”, αναφέρει μεταξύ άλλων στο μήνυμά του ο Μητροπολίτης Κηφισίας, Αμαρουσίου και Ωρωπού Κύριλλος επί τη εορτή του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου και της Εθνικής Επετείου της 25ης Μαρτίου.
Ακολουθεί ολόκληρο το μήνυμα:
Αγαπητοί μου χριστιανοί
Το μεγάλο γεγονός του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου αποτελεί τη μεγαλύτερη είδηση μέσα στην Ιστορία. Η λέξη ευαγγελισμός είναι σύνθετη: ευ και αγγέλλω, που σημαίνει την ευχάριστη αγγελία, την καλή είδηση. Αυτή την καλή είδηση ότι έφθασε το «πλήρωμα του χρόνου» για την εκπλήρωση του μυστηρίου της λυτρώσεως του κόσμου με τη σάρκωση του Λόγου του Θεού έρχεται να φέρει ο Αρχάγγελος Γαβριήλ στην Παναγία. Το γεγονός αυτό προκαλεί έκπληξη και δεν μπορεί να κατανοηθεί με τη λογική, αφού τα μυστήρια του Θεού βρίσκονται πέρα από τη σφαίρα της ανθρώπινης λογικής. Ζώντας οι άνθρωποι σήμερα μέσα σ’ ένα κόσμο τεχνολογικά ανεπτυγμένο πως θα μπορούσαν να πιστέψουν αυτά τα παράδοξα γεγονότα. Αυτά, όμως, δεν μπορούν να ερμηνευθούν με βάση τη λογική, αλλά μόνο να βιωθούν διά της πίστεως. Αυτό εξάλλου μας το διαβεβαιώνει και η απάντηση που δίνει ο Αρχάγγελος προς την Παναγία λέγοντάς της ότι τίποτα δεν είναι ακατόρθωτο για το Θεό. Έχοντας η Θεοτόκος την πραγματική ελευθερία, ενεργούσε πάντοτε κατά φύσιν. Έτσι και τώρα αφήνεται πλήρως στο θέλημα του Θεού. Τη στιγμή αυτή που αφήνεται στο θέλημα του Θεού γίνεται η σύλληψη του Χριστού δημιουργικώς από το Άγιο Πνεύμα χωρίς να περάσει κάποιο χρονικό διάστημα. Η σύλληψη του Κυρίου από το Άγιο Πνεύμα δημιουργικώς και όχι σπερματικώς διατήρησε στη Θεοτόκο την παρθενία της τόσο κατά την σύλληψη, όσο και κατά την κυοφορία και τη γέννηση του Κυρίου.
«Σήμερον της σωτηρίας ημών το κεφάλαιον και του απ’ αιώνος μυστηρίου η φανέρωσις». Αυτό το κεφάλαιο της σωτηρίας που ανοίγεται για όλους τους ανθρώπους ας το αξιοποιήσουμε κατάλληλα, έτσι ώστε να αποτελέσει την πραγματική είδηση στη ζωή μας.
Μιά είδηση, η οποία θα μας απαλλάξει από τα δεσμά της αμαρτίας και θα μας συντάξει με το θέλημα του Θεού, όπως συντάχθηκε και η Θεοτόκος, οδηγώντας μας στη σωτηρία.
Όμως, για εμάς τους Έλληνες ο ευαγγελισμός είναι διπλός. Δεν αναγγέλλει μόνο την λύτρωσή μας με την ενανθρώπιση του Θεού, αλλά και την απελευθέρωση του υπόδουλου γένους μας με τον ξεσηκωμό των ηρωικών προγόνων μας το 1821. Η ελευθερία και η ορθόδοξη χριστιανική πίστη μας είναι τα δύο κριτήρια, με τα οποία σταθμίζεται αυθεντικά η πρόοδος και οπισθοδρόμησή μας. Γιά εμάς ο ελεύθερος άνθρωπος δεν μπορεί να μην είναι ευσεβής. Γιατί τότε η ελευθερία του είναι ασυδοσία και ανομία που οδηγεί μοιραία στην υποδούλωση σε πάθη τυφλά, οπότε η νομιζόμενη ελευθερία εκφυλίζεται σε χειρότερη μορφή κτηνωδίας και σκλαβιάς. Αλλά και ευσεβής δεν μπορεί να είναι όποιος δεν είναι ελεύθερος. Γιατί η ευσέβεια απαιτεί τον υψηλότερο βαθμό ελευθερίας, για να είναι σε κάθε λεπτό σε θέση ο άνθρωπος να «πειθαρχή Θεώ μάλλον η ανθρώποις». Αυτές οι θεμελιώδεις αλήθειες ήταν βαθιά ριζωμένες στις συνειδήσεις των αγωνιστών του ΄21 και μπόρεσαν να μεγαλουργήσουν όχι με την ανυπολόγιστη αριθμητική τους δύναμη, αλλά με την αλήθειά τους. Άλλωστε κατά τον ποιητή Διονύσιο Σολωμό «εθνικόν μόνο ο,τι είναι αληθές».
Το μήνυμα αυτό είναι ιδιαίτερα επίκαιρο καθώς σήμερα δοκιμάζονται τα ιερότερα χαρακτηριστικά της φυσιογνωμίας μας, η ορθόδοξη πίστη και το εθνικό μας φρόνημα.
Γιατί με εξανεμισμένη από το ένα μέρος την εθνική μας αξιοπρέπεια και συνοχή σε αγόνους προοδευτισμούς και επικίνδυνους πειραματισμούς και από το άλλο μέρος με εξουθενωμένη την Ορθόδοξη Εκκλησία στο περιθώριο της δημόσιας ζωής στο όνομα της θρησκευτικής ουδετερότητας και δήθεν απελευθέρωσης, το Έθνος δεν θα μπορέσει να επιβιώσει παρά «σαν φάντασμα σε σπίτι κολασμένων». Τότε τα οποιαδήποτε προγράμματα οικονομικής βοήθειας και ευρωπαικής σύγκλισης θα αποδειχθούν στηρίγματα ατελέσφορα που δεν θα μπορέσουν να μας σώσουν από τον εξανδραποδισμό. Ας μην ξεχνάμε ότι για την ελευθερία και την ευσέβεια θυσίασαν οι ήρωές μας την ζωή τους, γιατί ήξεραν ότι χωρίς αυτές δεν μπορούσαν να ζήσουν εκείνοι, αλλά ούτε και εμείς.
Εγκάρδιος Ευχέτης σας προς τον Κύριό μας
Ο Μητροπολίτης
† Ο Κηφισίας, Αμαρουσίου και Ωρωπoυ Κύριλλος